Viral

Tular Vide0 Dukun Buat Upacara Di Tengah Laut, Dipercayai Bantu Cari Kapal Selam Indonesia

Tular sebuah video di media sosial memaparkan sekumpulan lelaki dipercayai dukun didakwa membantu mencari kedudukan kapal selam KRI Nanggala-402 yang telah hilang di kawasan perairan utara Bali, sejak Rabu lalu.

Akaun Instagram @makassar_iinfo yang mempunyai 1.2 juta pengikut memuat naik tiga rakaman video memperlihatkan Persatuan Dukun Nusantara (PERDUNU) sedang melakukan amalan ritual di atas sebuah kapal di tengah laut, semalam.

Video

Video

Memetik artikel di portal Pikiran Rakyat Bekasi, terlihat lelaki berbaju putih dalam video tersebut dipercayai ketua dalam melaksanakan ritual itu menyebut beberapa ‘mantera’ tertentu selain doa Nabi Yunus AS di hadapan dua bekas kecil tempayan air.

Paparan skrin laporan

“Upacara hari ini, nanti kita tutup dengan menghanyutkan (sambil menunjuk sebuah tempayan) yang kita mohonkan kepada Allah.
“Mudah-mudahan melalui cara ini, kapal KRI Nanggala-402 dapat ditemukan dengan segera dan semuanya menjadi selamat,” kata lelaki berbaju putih tersebut.

Berikutan itu, ruangan komen posting @makassar_iinfo dihujani lebih 1,500 komen warganet yang berdebat antara satu sama lain mengenai tindakan dukun tersebut.

Rata-rata netizen mengatakan tidak salah sekiranya upacara berkenaan bertujuan untuk membantu berdasarkan adat dan kepercayaan masing-masing. Namun ada juga segelintir individu menyifatkan perbuatan itu adalah syirik.

Namun menurut laporan media tempatan, harapan bagi menyelamatkan puluhan kelasi kapal selam milik Angkatan Laut Tentera Indonesia (TNI) itu semakin tipis berikutan bekalan oksigen dipercayai sudah kehabisan.

Tempoh bekalan oksigen KRI Nanggala 402 sudah ber4khir

JAKARTA – Pasukan penyelamat Indonesia bimbang bekalan oksig.en dalam kapal selam yang hilang sudah kehabisan.

Negara ini juga dalam kebimbangan kapal selam yang membawa 53 anak kapal itu mungkin sudah tenggelam dan telah hancur.

Kapal selam KRI Nanggala 402 hilang pada hari Rabu semasa latihan di pantai Bali.

Tumpahan minyak yang dikesan mencadangkan ada berlaku kerosakan pada tangki bahan bakar mungkin menjadi faktor kehilangan kapal selam itu.

Pada hari Khamis lalu, tentera Indonesia telah mengesan tanda-tanda objek pada kedalaman antara 50 dan 100 meter (165 hingga 330 kaki) dan telah mengerahkan kapal dengan peralatan pengesan sonar.

Jurucakap tentera berkata, bekalan oksigen dalam kapal selam itu dijangka berakhir 3 pagi hari ini.

Tempoh itu telah berlalu.

Setakat ini, sekurang-kurangnya enam kapal perang dan sebuah helikopter terlibat dalam misi pencarian.

KRI Nanggala 402 terputus hubungan sejurus selepas meminta izin untuk menyelam semasa latihan pada awal pagi Rabu.

Kapal buatan Jerman itu adalah salah satu dari lima kapal selam yang dikendalikan oleh Indonesia.

Ia dibuat pada akhir 1970-an dan menjalani proses perbaikan dua tahun di Korea Selatan yang siap pada 2012.

Jurucakap tentera laut memberitahu BBC bahawa kejadian itu adalah kali pertama Indonesia kehilangan salah satu kapal selamnya.
Tetapi kejadian serupa telah berlaku di tempat lain.

Ini Kronologi Kehil4ngan Kapal Selam KRI Nanggala

Kronologi kejadian bermula pada 3.46 pagi, KRI Nanggala melaksanakan penyelaman, kemudian pada 4 pagi bersiap sedia untuk melakukan penembakan torpedo, pada 4.25 pagi selepas arahan kebenaran penembakan diberikan, komunikasi dengan Nanggala tiba-tiba terputus.

Berita kehilangan KRI Nanggal disahkan sendiri oleh Panglima Tentera Udara TNI Hadi Tjahjanto, yang menyatakan asset tentera laut itu tidak dapat dihubungi tidak lama selepas mendapat izin menyelam.

Seramai 49 anak kapal, seorang komander kapal dan tiga pakar senjata berada di dalam kapal selam tersebut.

Kehil4ngan Kapal KRI Nanggala

Tumpahan minyak dikesan berhampiran lokasi kali terakhir kapal selam itu berada. Turut dilaporkan tumpahan minyak di beberapa lokasi lain namun pihak berkuasa tidak dapat mengesahkan sama ada ia dari kapal selam tersebut.

Dalam misi pencarian kapal selam tersebut, Indonesia pada awalnya meminta bantuan dari dua negara jiran iaitu Singapura dan Australia, yang diharapkan dapat menyokong usaha pengesanan menggunakan kapal penyelamat kapal selam.

Malaysia kemudian menyusul untuk membantu Indonesia dalam pencarian kapal selam tersebut, menggunakan Mega Bakti yang dijangka tiba pada 26 April ini.

Selain itu, tujuh negara lain iaitu Amerika Syarikat, Jerman, Perancis, Turki, India dan Australia juga menawarkan bantuan dalam pencarian kapal selam tersebut.

Menurut pihak berkuasa Indonesia, kru kapal berkenaan mungkin dapat bertahan dengan bekalan oksigen yang ada sehingga pagi Sabtu ini namun keadaan semakin genting.

Kehilangan Kapal KRI Nanggala

Tiada bukti KRI Nanggala tenggelam

Terdapat spekulasi yang mengatakan kapal berkenaan berada di kedalaman 700 meter yang berkemungkinan sudah pecah untuk kedalam sebegitu, menurut penganalisis pertahanan.

Bagaimanapun, sehingga kini masih tiada bukti kukuh menunjukkan kapal selam terbabit tenggelam.

Setakat ini, Indonesia belum pernah berdepan bencana membabitkan kapal selam. Marilah kita berdoa agar KRI Nanggala 402 dapat ditemui segera dalam keadaan selamat.

Dengan tanda pagar prayforNanggala402 perkongsian daripada isteri salah seorang anak kapal ini menerima 1.4 juta tontonan.

ISI WHATSAPP KEPADA SUAMI BUAT RAMAI SEBAK

Dimaklumkan yang pasangan ini baru dua bulan mendirikan rumah tangga. Wanita ini juga turut berkongsi rakam layar perbualan suami isteri ini menerusi WhatsApp. wanita ini memberikan semangat dan dorongan buat suaminya.

Di akhir perbualan, dia suaminya harus pulang kerana dia sedang menunggu di rumah.

Rata-rata warganet dari Indonesia dan Malaysia memberikan dorongan dan semangat agar terus kuat.

Paling banyak mendoakan anak kapal selam itu cepat ditemui dalam keadaan selamat.

“Bismillah, doa kami menyertai seluruh anak kapal KRI Nanggala 402”

“Semoga mereka cepat ditemui. Salam dari Malaysia. Kuat semangat ya. Kita semua doakan yang terbaik.

“Ya Allah, selamatkan beliau. Aada anak dan isteri yang setia menunggu.”

“Allahu sedihnya kak. Semoga dipermudahkan segala urusan pencariannya.”

“Ya Allah Ya Mujib, semoga mereka semua ditemui dalam keadaan yang selamat. Doa yang baik-baik di bulan dan hari yang baik.”

“Ya Allah, semoga mereka baik-baik sahaja dan cepat ditemui. From Malaysia.”

Terdapat juga dua perkongsian daripada para isteri anak kapal yang menyentuh hati. Masing-masing mendoakan suami , abang dan seluruh kru KRI Nanggala 402 selamat dan sihat.

Sama-sama kita doakan semoga usaha mencari dan menyelamat KRI-Nanggala 402 segera berakhir dan anak kapal ditemui dengan selamat.

Sumber: Tiktok Meghdi, Mita Sofia, Treales dan detiknews via SINARPLUS

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber: Instagram @makassar_iinfo , Pikiran Rakyat Bekasi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *