Uncategorized

[VIDEO] Pakai k0piah minta sedek4h, budak R0hingya tunjuk jari tengah mar4h tak diberi duit.

Isu kanak-kanak R0hingya yang meminta sedekah di persimpangan lampu lsyarat sememangnya menjadi t0pik hangat sekitar seminggu dua ini.

Baru-baru ini, video seorang budak lelaki yang berper4ngai sams3ng apabila waj4hnya dirakam pemandu kereta telah tuIar di media s0siaI dan mendapat kec4man ramai.

Budak peminta sedekah lagi.

Kali ini, satu lagi video tuIar telah dimuat naik Facebook Infor0adbl0ck berkenaan kan4k² warga R0hingya ini yang meminta sedekah dari kereta ke kereta di persimpangan jalan.

Buat lsyarat Iuc4h bila orang rakam.

Mereka telah tampil berbaju Melayu dan mem4ksa pemandu kereta membuka pintu untuk memberi mereka sedekah. Lebih membuatkan ramai ger4m adalah tind4kannya yang menunjukan lsyarat jari tengah apabila ber4ng tidak diberi duit.

Mana tind4kan pihak berwajib?

Sehubungan dengan perkongsian tersebut, rata-rata warganet meluahkan rasa mar4h dengan sikap para pengem!s warga R0hingya ini yang semakin menjadi-jadi.

Mereka juga turut meminta agar pihak berkuasa lebih tegas dan memantau peminta-peminta sedekah ini kerana kehadiran mereka yang terlalu ramai benar-benar mengg4ngu pengguna jalan raya serta menganc4m keseIamatan para pemandu yang melalui kawasan tersebut.

Patut dikenakan tind4kan.

Bertambah2  dah peminta sedekah  macam ni.

Makin ger4m pulak dengan keturunan dia ni.

Selepas penjnay4h berbangsa R0hingya yang dikenali sebagai L0ng Tig3r berjaya dit4ngkap setelah mel0l0skan diri sebelum ini, kini timbul pula generasi baharu ‘Abang Long’ itu.

Satu kIip video yang terseb4r di media sosiaI ketika ini meny4ksikan seorang kanak-kanak yang turut dikatakan berbangsa R0hingya meminta sedekah di sebatang jalan raya di ibu kota.

Dilap0rkan kejadian tersebut berIaku di salah satu jalan raya di Cheras, Kuala Lumpur itu menunjukkan kanak-kanak tersebut bersama temannya meminta sedekah.

Paling mengejvtkan apabila salah seorang kanak-kanak tersebut mem4rahi perakam video terbabit kerana merakam gerak- gerinya.

Ternyata klip video tersebut mendapat kec4man dari orang ramai dan beranggapan kanak-kanak berbangsa R0hingya itu sudah keterlaIuan.

“Baru-baru ni L0ng Tiiger, ni keluar pula L0ng T!ger JR. Jangan bagi muka sangat dengan golongan ini. Ikut sejarah dia dekat Myaanmar pun kita dah tahu.

“Kalau aku ada dekat situ, aku dah bagi satu das dekat kepala. Makin kurang ajar mereka ni,” jelas Joe Rahman Bangsar.

“Memang betul-betul ber4ni mereka sekarang ya, makin dilayan makin ter0k ni. Ibarat beri betis nak k0kaknya paha pula ni.

“Dekat Selayang pun mereka nak, ini dekat Cheras pula. Harap PBT (Pihak Berkuasa Tempatan) buat kerja la. Nampak kot0r dah bandaraya kita sekarang,” kata Khery Khery.

video:

 

Berikut reaksi dari netizan

Status pemastautin sementara Long Tiger jadi sebutan?

Nama Long Tiger atau nama sebenarnya Abdul Hamim Ab. Hamid mula menjadi sebutan kembali apabila dia bertindak melarikan diri dari lokap Mahkamah Majistret Tangkak, dekat sini pada 15 Disember lalu.

Ketika itu, lelaki berketurunan Rohingya berusia 32 tahun itu diambil dari Penjara Sungai Udang, Melaka bagi berhadapan proses perbicaraan di bawah Seksyen 388 Kanun Keseksaan kerana pemerasan.

Semasa melarikan diri dari tahanan, Long Tiger turut berdepan proses perbicaraan bagi kesalahan di bawah Seksyen 506 kerana mengugut dan mengurung bekas pekerjanya serta kes rogol di bawah Seksyen 376.

Sebelum dia ditangkap pada 28 April 2020 kerana memfitnah seorang pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tangkak, Long Tiger menjadi bualan ramai kerana kelantangannya sehingga menimbulkan kontroversi melalui beberapa sesi siaran langsung di Facebook.

Malah, dia juga sentiasa mencabar mereka yang tidak bersetuju dengan pendapatnya serta mengeluarkan kenyataan yang mencetuskan rasa tidak puas hati dalam kalangan netizen selain sering menyebut kata-kata kesat sepanjang bersiaran.

Selepas tamat reman bagi siasatan kesalahan fitnah di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan, Long Tiger sekali lagi ditahan polis di IPD Muar pada pukul 5.45 petang, 2 Mei 2020 setelah polis menerima laporan baharu membabitkan kes peras ugut dilakukannya.

Susulan itu, terdapat beberapa lagi laporan polis dibuat orang awam di beberapa negeri termasuk Selangor dan Kuala Lumpur berhubung kesalahan lepas yang didakwa dilakukan lelaki itu.

Pada 8 Mei 2020, lelaki itu mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Ampang atas dua pertuduhan pecah amanah wang RM3,500 milik pesara yang sepatutnya digunakan untuk membeli barang keperluan memasak dan ubah suai kedai.

8 Ogos lalu pula, dia turut membuat pengakuan sama di Mahkamah Sesyen Muar atas tuduhan merogol seorang wanita pada 26 September 2019, selain menafikan pertuduhan ugutan bunuh dan mengurung bekas pekerjanya dalam kejadian di Bukit Gambir pada 12 Julai lalu.

Dalam sebutan kes ugutan bunuh itu, Long Tiger yang sudah berkahwin tidak ditawarkan jaminan selepas pihak pendakwaan mengambil kira tertuduh dibimbangi boleh mengganggu saksi utama pendakwaan.

Sementara itu, Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay pada tahun lalu sudah menjelaskan status kewarganegaraan Long Tiger yang bukan rakyat negara ini, sebaliknya adalah pemastautin sementara dari Myanmar atau Rohingya yang juga pemegang kad Pesuruhjaya Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNHCR).

Ayob Khan ketika itu turut menafikan persepsi segelintir masyarakat yang menyatakan pemegang kad UNHCR kebal dari tindakan undang-undang sebaliknya beliau menegaskan sesiapa sahaja yang membuat kesalahan akan berdepan tindakan undang-undang.

Beliau berkata, Long Tiger sebelum itu mempunyai rekod kesalahan lampau membabitkan kes ugutan jenayah pada 2009 selain kes culik dan rogol pada 2012 yang kesemuanya sudah disabitkan kesalahan.

Terkini, lelaki itu yang turut dikaitkan dengan penglibatan dalam kumpulan gengster direman empat hari bermula semalam bagi siasatan di bawah Seksyen 223/224 Kanun Keseksaan kerana lari dari tahanan polis.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

Sumber: Facebook Inforoadblock

Via omm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *