Viral

Ayah dia nak makan nasi goreng tapi ditengking oleh anak suruh makan roti canai jek.

GAMBAR SEKADAR HIASAN

Kasih ibu bawa ke syurga, kasih ayah sepanjang masa. Ia kedengaran biasa namun jika diteliti dengan mendalam, ia membawa maksud yang sangat besar. Dunia semakin maju, namun masih ada segelintir masyarakat hari ini yang kurang peka dengan sensitiviti perasaan ibu bapa.

Seorang gadis yang bekerja di sebuah kedai makan telah menceritakan pengalamannya berdepan situasi sedih sebuah keluarga ini. Sis ni keja kedai makan. Cite dia ari ni berkisahkan satu family ni. Diorang datang beramai-ramai.

Ade kakak ade adik ade suami anak buah segala bagai. So sebagai tukang oder, sis tanya la nak minum apa, nak makan apa. Si ayah oder la nasi goreng cili pada. Yang si kakak ( mungkin yang nak belanje makan) marah-marah ayah dia.

Suruh makan roti canai je sebab kakak dia takde bajet. Duit tak cukup la apela semua. Gara-gara sedang berbajet, seorang anak yang digelar sebagai kakak terus memarahi bapanya yang menginginkan nasi goreng. Perasaan ayah mana yang tidak sedih bila diperlakukan anak sebegini di hadapan orang luar?

Gadis yang mengambil pesanan makanan ini perasan akan perubahan air muka bapa tersebut dengan mata yang sedikit berkaca. Mungkin sebab terlalu lapar, si bapa tetap memesan nasi goreng berserta teh o panas. Namun, ini yang dilakukan bapanya selepas makanan itu sampai.

Bila sampai ayah dia bayar sendiri dia makan. Ayah dia malu sangat weii. Nampak muka ayah dia berubah. Mata macam tetibe berkaca. Aku pun sentap. Agak-agak la nak marah ayah kau. Depan aku wei. Tu kan bapak kau.

Dia nak makan, biar la. Tapi ayah dia tetap oder jugak nasik goreng tu. Mungkin ayah dia lapar. Bertambah la marah akak tu. Siap cakap ari ni tak niaga takde duit, nanti nak belanja semua, pastu nak bayar macam-macam. Allahuakhbar.

Depan orang luar macam aku kau cakap camtu kat ayah kau. Ayah dia oder teh o panas dengan nasi goreng cili padi. Bile sampai ayah dia bayar sendiri wei dia makan. Tapi aku nampak mata dia merah-merah kuar duit. Tak sampai RM10 pun. RM6 je!

Apela guna anak ramai-ramai kalau sorang pun tak boleh nak bayarkan makanan ayah dia. Tak sampai rm10 pun . Rm6 jerr. Rm6!. Kalau orang lain kau nak berkira aku paham la. Ni bapak kau sendiri. Orang yang jaga kau masa kau kecil. Ehh tah la.

Tak paham la sis. Katenya berniaga,macam mana nak murah rezeki kalau nak belanja makan tapi berkira? Murah rezeki tau belanja orang makan ni.So ,sis think positive la,maybe betul la dia takde duit. Kita husnuzon je. Bersangka baik kan.

Dia bagi RM5… bapak dia tolak. Sedih sis tengok. Then family tu pun nak balik. Kakak dia la yang bayar semua. Pastu acah-acah tanya pakcik tu dah bayar eh? Air dia makan dia. Pastu dia bagi rm5 kat bapak dia. Bapak dia tolak.

Pastu bapak dia trus bangun gi tandas. Sedih wei tengok. Sampainya hati anak. Ya Allah jauhkan la sikap anak-anak sis daripada sikap-sikap macam ni. Takutnya rasa bile pikir. Dah tua nanti macam tu ke anak-anak layan. Semoga semuanya baik-baik sahaja.

Dsa besar drhaka kepada ibu bapa. Derhka pada kedua ibu bapa merupakan dosa besar yang selalu tidak pernah lepas dalam pembahasan khutbah, agama dan sebagainya. Sebaliknya di saat ini, banyak orang tua khususnya ibu yang menyakiti hati anak-anak mereka.

“Redha Allah pada redha orang tua dan murka Allah pada murka orang tua.” (HR. Al Baihaqi). Kita memhon kepda Allah semoga membimbing kita untuk mendapat keredhaanNya dan menjauhkan kita dari sikap derhaka kepadanya. Sesungguhnya Dia Maha Pemurah, Maha Mulia, Maha Penyayang, lagi Maha Pengasih. Semoga bermanfaat dan beri pengajaran kepada kita.

Sumber: Twitter niknurainhamid via kisahdunia

Suami Langsung Tak Hirau Isteri Masa Pantang. Sampaikan Terpaksa Duduk Dengan Makcik Untuk Jaga Baby Masa Berpantang. Tak Lama Kemudian Anak Demam Dan Ini Yang Suami Dia Buat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Hm x tau nak luah kat sapa lagi, xda tempat nak meluah. saya & suami saya adalah pasangan muda. ya benar kata ibu saya jgn terlalu berharap. macamni kisah ny, saya & suami x lagi tinggal sebumbung lepas saya bersalin..

asalnya lps bersalin 7 bulan yg lepas, sptutnya saya berpantang di rumah mertua..tetapi ibu sya tlh membawa saya balik atas sebab diri saya yg tgh berpantang x terjaga. masa saya berpantang kat sana, makanan tenghari xda siapa yg sediakan..

baju saya & bby suami langsung x hiraukan..air mandi bby saya yg sediakan dari hari pertama berpantang semua ny a dari z saya lakukan sendiri. suami saya ni baran orgny, masa sy mengandung dulu dia dah buat macam macam kat perut saya yg tgh sarat. dia dra saya dari segi fizikal & mental sjk saya mengandung lagi.

oleh sbb ibu saya x tahan tgk saya x terurus masa pantang, dia bawa saya balik sampaikan mak cik saya sanggup dtg dari jauh & berpisah skjp dgn suami dia untuk menjaga saya & bby dlm pantang..alhamdullilah urusan berpantang terjaga. tapi, hari2 suami saya dok sindir dok kritik saya x nak balik rumah mertua..masalahny sekarang ni suami saya sendiri x nak tidur rumah family saya. saya sedih sangat2 sbb dulu masa syg preggy saya yg bbysit anak buah saya..tpi masa sya pantang, diorang x pedulikan langsung saya & bby.

44 hari pun berlalu & saya serta bby pun balik atas desakan suami saya..nak tau kenapa dia dok desak? sebab dia cuma nak bersama!!!!! Allahu, saya x kuat…4 hari balik rumah mrrtua, saya masatu tgh kemas2 rumah suami saya jaga anak dlm bilik…

kebetulan adik ipar (lelaki) cuti masa tu. nak tau apa jadi masa saya naik atas jengok bby? dia cakap saya menggatal dekat bawah. dia cakap saya jual ttk dgn adik dia. sdgkan saya cuci & sidai baju kmi bertiga, masak & buat air sbagainy..x cukup dgn tu, dia pergi kasari perut saya, sampaikan anak saya yg baru berumur sebulan tgh tidur dia letak dlm bakul pakaian! bila saya nak protect anak saya dia ugut guna p1sau nak kasari saya..

saya jadi takut & saya spk * & saya spk dia…sekarang ni kaami x lagi duduk sebumbung sbb saya dah kerja bbysitter pulak jiran mak saya…dia x nak tidur rumah family saya sbb x selesa rumah ni kecil (flat) lagipun mil saya larang dia tidur rumah saya…kerja rumah dia langsung x nak tlg…

haritu anak saya demam dia x nak bwk pegi klinik sbb dia mngantuk nak tidur..dia langsung xda rasa tanggungjawab.bila saya suruh dia hantar saya ke tmpt kerja, dia bagi alasan letih..sampaikan anak saya xda org jaga masa mak saya tgh driving plg lepas hantr saya kerja..Allahu saya x kuat…saya bertahan selama ni sebab ANAK saya…saya x nak dia x merasa kasih syg seorang ayah, walaupun ayah dia x pernah tanya khanar dia.

GAGALKAH SAYA SEBAGAI SEORANG ISTERI? PATUTKAH SAYA BERTAHAN DEMI ANAK SAYA? selama ni saya & bby saya dh ke tahap berdikari sendiri je..semua ny saya buat sendiri…tanggubgjawab saya dia slalu desak saya, tpi dia x miss bagi nafkah sbb takut mak saya marah kat dia sbb slami ni mak saya yg banyak beli brg bby saya bukan dia & keluarga mertua. bli brg bby pun berkira.  sampaikan anak saya masuk emergency gara2 dia x bwk anak saya ke klinik. wahai anak, kaulah kekuatan ku..

Sumber:IBU BUNTU– KRT

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak Kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *