Viral

“Ingatkan Anak Saja Buat JuIing” Aklbat Teng0k Gajet Waktu PKP

Dalam keadaan sekarang ini aktiviti anak-anak duduk di rumah agak terhad. Apabila anak b0san, gajet atau handphone lah yang jadi peneman. Walaupun dah banyak kajian dan pengalaman ibu bapa mengenai anak r4bun akibat gajet, namun disebabkan tidak terjadi pada diri sendiri, ia seolah tak diendahkan.

Namun kisah ibu ini mengenai mata anaknya yang juling dan r4bun akibat gajet boleh dijadikan pengajaran bersama.

Menurut Puan Rohaya Mohd Nor,kejdian ini telah mengubah hidup anak perempuannya, Nur Qalesya Aisyah yang kini berusia 5 tahun.

Ketika mata Qalesya masih normal

Semua ini berlaku ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diadakan pada Mac tahun lepas di mana anak yang diIahirkan normal telah mengalami masaIah juIing dan r4bun aklbat gajet.

Ingatkan anak saja buat juIing

Saya nak kongsikan pengalaman yang cukup memberi kesan kepada kami suami isteri kerana dengan tiba-tiba mata anak kami menjadi juIing.

Benda ni bermula masa PKP bulan Mac tahun lepas. Disebabkan semua tak boleh keluar dan duduk dalam rumah je, anak-anak banyak menghabiskan masa dengan gajet. Sebelum ni waktu bersekolah boleh dikatakan tiada masa nak tengok gajet.

1.5.2020 (Jumaat) Saya perasan mata anak saya juIing. Saya fikir positif. Mungkin anak saya buat-buat mata dia macam tu dan mata dia akan kembali normal keesokkan harinya. Rupa-rupanya TIDAK. Mata dia tetap juIing.

5.5.2020 Saya ke klinik untuk rujuk doktor tentang mata dia. Doktor klinik tak tahu nak kata sebab apa. Doktor klinik rujuk kes ni ke hospital untuk pakar mata memeriksanya.

IKLAN

6.5.2020 Temujanji hspital pakar. Doktor sana pun tak tahu nak kata sebab apa dan minta kami kumpul semua gambar-gambar dia yang lama. Sebabnya nak tengok adakah benda ni dah lama, cuma kami tak perasan.

Buat CT Scan

11.5.2020 Temujanji yang kedua. Doktor nak tengok semua gambar-gambar lama dia dan doktor kata memang betul benda ni baru terjadi bukan dari kecil. Doktor cadangkan kami buat Ct Scan untuk tengok dalam kepaIa dia. Rlsau ada ketmbuhan atau sebagainya yang menolak s4raf mata yang menyebabkan mata menjadi juIing. Kami setuju dan perlu tandatangan beberapa surat.

17.5.2020 Dia terpksa masuk wad untuk buat Ct Scan. Mula 10 malam doktor minta dia puasa.

18.5.2020 Lebih kurang 9 pagi dia masuk bilik CT Scan. Sebelum tu doktor ada terangkan mungkin ubat yang diberikan akan memberi kesan kepada dia. Kami redha jika itu yang terbaik untuk dia dan keputusan Ct Scan dia masalah dan doktor Hspital Kemaman kata dia akan rujuk kes ni ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) untuk yang lebih pakar dalam kes mata.

Perlu pakai cermin mata khas

1.6.2020 Kami ke HSNZ doktor sana suruh dia pakai cermin mata. Doktor sana bagi masa sebulan untuk tengok semula keadaan mata dia.

13.7.2020 Kami kembali ke HSNZ setelah selesai check up, doktor cadangkan kami tukar cermin mata lain iaitu cermin mata khas untuk train balik mata dia.

20.12.2020 Lepas dia ada temujanji saya ada lah tanya doktor berapa lama agaknya kena pakai cermin mata ni. Doktor pun tak dapat bagi keputusan. Cuma doktor cakap bergntung kepada resp0n mata dia macam mana.

Pilihan terakhir buat pembdahan

Doktar cakap cara yang terakhir sekali adalah buat pembdahan mata. Tapi tak boleh buat sekarang juga sebab nak kena tahu sraf mana yang r0sak. Jadi benda ni mungkin ambil masa yang lama untuk mata dia kembali baik seperti sediakala.Buat masa ni follow up dengan doktor dibuat 5 atau 6 bulan sekali.

Sebagai seorang ibu, pesanan saya untuk ibu bapa lain kalau boleh elakkan gajet atau handphone untuk anak-anak. Betul semua orang tak sama. Tapi apa salahnya beringat sebelum terjadi.

Doktor ada cakap pada saya, kalau kita mandi hujan, kita dmam boleh makan ubat untuk hiIangkan dmam. Tapi mata tak ada ubat dan mungkin mengambil masa yang lama untuk kembali normal semula.

Kalau kita tanya dia. Dia akan cakap nampak tapi masa doktor buat ujian baru kita tahu mata dia sebelah kanan tak nampk sangat sebabnya doktor akan tutup satu dan biarkan dia guna satu mata je.

Automatik dia tak boleh bagi jawapan yang tepat. Kalau kita tengok dari luaran. Kita ingat mata je juIing, rupanya dia sekali dengan r4bun. Doktor cakap mata dia yang juIing tu terlalu bergantung kepada mata yang elok.

Sumber : majalahpama / tgkni

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Payung Cerita Media Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *