ISU SEMASA

Kec0h isu Aliff Syukri dan Wani, sekali Aisyah b0ngkar syarikat ubatt kurus penlpu

PENYANYI Aishah kecewa dan terkilan dengan tindakan segelintir pengusaha produk pelangsingan badan yang sanggup men1ipu pelanggan demi keuntungan semata-mata.

Menurut Aishah atau nama sebenar Wan Aishah Wan Ariffin, 55, rata-rata duta produk yang dilantik berjaya mengurangkan berat badan hasil pembed4han pint4san usvs (bariatric) dan bukannya kerana keberkesanan produk itu.

“Saya rasa sedih apabila terjadinya syarikat produk-produk kuruskan badan yang menggunakan duta yang sebenarnya telah kurus kerana pembed4han bariatric dan bukan kerana keberkesanan produk mereka.

“Allahuakbar, hentikan peni1puan ini! Ini bukan tindakan yang betul. Pihak berkuasa pantaulah produk-produk begini.

“Kasihanlah mereka yang berju4ng dengan berat badan dan dit1ipu dengan produk yang mendakwa penurunan berat badan duta mereka adalah kesan dari produk mereka tetapi sebenarnya hasil pembed4han. Ini satu pen1ipuan,” katanya menerusi Instagram.

Perkongsian Aishah di laman Instagram.

Sementara itu, Aishah turut mendedahkan selepas dua tahun menjalani pembedahan pint4san usvs itu, dia berjaya mengurangkan berat badan sebanyak 33 kilogram.

Mengakui bukan mudah untuk mendapatkan berat badan dan saiz ideal itu, penyanyi lagu Janji Manismu ini berkata dia masih lagi berusaha untuk mencapai impiannya itu.

“Beberapa hari ini saya banyak tertengok gambar-gambar lama semasa bertanding di Gegar Vaganza musim keempat dulu. Muka macam bulan mengambang, pipi pauh sebesar padang. It felt like a life time away!

Penampilan Aishah semasa menyertai GV4.

“Perjalanan penurunan berat badan satu cabaran, walaupun dengan menjalani pembed4han bariatic bersama Dr Mustafa… hanya orang yang pernah sampai tahap ‘morb1id obe1ity’ saja tahu cabaran kehidupan apabila saiz badan berlebihan ini.

“Sakit kaki, penyak1it-penyak1it lain, kecewa dengan body sh3ming dan kualiti hidup yang agak terhad bila badan kita pada saiz itu. Setiap hari 1adalah satu ‘struggle’ cabaran.

‘Berjalan Pun Atas Sebab Pembed4han’ – Wani Comel Harap Usahawan Kosmetik Tunaikan Janji

“Dua tahun selepas pembed4han saya dapat turunkan 33 kilogram dan masih berusaha untuk sampai ke berat sasaran. The struggle is real, the pa1in is also so real!” ujarnya yang menjalani pembed4han itu pada awal tahun 2018.

Berlangsungnya sidang media oleh seorang gadis yang dikenali sebagai Wani Comel atau nama sebenarnya Nurul Airawani Nazira yang mendakwa dirinya telah dit1ipu selepas tidak mendapat sebarang bayaran dari seorang usahawan kosmetik terkenal. Ujur gadis ini, dia telah didatangi usahawan kosmetik itu untuk melantik dirinya sebagai duta produk pelangsingan badan tetapi perlu menjalani pembed4han pada bahagian perut.

Dalam sidang media itu, Wani Comel mendedahkan perkara sebenar penderitaan yang terpaksa ditanggung bersama keluarga dan dianggap dirinya dipergunakan semata-mata.

‘Saya boleh tanggung awak’

Wani ketika di sidang media itu mendakwa dirinya telah di tipu seorang ahli perniagaan terkenal untuk mengambilnya sebagai duta produk kurus. Dia juga menafikan kepada pihak media punca dia tidak boleh berdiri dan berjalan disebabkan pernah terjatuh sehingga mengundang keced3raan pada bahagian sendi di kaki.

Asalnya saya tak boleh berjalan sebab saya jatuh pada 2017. Selepas saya jatuh tu, saya tak boleh berdiri sebab ada masalah dengan sendi-sendi. Saya jumpa dengan mereka pada tahun lepas 2019 selepas raya. Apa yang saya nak betulkan adalah mereka yang cari saya, bukan saya yang cari mereka.

Mereka datang dan cakap ke saya, “saya boleh tanggung awak buat pembed3han ptong usus”. Awalnya saya tak setuju.

Menurut pengakuan dari Wani juga bahawa usahawan itu pernah berjanji untuk membantunya termasuk keluarga gadis ini. Tambahnya, ketika itu dia bersetuju dengan perjanjian tersebut adalah disebabkan soal keluarga.

Gadis ini sedih dan kecewa apabila dia hanya turunkan tandatangan sahaja di halaman sepatutnya tanpa membaca kontrak perjanjian yang ditulis dalam dokumen tersebut. Dia turut merasakan m4ruah keluarganya dipermainkan, selain pandangan dari masyarakat terhadap dirinya yang dianggap sering meminta bantuan orang luar.

Mereka janji untuk belikan rumah

Sementara itu, Wani turut berkongsikan ‘janji-janji manis’ usahawan itu yang ditawarkan kepada dirinya ketika menandatangani kontrak berkenaan.

Mereka janji untuk jaga kebajikan saya dan keluarga, belikan rumah, bagi saya kereta, akan menyara hidup saya dan keluarga.

Gadis ini turut mengakui bahawa dia terpaksa menjalankan tanggungjawabnya dengan mengamalkan minuman turunkan berat badan itu. Pengambilan ubat tersebut hanya dilakukan di depan kamera sahaja.

Hanya di depan kamera sahaja. Belakang kamera saya tak makan. Saya berjalan pun atas sebab pembed4han dan saya jaga makan. Lepas hari last saya keluar pembedahan tu, dah tak ada apa dah. Tak ada check up ke.. dah tak ada. Habis macam tu je. Di HUKM sekitar bulan lapan tahun lepas.

Terikat dengan kontrak

Tambah Wani lagi, dia bertindak untuk membuat lap0ran polis terhadap usahawan kosmetik itu demi menjaga keamanan dirinya dan keluarga. Termasuk juga tindakan pihak usahawan itu telah meninggikan suara dan marah Wani sebagai seorang yang tidak kenang budi apabila menerima bantuan dari salah satu badan NGO

Tambahnya, dia sebelum ini tidak berani untuk tampilkan diri membuat laporan atau mendedahkan kebenaran disebabkan dirinya terikat dengan kontrak yang telah ditandatanganinya. Namun, dia bertindak berani apabila kontrak tersebut telah dikoyak oleh pekerja usahawan itu di hadapannya.

Sumber: Malaysia Gazette

Kredit: trendingkini

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak Kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

Sementara itu, ini antara artikel menarik untuk anda ikuti

Xoxo

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *