ISU SEMASA

Syahmi anugerah terindah buat saya’ – Ibu

Kuala Lumpur: “Dia anugerah Allah yang sangat istimewa buat saya dan suami, Syed Mohd Yusuf Saiyid Hasan, 40, malah semua urusan saya dipermudahkan sejak melahirkannya,” kata ibu dua anak, Azlindahani Othman.

Azlindahani, 38, berkata demikian ketika menceritakan kisah anak bongsunya, Syed Danial Syahmi Syed Mohd Yusuf, 9, atau mesra dengan panggilan Syahmi yang dil4hirkan tanpa betis, mas4lah jantvng berlvbang dan sebelah buah p1nggang saja.

Kisah Syahmi mendapat perhatian warganet selepas Azlindahani berk0ngsi kisah anaknya itu di Facebook (FB).

S4lah satu hantaran yang menyentvh hati ialah ketika Syahmi melvahkan hasratnya untuk mempunyai kaki dan ket1nggian sama seperti Azlindahani serta abangnya, Syed Nabil Syarifuddin, 13.

Syahmi melvahkan hasratnya itu ketika Azlindahani bertanya apa hadiah dimahukan sempena hari ulang tahun kel4hiran pada 5 Oktober lalu.

Azlindahani yang menetap di Taman Jati, Ipoh, Perak berkata, reaksi Syahmi membuatkannya terg4mam dan seb4k kerana menyed4ri tidak mampu untuk menunaikannya.

“Saya sed1h kerana tidak mampu tvnaikan h4jatnya itu sedangkan sejak Syahmi l4hir, saya sudah berjanji dengan diri sendiri untuk beri apa yang dia mahukan.

“Malah, bukan sekali tetapi pernah beberapa kali Syahmi lvahkan ke1nginan sama iaitu berl4ri dan berjalan seperti abangnya tetapi saya cuba memvjuknya dengan mengatakan dia tidak perlukan semua itu kerana sudah cvkup istimewa,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Menceritakan perihal Syahmi, Azlindahani berkata, dia dimaklumkan mengenai keadaan anaknya itu sewaktu h4mil lagi.

“Menurut doktor, Syahmi kemungkinan men1nggal dunia dalam kandvngan atau hanya mampu hidup untuk tempoh setahun saja selepas dil4hirkan.

“Ketika h4mil empat bulan, doktor beritahu ada kec4catan dalam kandvngan dan meminta saya melakukan uj1an untuk mengenal pasti sekiranya ada kr0mosom yang berb4haya.

“Sekiranya ada, doktor akan mengesy0rkan saya menggvgurkan kandvngan tetapi saya engg4n lakukan uj1an kerana b1mbang,” katanya.

Dia berkata, dengan izin Allah, Syahmi sel4mat dil4hirkan cuma dia mulanya tidak dapat menerima keadaan anaknya itu.

“Saya b1mbang dia tidak hidup lama seterusnya men1nggalkan saya tetapi saya dapat semula semangat selepas doktor di Institut Jantung Negara (IJN) memberitahu jantvngnya boleh dir4wat,” katanya.

Di sebalik kekvrangan, Azlindahani berkata, Syahmi mudah dijaga kerana pernah dua kali saja dimasukkan ke hospital akibat dem4m dan c1rit-b1rit.

“Sejak itu, Syahmi tidak pernah jatvh sak1t dan jika ada sekalipun, dia tidak akan ceritakan kepada saya kerana engg4n saya bersed1h,” katanya.

Menurutnya, dia bersyvkur kerana seluruh keluarga menyayangi Syahmi terutama anak sulung yang rajin membantu menguruskan adiknya itu.

 

Sumber: Harian Metro

 

 

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak Kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

Sementara itu, ini antara artikel menarik untuk anda ikuti

Xoxo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *