Uncategorized

Tular vide0 peniaga jalanan hilang 300 ringgit disebabkan buang air coklat, rupanya ini kisah sebenar

Kalau dah bukan rezeki kita, buat la macam mana pun tetap ianya tidak akan menjadi milik kita. Itu adalah konsep rezeki.

Semua yang berjinak dengan perniagaan mestilah mahukan keuntungan tetapi kalau sudah bukan rezeki, maka haruslah diterima dengan rela hati.

Lebih-lebih lagi kepada peniaga jalanan, walaupun peniaga jalanan ini mendapat untung yang tidak seberapa dibandingkan dengan kedai makan tetapi jika itu sahaja sumber pendapatan yang ada, bersyukur dengan apa yang ada.

Walaupun rugi tetapi menjaga kualiti produk yang dijual.

 

Itulah yang berlaku kepada seorang peniaga jalanan yang menjual air balang berperisa coklat apabila peniaga itu tidak menyedari bahawa serbuk koko yang dibeli sudah tamat tarikh luputnya dan peniaga itu sudah membancuh minuman itu untuk dijual sebagai barang jualan pada hari itu.

Sesudah menyedari bahawa serbuk koko itu telah tamat tarikh luputnya dan peniaga itu mengambil keputusan untuk membuang air bancuhan koko tersebut ke dalam sebuah parit.

Vide0

Walaupun nilai kerugian yang dianggarkan sekitar RM300 ringgit tetapi mereka memgambil kira aspek kesihatan yang akan terjejas jika mereka tetap menjual air bancuhan koko itu.

Menjengah ke ruangan komen pula, ramai yang memuji tindakan mulia yang dilakukan oleh peniaga itu yang hanya tidak memikirkan keuntungan sahaja tetapi aspek kesihatan pelanggan yang meminumnya nanti.

Komen Netizen:

thanks dik….keracunan makanan tu real dik…pernah rasa mcm nak m4ti…moga Allah murahkan lg rezeki ko dik…

Allah jentik dia untuk dia perasan tarikh luput tu,dan Allah juga uji dia sama ada dia redha dan dia kene percaya setiap yg berlaku tu ada hikmahnya..Percaya dgn rEzeki Allah..
#dpt kita syukur,x dpt kita rEdha..

Alhamdulillah…tahniah bang ..good job…ambil keputusan yg betul…biar rugi sedikit Dr nk rugi byk ..Dan paling malang andai ada yg meninggal dunia disebab kan keracunan makanan yg kita sediakan..insyaallah..anggaplah itu teguran Dr allah…Dan sampai masa dia akan ganti yg lebih baik..

Allah sygnya buang air macam tu..bagi lah kat orang…yang siapa nak air….baru lah orang nak beli lagi…

rezeki yg lain pasti ada dik…yg penting adalah kejujuran menjalankan perniagaan .biar rugi sedikit dari kerugian ribuan ringgit..seandainyapelanggan yg minum akan mendatangkan sakit dan sebagai nya..solat.usha.yakin.doa.istiqamah.inshaallah..rezeki allah dh janji..

 

 

Sumber : Tiktok azharpenjualjalanan

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *