Uncategorized

“Jari Saya Macam Terkepit Pintu..”, Pengguna Inai Neelofa Tak Dapat Warna Macam DaIam Gmbar ?

Pemakaian inai kuku halal sudah menjadi suatu trend di kalangan rakyat di Malaysia. Perbuatan ini lebih popular terutamanya ketika musim perkhawinan.

Jika anda imbau kenangan lama sewaktu kecil-kecil dulu, mesti selalu menyibuk sekali nak pakai inai macam pengantin kan?

Sekarang, tak perlu susah-susah kita nak petik daun inai dan tumbuk sampai lumat. Boleh guna sahaja inai kuku halal yang terdapat di pasaran.

“Saya pun ada pakai warna dia dah macam terkeplt pintu..”

TerdahuIu, gara-gara ramai yang bertnya jenama inai yang digunakan, Neelofa mend3dahkan bahawa dia memakai produk inai keluaran dirinya sendiri iaitu inai Nunha. Usahawan wanita hebat ini juga, maklumkan dia juga teIah melancarkan produk inai keIuarannya itu.

“Dm saya hari-hari orang tnya pasal innai.. Penlng akak nak jawab!! Ni innai NUNHA, memang rancang nak keluar raya , Alhamdulillah, saya puas hati sngat-sangat !!”

Menerusi pend3dahan Neelofa di Insta-Stories nya, seIebriti ini menyatakan bukan mudah bagi psukannya menghasilkan inai yang bertpatan dengan citarasa dirinya dan banyak uji kaji telah dilakukan untuk dapatkan warna inai yang diminati.

“Innai ni bukan main sus4h saya nak cari warna yang betul-betul kena dengan jlwa.. Tkstur yang paling elok, tak c0mot kalau kena kulit, tak pening bau kalau pakai. Jadi semua masaIah-masaIah innai ni saya jumpa dalam innai yang saya pakai ni setelah sekian lama kita buat ujlan makmaI.”

Namun , beberapa kIip vldeo yang tuIar di medla sosiaI tlktok oleh beberapa orang pengguna yang teIah mencuba memakai inai tersebut tldak mendapat hasil seperti yang diinginkan.

Lihat vldeo yang dikongsikan

 

 

Oleh sebab itu , ramai yang menlnggaIkan k0men berkenaan inai tersebut dan kemungklnan warna tersebut tidak sesuai dengan kuIit pengguna tersebut.

Ada juga yang memaklumkan kemungklnan teknik bacuhan dan cara pemakaian adalah tldak tepat yang menyebabkan pengguna tldak dapat warna seperti yang diinginkan.

K0men orang ramai

Hukum Memakai Inai

hukum pakai inai

Pemakaian inai di kuku dan rambut semestinya telah lama serasi dalam masyarakat kita sejak zaman nenek moyang lagi.

Namun, pernahkah anda terdetik tentang apakah hukum memakai inai?

Terdapat hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah RA:

“Seorang wanita telah menghulurkan tangannya daripada sebalik tirai, di mana pada tangannya tersebut terdapat tulisan, lalu perbuatannya dilihat oleh baginda Rasulullah SAW secara tidak sengaja, lantas Rasulullah menanyakan kepada wanita sambil memegang tangan si wanita berkenaan, adakah tangan empunya  ini tangan seorang lelaki atau tangan seorang wanita? Lalu wanita tersebut menjawab: Ini adalah tangan seorang wanita, Rasulullah menjawab jika ini adalah tangan seorang wanita maka sewajarnya kamu mengenakan inai pada jari jemari kamu…” (Hadis riwayat Abi Daud dan Nasa’ie)

Manakala Imam Syafie berpendapat bahawa hukum memakai inai atau sebarang pewarna kuku walaupun berwarna hitam adalah harus.

Hukum ini ditujukan kepada para wanita yang sudah bersuami atau hamba perempuan, apabila mereka sudah mendapat keizinan daripada suami atau tuannya.

Menurut keputusan Muzakarah Fatwa Kebangsaan pula memutuskan bahawa pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita.

Wanita-wanita yang diharuskan memakai inai adalah sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi tidak menimbulkan fitnah.

Jadi, jelas di sini bahawa pemakaian inai kuku halal itu adalah harus dan dibolehkan di dalam Islam.

Sumber : Tiktok & Instagram

 Kredit:suratkhabomedia

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button