Viral

Anak Buat Hal Ingkar Arahan PKP, Bapa Terpaksa Korek Tabung Syiling Dan Kertas RM1 Untuk Bayar Dnda

Gambar di atas adalah sekadar hiasan.

Umum sedia maklum, sesiapa sahaja yang ditngkap kerana ingkar arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dikenakan kmpaun sebanyak RM1OOO (dinaikkan RM1O,OOO mulai 11 Mac).

Sebelum ini tular di media sosial tentang perkongsian seorang penjaga kaunter yang tersentuh melihat seorang ayah membayar kmpaun anaknya dengan menggunakan duit syiling dan RM1.

Kisah ini berlaku tahun lalu ( April 2020) tetapi dikongsikan semula supaya kita semua mengambil iktibar dari apa yang berlaku.

Siti Rohaiza yang juga seorang petugas pejabat Kementerian Kesihatan berkongsi kisah di Facebook beliau selepas menerima bayaran kmpaun daripada seorang bapa yang membayar dnda anaknya yang ingkar arahan PKP.

Menurut Siti Rohaiza, bayaran itu dilakukan dengan sejumlah helaian duit kertas RM1 dan syiling sehingga menimbulkan persoalan beliau untuk bertanya kepada bapa tersebut.

Apa yang lebih menyedihkan, lelaki itu memberikan jawapan kenapa membayar kmpaun dengan menggunakan duit syiling dan RM1.

” Terima bayaran kompaun pagi tadi daripada seorang bapa. Yang kena anaknya berumur 18 tahun. Kenapa ada duit syiling??? Kenapa guna duit RM1. Jenuh iza nak mengira pagi tadi.

” Bila ditanya, jawapannya; “korek tabung”…Sentap hati ni dengar,” tulis Siti Rohaiza.

Menerusi posting tersebut, Siti Rohaiza sempat berpesan kepada remaja lain supaya mematuhi arahan PKP dan kasihanilah ibu bapa yang terpaksa menanggung beban.

” Wahai anak-anak sekalian terutama yang masih belum bekerja, masih bersekolah tolonglah duduk rumah. Janganlah mengada-ngada nak lepak-lepak dengan kawan-kawan bagai.

” Jangan mengada-ngada konon tunjuk hero naik motor merayap sana sini. Sekali kena, nah kau susahkan mak ayah. Korang ingat senang nak cari duit?

” Iza doakan bila anak-anak ni dah bekerja nanti, kau bayarlah balik duit mak pak korang ni…Perit kira duit tabung semata-mata nak bayar kompaun untuk anak,” tulisnya lagi.

Perkongsian ini ternyata telah menarik perhatian warganet. Kebanyakkan daripada mereka berpendapat remaja yang berusia 18 tahun itu beruntung kerana ayahnya mempunyai duit simpanan.

Namun dalam pada masa yang sama, ramai juga yang bersimpati terhadap bapa remaja tersebut kerana sanggup “mengorek” tabung hanya untuk membayar kompaun anaknya.

Reaksi warganet

Sementara itu menerusi ruangan komen, pelbagai bentuk komen ditinggalkan oleh orang ramai.

Ada yang berasa kasihan dengan si ayah, namun ada juga yang mengec4m si anak dan berkata lebih baik si ayah tidak membayar dnda itu sebagai pengajaran untuk si anak.

” Kesiannya..tapi terpaksa la terima hakikat. Yang salah tetap brsalah.. kepada seluruh rakyat malaysia jadikan ianya satu ikhtibar agar kita semua patuh arahan pkp ni.” tulis Anip

” Hukvm je anaknya yang degil tu….jangan dok menyusahkan mak ayah, kalau tak leh menolong jangan pula menyusahkan orang tua..” tulis Izz

” Kan baik buat khidmat masyarakat lepas pkp ni. Bagi 2 tahun. Suruh jaga 5s taman permainan. Lepas tu bagi la upah atau makanan siap..” tulis Zul.

Sumber:xtra.com.my/asiakini

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen, klik like dan share serta f0llow page kami untuk cerita menarik, viral dan semasa di hujung jari anda.

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *