Viral

Rasa Seperti Sudah Mninggal Dunia, Lelaki Tekad Tanam Diri Sendiri

Setiap yang hidup pasti akan mati. Memang betul, ungkapan ini selalu sangat kita dengar. Tapi, jarang-jarang kita jumpa orang yang sanggup tanam diri sendiri sebab rasa dirinya sudah mninggal dunia.

Namun, itulah yang berlaku pada seorang lelaki di Jawa Tengah, Indonesia. Baru berusia 23 tahun, Wawan Febriyanto telah menggali tanah dengan tangannya sendiri dan menguburkan dirinya kerana berasakan dirinya sudah mninggal dunia.

Bukan itu je, Wawan juga dakwa yang dia ada dengar bisikan di tanah perkuburan (TPU) yang menyebabkan dia bertindak demikian. Waktu pihak polis jumpa dia pun, badan Wawan dah ‘selamat dikebumikan’ dengan kedalaman 70cm, cuma tinggal kepala je lagi.

Ketua Polis Daerah, Tegal Selatan, Kota Tegal, Sertu Dasrim, pihaknya terus bergegas ke tempat kejadian sebaik sahaja menerima laporan dari orang awam. Dasrim percaya yang Wawan mungkin mengalami masalah gangguan jiwa. Sebab itulah sampai sanggup tanam diri sendiri. Waktu ditemui pihak polis, Wawan boleh jawab bila diberi salam dan ditanyakan namanya.

“Setelah dipujuk, Wawan akhirnya berjaya dikeluarkan dan dibawa ke rumah keluarganya di Kampung Kepandean. Mangsa melakukan tindakan sedemikian kerana berasakan dirinya telah meningal dunia dan mendengar bisikan.” – katanya

Nasib baik tiada apa-apa yang buruk berlaku. Buatnya dia tekad juga nak tanam sampai timbus kepala, susah juga orang nak cari. Apapun, salute dekat orang awam yang melaporkan sebab ambil kisah dengan mangsa.
Kredit: Sinar Harian/Ohmedia

Terjun Macam Tu Je Ke Dik, Rakaman Detik Detik Sekumpulan Remaja Mandi Sungai Ini Buatkan Netizen Terkejutt

Ibu bapa perlu memantau keglatan anak-anak mereka, bukan sahaja di peringkat sekolah rendah malah tumpuan perlu diutamakan apabila mereka melangkah ke alam remaja iaitu masa paling s.ukar bagi ibu bapa dan amat menc.abar untuk mereka.

Tanpa pengawalan terhadap anak-anak, pastinya mereka mudah terpeng.aruh ajakan rakan serta mudah terbablt dengan keglatan yang tidak berfaedah.

Dalam sebuah hadis riwayat Ibnu Majah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya antara amal kebaikan yang mendatangkan pahala setelah orang yang melakukannya menlnggal dunia ialah ilmu yang disebar luas, anak soleh yang ditinggalkannya, mushaf (kitab-kitab keagamaan) yang diwarlskannya, masjid yang dibina, rumah yang dibina untuk penginapan orang yang sedang dalam perjalanan, sungai yang dialirkannya untuk kepentingan orang ramai dan harta yang disedekahkannya.”

Oleh itu, anak-anak bukan saja menjadi penyejuk mata dan kegembiraan berkeluarga kepada kedua ibu bapa ketika di dunia, malah bakal menjadi batu loncatan untuk mereka memasuki syurga Allah SWT di akhirat.

Seperti rakaman video yang dikongsikan dari laman facebook ini, dilihat sekumpulan remaja tanpa rasa t.akut dengan tenang berdiri di tepi jambatan dan terjun ke dalam sungai ketika arus kuat.

Video ini menarik perhatian warganet dengan bermacam reaksi dan komen. Dengan lebih 19 rlbu tontonan anda boleh lihat sendiri aksl beranl sekumpulan remaja ini.

Wahai ibu bapa, pantau la anak anda. Jangan menangls kemudian hari, bagi budak2 kampung mungkin ini perkara biasa.

Normal!budak kampong biasa jer gini!aku dulu camnih lah!sungai air pasang mmg ditunggu2 nak divlng+berhanyut naik pelampong!dia pya nlkmat budak2 kampong jer rasa!kenangan terindah aku dulu2.

Dekat kampong mane ni? Arus kuat beranl diorg ni..kalau air sungai biasa2 je tkpa lah Juga..mmg seronok mandi sungai ..tetapi berhati hati lah jangan sampai b.ahaya kn diri.

Normal je klau budak kmpg…sy dulu umo bbelas taun mcm nie jg..dah bpuluh tahun tggl xbuat mcm nie…la pakcik dah tua klau main mcm nie lg takut kaki kremmm n tarik mekarung bila sejuk.

Doa jer yg baik2. Anak jate kannn..Harap2 bilangan yg terjun sama dgn bilangan yg naik kedarat.

Mungkin bagi kita benda tu gilaa. Tapi bagi sebahagian budak2 kampung benda tu dah biasa walaupun b.ahaya. Kalau diasah bakat dah besar boleh jadi PASKAL tu. Haha.

Semua orang boleh ke darat tapi x semua orang boleh ke laut atau mcm ni… Yang boleh berenang jer boleh buat mcm ni….kalau baru belajar berenang tu…baik x payah joln.

Walaubagaimanapun, ibu bapa harus mema.ntau keglatan anak-anak. Jangan disebabkan a.lasan seperti sibuk bekerja, anak-anak diabalkan hingga mereka diplnggirkan.

Sumber:OM

<

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak Kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *