Uncategorized

“Dah tahu rahsia disebalik lagu lagenda” Rupanya Iagu taman rashidah utama ada kaitan dengan seorang gadis pelakon terkenal

Sebut saja lagu-lagu seperti Sejati, Intanku Kesepian, Misteri Mimpi Syakila dan Belenggu Irama pasti imaginasi terus terbayangkan kumpulan rock legenda, Wings.

Ditubuhkan sekitar tahun 1985 di Sekolah Menengah Seri Ampang Kuala Lumpur oleh lima orang anak muda yang masih menuntut, siapa sangka Wings antara kumpulan rock 80an yang kekal popular hingga kini.

Bercakap pasal kumpulan Wings, pelbagai kisah menarik tentang kumpulan rock lagenda ini telah dibongkar dan dikongsikan dengan peminat.

Kali ini, Kualalumpur Viral nak berkongsi satu kisah yang tidak kurang menariknya iaitu tentang lagu Taman Rashidah Utama, salah sebuah lagu keramat Wings yang diciptakan oleh Bob Lokman.

Lagu tersebut diterbitkan pada tahun 1988 dan sudah mencecah 30 tahun menerusi album Wings Hukum Karma.

Lagu ini masih segar dan popular serta diterima baik peminat muzik tempatan samada yang lama dan baru.

Bob Lokman sebenarnya mempunyai cerita yang tersendiri sehingga mendapat ilham untuk menulis lagu tersebut dan menjadi sebuah lagu hits hingga kini.

Adakah Taman Rashidah Utama itu wujud?

Bob Lokman menceritakan kepada New Straits Times tentang terhasilnya lagu tersebut.

Di Senawang, iaitu kira-kira 10 kilometer dari Bandar Seremban terdapat satu taman perumahan yang diberikan nama Taman Rashidah Utama.

Rupa-rupanya tajuk lagu popular kumpulan Wings itu adalah bersempena dengan nama tempat tersebut.

Kisahnya adalah begini…

Ketika Bob berusia lewat 20-an, beliau telah mengenali sorang gadis berusia 14 tahun dan dia benar-benar jatuh cinta pada seorang gadis.

Akhirnya Bob mendapat tahu yang gadis tersebut tinggal di Taman Rashidah Utama, Seremban. Pada masa itu Bob berulang-alik dari KL ke Seremban kerana Studio tempat Kumpulan Wings berlatih terletak di sana.

”Pada satu hari gadis diminat dia tersebut telah singgah di studio dengan kawan-kawannya untuk bertemu dengan Kumpulan Wings.

”Bagi saya, dia sangat cantik tapi saya tidak pernah dihiraukannya. Walau bagaimanapun saya tetap suka padanya dan kami kekal berkawan”. ujar Bob.

Kisah pinangan ditoIak

Boleh dikatakan setiap hari Bob sanggup berulang dari Seremban semata-mata untuk melihat gadis itu dari jauh ketika dia menunggu bas sekolah setiap pagi.

Bob sanggup menunggu sehingga gadis tersebut habis sekolah dan merancang berjumpa dengan keluarganya untuk meminang. Walau bagaimanapun gadis tersebut menjelaskan bahawa dia memang tidak ada perasaan terhadap Bob.

”Saya tetap menghantar rombongan meminang, namun pinangan saya ditolak. Saya sangat kecewa dan patah hati,” luah Bob.

Walaupun pinangan ditolak dan ke.cewa, Bob tetap pergi ke Seremban dan melalui kawasan perumahan itu untuk melihat gadis tersebut walaupun sekejap.

Dari situlah datang ilham untuk Bob mencipta lagu Taman Rashidah Utama yang akhirnya meletup.

Gadis tersebut adalah pelakon popular, Aida Aris

Tanpa kita duga, gadis yang menjadi kegiIaan Bob Lokman itu sebenarnya adalah seorang gadis yang kini menjadi pelakon popular iaitu Aida Aris.

Setelah Aida menjadi pelakon, mereka kekal berkawan sehinggalah ke hari ini. Bob memberitahu mereka sering tergelak mengenangkan peristiwa itu.

”Aida ada mencadangkan agar saya membuat kisah kami ini untuk dijadikan drama tetapi sehingga kini idea tersebut masih tidak direalisasikan”. kata Bob.

Taman Rashidah Utama bukan sekadar patah hati, tetapi mengingatkan kita bahawa jika kita buat sesuatu ikhlas dari hati, ia akan membawa kita ke suatu arah yang tak pernah diduga.

Tahulah Bob yang cintanya telah ditolak..

Sementara itu, menerusi satu versi berbeza yang ditulis oleh portal Watandaily.com mengatakan ada satu kjadian yang mencetus kepada satu lirik di dalam lagu Taman Rashidah Utama.

“Ku berjalan di dalam hujan
Mencari api yang terpadam…”

Demikian petikan lirik lagu Taman Rashidah Utama nukilan Bob Lokman.

Lagu dendangan Wings ini merupakan imbasan pengalaman Bob Lokman ‘bercinta’ dengan pelakon Aida Aris (masa tu belum jadi pelakon lagi) yang tinggal di Taman Rashidah Utama, Seremban.

Bob tunggu Aida Aris tak muncul-muncul

Ada satu ketika Bob mengajak Aida Aris untuk dating dan Bob menunggu Aida dari petang sampai ke malam di deretan kedai mamak namun Aida tak muncul-muncul.

Disebabkan ins1den itulah, Bob menulis pengalamannya menunggu Aida Aris yang tak kunjung tiba dan diabadikan dalam lagu Taman Rashidah Utama.

Selepas Bob ‘berhijrah’ kira-kira sedekad yang lalu, beliau didatangi oleh ramai peminat yang mengaku menggemari lirik-lirik tulisan beliau.

Seorang peminat mengaku meminati lirik Taman Rashidah Utama kerana terdapat unsur tasawuf di dalamnya melalui rangkap “Ku berjalan di dalam hujan mencari api yang terpadam”.

Macam mana berjalan dalam hujan yang basah tapi mencari api, fuh ini memang deep ni. Agaknya mencari api hidayah kot.

Bob hanya ketawa saja dan berkata itu bukannya tasawuf. Cerita sebenar lirik itu ialah Bob menunggu Aida Aris dari tiga petang sampai ke sembilan malam, waktu tu hujan lebat.

Tunggu punyalah lama sambil h1sap ro.k0k sampai ro.k0k dia terpadam sebab terkena tempias hujan. Mancis dia pulak dah habis.

Maka dia merayaulah mencari kedai atau orang yang ada mancis/lighter supaya dia boleh h1sap ro.k0k.

Kerana itu dia sebut “ku berjalan di dalam hujan mencari api yang terpadam”, maknanya aku tunggu kau punyalah lama sampai api ro.k0k aku pun habis dan dalam hujan tu aku carilah mancis untuk menggantikan mancis aku sebab api ro.k0k dah terpadam.

Bukannya tasawuf pun!

Sumber :  watandaily / sukaviral / muzikjalanan

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Leave a Reply

Your email address will not be published.