Viral

Hairan aku lps solat, mak alas tgn dgn tud0ng bila salam dgn aku . Sblm ni dia salam je. Rupanya mak dh tahu ssuatu yg aku sembunyikan.

Gambar sekadar hiasan. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah.

Assalamualaikum & Salam Sejahtera Dikongsikan oleh seorang individu yang tidak mahu namanya dikenali di page fb Penang Kini. Ikuti perkongsian dibawah.

Kisah ini kisah benar yang berlaku pada diri saya sendiri. Satu hari saya pergi ke sebuah Rumah Org Tua-Tua. Saya dapat bantuan sejumlah wang daripada seorang sahabat (meminta saya beli dan sampaikan barangan, keperluan tersebut) kepada org miskin.

Jadi saya pun belilah kain batik, kain pelekat, beli roti dan macam-macamlah saya beli. saya pun pergilah ke Rumah Orang Tua-Tua, tak payah sebutlah di mana. Sampai saja kereta saya di perkarangan Rumah Orang Tua-Tua, tiba-tiba ada seorang perempuan tua berlari dari asrama orang tua-tua tu mai dekat saya.

“Yea..yea.. Anak aku datang, anak aku datang, seronoknya anak aku datang..” Saya tak kenai dia siapa, dia mai peluuk saya, dia ciium saya. Orang tua tu kata. “Nak.. Kenapa tinggal mak kat sini nak, mak nak balikkkkkk..

Mak rindu dekat rumah..” Saya waktu tu.. Ya Allah.. Saya kata.. “Makcik..’ Saya pegang saya tengok muka dia, dia kata.. “Sampai hati hang tak mengaku aku ni mak hang..”

Saya boleh bayang perasan waktu tu dia rindu sangat pada anak dia, saya berlakon depan dia, saya kata.. “Mak.. Maafkan saya mak ye..” Saya pegang tangan dia saya bawa pi duduk atas kerusi, saya ambik roti saya suap ke mulut dia.

Cuba bayangkan haati ibu yang rindu kepada anak ini bila kita ambik roti kita, suap kat mulut dia, apa perasaan dia? Apa perasan kita? Semasa saya menyuap roti, air mata dia meleleh-leleh, dia pegang tangan saya, Subhana Allah ..

Saya dapat rasa bagaimana perasaan rindunya kepada anak dia. Bila saya nak balik dia pegang kaki saya dia kata.. “Nak.. Jangan tinggai mak nak, mak nak balik, mak nak balik..” Akhirnya saya minta kebenaran dengan pihak pengawasan di situ. Check-check tengok rupanya dia ada anak 5 orang.

Anak dia yang sulung bergelar Tan Sri, orang memang kaya, orang ada nama, hebat orangnya. Saya waktu tu nak balik, dia pegang baju saya dan dia kata nak ikut saya balik, saya kata takpa lah, jomlah jomlah..

Saya isi borang apa patut semua.. Ringkaskan cerita, saya minta pelepasan untuk bawa balik selama 5 hari saja. Bila balik rumah saya, solat Subuh saya jadi Imam dia sembahyang di belakang, saya baca doa, saya tengok air maata dia jatuh. Lepas tu saya pi salam dia, saya ciium tangan dia dan saya kata..

“Mak.. Maafkan saya mak yeee..” Waktu tu saya tak dak mak dah, tapi saya bayang ini ibu saya, sebab dia rindukan pada anak-anak dia. Duduk hari ketiga di rumah saya, waktu solat Isyak, selesai doa saya nak pi salam dengan dia, tetiba dia lapik tangan dia dengan kain tudung, baru dia salam. Saya kata.. “Mak.. Kenapa mak lapik tangan, dua hari dah mak salam mak tak lapik tangan dengan saya.

Kenapa hari ni mak lapik tangan?” Dia kata.. “Ustaz.. Kau bukan anak saya ustaz ye..” SubhanAllah. Tiba-tiba dia sebut nama saya ”Ustaz”. Saya kata.. “Kenapa mak panggil saya ustaz? Saya anak mak..” Dia kata.. “Bukan.. Kalau anak saya dia tak akan buat macam tu, kalau anak saya dia tak akan jadi imam saya, kalau anak saya dia tak akan suap saya makan..”

Bayangkan sahabat-sahabat perasaan seorang ibu ini, tiba-tiba saja dia menngis, saya pun pegang dia, saya peeluk dia, saya pun menngis, saya kata.. “Mak.. Walaupun mak bukan mak saya tapi saya syangkan mak sebagai ibu saya sendiri ”. Saya pegang tangan ibu ini.. Walaupun dia bukan mak saya tapi saya tahu hati dia rindu sangat dekat anak dia.

waktu tu saya pandang wajahnya, saya kata.. “Mak.. Walaupun ibu sebenar saya telah mennggal dunia, tapi mak boleh ganti tempat ibu saya, mak duduklah di sini..” Waktu nak makan saya suapkan nasi ke mulut dia, dia mntahkan balik makan dari mulut dia. saya tanya.. “Kenapa mak?” Tiba-tiba saya tengok air muka dia pucat, saya angkat dia.

panggil ambulan hantar dia ke hospital. Waktu dia di hospital, saya ambik kepala dia saya ribakan mak ini, dia pegang tangan saya dia kata.. “Ustaz.. Kalau saya maati, tolong jangan bagi tahu sorang pun anak saya, kalau anak saya tahu saya maati, jangan bagi tahu di mana kvbur saya, kalau dia tahu di mana kvbur saya jangan izinkan dia pegang batu nis4n..” Saya pegang dia saya kata..

“Mak.. Jangan cakap mcm tu mak..” Isteri saya menngis di sebelah, anak saya menngis di sebelah pegang dia. Kami pegang dia.. “Mak.. Jangan cakap mcm tu mak, jangan mak..” Dia geleng kepala rupa-rupanya itulah saat penghujung hyat dia, akhirnya dia pun mennggal di atas ribaan saya di hospital.

Dia mennggal dalam pelukkan saya, saya doakan Makcik Hajjah khalijah ini rohnya mudah-mudahan bersama Salafusoleh. Sahabat-sahabatku, sesiapa yang masih ada mak tolonglah taat pada mak, jangan drhaka pada mak kita, jangan tinggal dia di Rumah Orang Tua, mak kita sakiit kita jaga dia, picit kepala mak kita..

Sahabat-sahabat cuba tanya mak kita.. “S3ksa dak mak mngandungkan saya dulu? S3ksa dak mak melahirrkan saya dulu?” Tanya mak kita sahabat-sahabat sekalian.. Kalau kita tanya sudah tentu air maata mak kita akan jatuh, sebab tu sahabat-sahabat suapkanlah makanan pada mak kita..

Sahabat-sahabat semua.. Selepas daripada kemaatian makcik ini, sampailah berita kepada anaknya yang sulong, anak dia terus telefon saya.. Apa anaknya kata pada saya.. “I akan bawa you ke makhamah, I akan saaman you sebab you bawa keluar mak I dari Rumah Orang Tua-Tua”. 3 tahun dia letak mak dia di Rumah Orang Tua-Tua, dia tak pergi tengok.

sebab tu mak dia rindu tak boleh beza saya dan anaknya.. Akhirnya saya tunggu, tunggu punya tunggu tidak ada saaman hampir setahun lebih. Saya pergi ceramah di Masjid di Gombak, selesai saya ceramah datang seorang lelaki p3luk saya. Menngis dalam masjid, orang dalam masjid hairan, sebab apa ni, saya tanya pada dia..

“Pasai pa ni? Ada masalah apa ni..?” Dia berkata dalam keadaan menngis.. “Ustaz.. Tolong bagi tahu di mana kubvr mak saya ustaz? Tolong bagi tahu di mana kvbur mak saya?”.. Saya kata.. “Kenapa hari ni baru tanya kvbur mak kamu?” Dia kata.. “Tolonglah ustaz.. Saya nak jumpa mak saya ustaz.

sayalah orang yang bergelar Tan Sri yang nak saaman ustaz hari tu. Saya sekarang ni papa kedana ustaz, isteri saya maati kemlangan, rumah banglo saya bank dah tarik, kereta mewah saya, semua bank dah tarik, tinggal satu ja, kereta kancil..” Saya berkata.. “Saya boleh tunjuk kvbur mak kamu, tapi dengan satu syarat.

kamu jangan pegang batu niisan mak kamu..” Sampai saja di tanah perkvburan, tak sempat saya nak turun, dia turun dulu, saya tengok depan mata saya sendiri dia jatuh tersungkur tangan dia menjadi hitam, mulut dia tarik sebelah yang tadi pada awalnya, tangan dan mulutnya elok sambil memanggil-manggil..

“Ibu.. Ibuuu… Ibuuuu..” Tiba-tiba saya angkat dia tak jauh dari kvbur ibunya belum sampai lagi ke kubvr ibunya, dia dah hembuskan nafas terakhir berhampiran kvbur ibunya.. Allahuakbar.. Mengucap panjang saya.. Allah SWT tunjuk di atas dunia lagi balasan anak yang drhaka pada ibu dan ayah.

Semoga kisah ini menjadi pengajaran di luar sana, ambillah iktibar dari kisah di atas. “Dan apabila mata ibumu sudah tertutup maka hilanglah satu keberkatan disisi Allah, iaitu doa seorang ibu”

Reaksi warganet

Azmaria azman – baca la anak2 tauladan buat kamu. pend3ritaan ibu adalah kecewa. walau dimana skalipon ruangkan masa sedikit buat ibu berbanding ibu lamanya menjaga kamu. disaat adanya sisa umur yg ada ibu ingin mendengar suara kamu sebelom perginya tak kembali. disaat itu ibu tak akan meminta utk dirindui namun ibu minta doa darimu.

sedar lah yg maseh ada ibu.fikir sedlmnya. klu dulu ibu berhempas pulas membesarkan dengan senyuman salah kah kamu mengembalikan senyuman utknya. jngan abaikan kaseh ibu kerana ia ingin disampingmu.luangkan masa barang 5 minit utk yg jauh.tak kira sapa pon hubungi ibu kerana doa ibu terbaik buatmu.

Haryati marsil – Mmg tak patut org skrg letak ibu bapak ke rumah org tua2, ade sesetengah org die letak bukn kerana buang, salah satu ank2 pun ade tanggung jwb pada kuarga die ibu ttp bole jaga, dari pada di biarkn sorang diri di rumh tak salah klu sekadar letak amik balik.

ibarat ibu bapk skrg nk cari rezeki ank2 pun letak jgk di rumah pengasuh. yg buang tu tak patut lah, ibu bapk segala2 bagi ank2, seperti ank2 perlukn ibu bapk mereka, tapi ade sesetengah org tua die tak pernah paham keadaan ank2, salah satu sb ank2 harus cari rezeki untk.

Kuarga mereka, bukn bermakna buang ibu bapak, mungkin yg buang ibu bapak ni org yg tk bertanggung jwb je,, kau jaga ank kau mase dulu ank2 pun akan jaga balik sprt kau jaga die mase kecik2 dulu.

Nur fattin – Buat adik2 beradik aku yang dah lupa dengan mak korang ni, satu je aku nak pesan. Sementara Mama ada datang jenguk, tanya khabar, mintak maaf kalau ada buat salah. Korang dah buang die sejak die s4kit tanya khabar pun tak. Aku xkisah korang hantar Mama dekat aku utk aku jg. & aku xkisah langsung jaga Mama.

Atleast aku dapat tengok Mama hari2. Kalau satu hari nanti Allah tarik ny4wa Mama, aku tak kan bgtau dekat korang pun waima korang menangis air mata darah. Time Mama hidup, korg lupa Mama, buang Mama, korg c4ci Mama, korg habiskan duit Mama. Bagus. Sikit2 aku nampak Allah turunkan musibah dekat korang. Yang sorg dengan kereta kene tarik, keje takde, duit xde.

Baru ingat aku, baru ingat mak. Time senang buat macam anjing kurap. Yg lagi sorg Allah bg korg senang, sbb allah dah ttop pintu hati korg. Semoga anak2 korg xbuat mcm tu. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

 

Kredit:bacakami

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *