Dunia Infomaklumat ISU SEMASA Viral

Ada Yang Kata Kapal Makhluk Asing Dan Gergasi Laut. Misteri Terjawab Bila Pakar Beritahu Apakah Objek Tersebut

Objek misterl yang dipenuhi teritip di pantai Muriwai dekat Auckland, New Zealand bukan gergasl laut atau makhluk aslng seperti tanggapan sesetengah pihak.

Pakar percaya objek panjang itu, yang menarlk perhatian warga internet sejak dimuatkan di Facebook sebelum ini sejenis kayu yang dipenuhi hidupan laut tersebut, lapor Daily Mail.

Persatuan Sains Marin New Zealand berkata mereka hampir pasti berdasarkan imej tersebut ia sekeping kayu hanyut yang diliputi hidupan tersebut, lapor The Timaru Herald pula.

Objek pellk itu dikongsi Melissa Doubleday di media sosial tersebut selepas menemui terdampar di pantai tersebut ketika memandu.

Ia dihanyvtkan ke pantai, dipercayai susulan kejadlan gempa di negara tersebut sebelum ini.

Ingin tahu objek ganjll itu, wanita tersebut memuatkan tiga keping foto di Muriwai & Waimauku Area Community Group dengan harapan dapat menemui jawapannya.

“Hanya ingin tahu jika ada sesiapa tahu apa ini?” tulisnya. Coretan itu mengundang pelbagai spekvlasi, termasuk gergasi laut atau makhluk aslng.

Beribu-ribu teritip jenis gooseneck barnacles dengan kulit putih dan badan panjang lagi lemblk itu menutupi kayu tersebut sehingga kelihatan ganjil dan menakvtkan.

Walau kelihatan mengerlkan, lapor portal United Kingdom itu, ia tidak membahayakan manusia.

Malah di Portugal dan Sepanyol, teritip ini dijadikan makanan eks0tik yang mahal dengan harga 500 (lebih 2,200) setiap kilogram kerana svkar dikutip.

Komen Orang Ramai

Ni drp sebahagian lohong panas yg kat dlm laut, teritip tu concentrate pasal dia hidup symbiotic dgn bakterla yg mkn sulfur drp lohong tu….sapa selalu tgk natgeo channel taulah.

Kalo jumpa kat mat salleh kata ufo..kalo jumpa dekat melayu kata binatang ajaib ..like untok tambah kan iman.kalo jumpa dekat indn hantv air ketik like n share kalo supaya org tahu.

Geli tgk mende kecik2 byk mcm tu..ishh.

 

Sumber : onlinemalaya

 

Awan Melingkar DiIapor Muncul Di Tiga Puncak Gunung Di Jawa, Gemprkan Penduduk Tempatan

Penduduk di Jawa, Indonesia gempar setelah menyaksikan beberapa awan yang kelihatan melingkar di puncak Gunung Merbabu, Gunung Merapi dan Gunung Lawu pada Khamis, lapor Gelora.co..

Ketua Bahagian Data dan Maklumat Stesen Klimatologi BMKG Semarang, Lis W Harmoko mengatakan bahawa awan yang muncul di puncak tiga gunung itu jenis lenticularis.

“Pada umumnya awan lenticularis merupakan awan atau kelompak awan yang berbentuk seperti piring atau lensa yang terperngkap dalam lapisan atmosfera yang lebih rendah. Ia terperngkap kerana awan lenticularis umumnya kelihatan tidak bergerak di tempat ia terbentuk,” jelas Harmoko.

Tambahnya lagi, kemunculan awan lenticularis adalah merupakan tanda kehadiran gelombang gunung yang cukup berbah@ya bagi laluan penerbangan.

Awan tersebut juga mulai terbentuk ketika arus angin yang mengalir selari dengan permukaan bumi menemui rintangan dari objek-objek tertentu seperti gunung.

“Akib@t rintangan ini, arus udara bergerak secara menegak ke arah puncak awan,” katanya.

Jika udara tersebut mengandungi banyak wap air dan bersifat stabil, maka ketika mencapai suhu titik embun di puncak gunung, wap air mula berkondensasi menjadi awan mengikuti kontur puncak gunung.

“Inilah mengapa awan lenticularis terlihat tidak bergerak kerana awan mula terbentuk dari sisi arah datangnya angin (windward side) di puncank gunung kemudian menghilang di sisi turunnya angin (leeward side),” katanya.

Sumber: Gelora/isensasi

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak Kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.


Sementara itu, dibawah ini ada lagi artikel menarik untuk anda ikuti

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *