Sedang Ambil Wudhu Tiba Tiba Nash Hadapi Detlk Cem4s Bila Badan Dia Tak Boleh Bergerak. Dato Nash Pohon Doa Orang Ramai - Menujukebenaran
Uncategorized

Sedang Ambil Wudhu Tiba Tiba Nash Hadapi Detlk Cem4s Bila Badan Dia Tak Boleh Bergerak. Dato Nash Pohon Doa Orang Ramai

Kuala Lumpur: Penyanyi, Datuk Nash, 63, meminta rakan-rakan dan peminat mendoakan keadaannya yang sukar bergerak akibat tersalah urat agar kembali pulih.

Menerusi Facebook, Nash berkata, dia baru pulang dari Sarawak semalam dan terus menghadiri jemputan kahwin anak rakannya di sini.

“Saya datang agak lewat sikit. Sebelah malam pula ada lagi satu jemputan kahwin Aizat di Bandar Sungai Long, Kajang. Itu yang macam nak cepat-cepat siap.

“Tiba kat rumah dah nak masuk waktu Maghrib. Saya pun ambik wuduk sambil berdiri dan bila membongkok nak basuh lengan tangan, pinggang saya terus tersentap dan terus tak boleh berdiri tegak.

“Sakitnya Allah sahaja yang tahu. Seluruh badan saya ‘cramp’ (kejang), kaki tak boleh gerak. Panggil anak saya untuk bantu saya berjalan. Solat Maghrib terpaksa guna kerusi,” tulisnya.

Menurutnya, sebaik selesai solat, dia meminta anak dan menantu menghantarnya ke sebuah pusat perubatan di Shah Alam.

“Doktor terus bagi suntikan supaya saya rasa lega. Sekarang ini masih sakit, jalan macam orang umur 90 tahun. Allahuakhbar, doakan saya cepat sembuh ya. Banyak lagi tugasan yg belum selesai. Amin,” katanya.

Saya sertai jemaah tabligh, bukan ajaran ses4t – Datuk Nash

Mengesahkan penyertaannya sebagai jemaah tabligh sejak lima tahun lalu, penyanyi rock terkenal tanah air, Datuk Nashrudin Elias, 61, atau Nash, bagaimanapun menganggap ia bukan satu kesalahan memandangkan tabligh bukan sebuah gerakan ajaran sesat.

Menurutnya, tidak wajar untuk sesetengah pihak atau masyarakat melihat jemaah tabligh umpama musuh kerana aktiviti dakwah dan perkongsian ilmu agama yang dilakukan menjurus kepada pengimarahan tentang sunnah Rasulullah SAW dan para sahabatnya.

“Saya tahu sesetengah masyarakat masih tabu. Dulu waktu muda, saya sendiri pun lari masuk dalam rumah bila tengok jemaah tabligh. Iyalah konon-konon nak dakwahkan kita.

“Sepatutnya, kita kena bersyukur bila didekati dengan mereka ini kerana sekurang-kurangnya dapat pendedahan tentang ilmu agama dan melihat keindahan Islam,”katanya.

Nash berkata demikian semasa ditemui dalam sidang media pelancaran single baharunya, Sesuci Ramadan yang berlangsung di Hotel Royal Chulan, di ibu kota, semalam.

Pengakuan itu sekali gus melenyapkan tanda tanya orang ramai mengenai sekeping gambar yang tular dalam media sosial dan memaparkan Nash menyertai jemaah tabligh baru-baru ini.

Sekeping gambar Nash yang tular dalam media sosial yang menunjukkan penyanyi ini bersama jemaah tabligh baru-baru ini
Selain itu, menurut penyanyi ini, dia tidak pernah merasa satu keperluan untuk berkongsi gambar atau menguar-uarkan hal pembabitannya dengan jemaah tabligh sebelum ini kerana ia bukan untuk dipublisitikan.

“Takut timbul sifat ujub, riak atau rasa diri bagus, walhal saya pun jahat, masih seorang pencetus dosa yang sentiasa nak belajar dan baiki diri. Nanti orang kata baru nak ingat agama bila sudah berumur, nak mati.

“Padahal, kematian itu bila-bila masa saja dan sepanjang hidup kita kena belajar, cari ilmu. Lagipun, sejak zaman dengan kumpulan Lefthanded lagi saya dah bawa lagu-lagu bercorak ketuhanan dan ada unsur dakwah.

“Lagu Alam dan Pencipta, Seruan, Qabul, itu antara lagu-lagu Lefthanded yang bercorak ketuhanan,”katanya.

Dalam pada itu, melihat semakin ramai anak muda dan artis yang menunjukkan minat untuk mendalami agama kini, Nash melahirkan kata pujian dan menganggap ia satu perkembangan yang positif.

Nash masih gementar

Penyanyi, Datuk Nash yang cukup dikenali sebagai penyanyi kumpulan Lefthanded mengakui gementar apabila bertanding dalam program realiti TV Hijrahkan Laguku walaupun sudah lebih empat dekad beraksi sebagai penyanyi.

Nash atau nama sebenarnya Nashrudin Elias, 62, berkata, dia sentiasa reda dan bersiap sedia sekiranya namanya diumumkan sebagai peserta yang tersingkir dalam program yang disiarkan secara langsung di TV Alhijrah setiap Sabtu itu.

“Setiap minggu, perasaan gemuruh memang tak dapat dielakkan. Saya reda walaupun tersingkir. Yang penting, saya nak berdakwah melalui lagu,” katanya kepada Harian Metro.
Menurutnya, ini adalah platform terbaik untuk penyanyi tanah air menyampaikan dakwah menerusi karya muzik.

“Platform yang disediakan TV Alhijrah ini benar-benar patuh syariah dan dalam pada kita menyajikan satu pertandingan realiti TV berkonsep nyanyian, ada dakwah yang disampaikan kepada penonton.

“Rata-rata penonton memberikan komen positif mengenai program ini,” katanya.

Diumumkan sebagai pemenang persembahan terbaik pada episod lalu, Nash juga berkongsi mengenai karya-karyanya bersama Lefthanded serta solo yang sebenarnya memiliki maksud tersirat.

“Kalau anda meneliti lagu-lagu Lefthanded dan lagu-lagu solo saya, 90 peratus adalah lagu-lagu ketuhanan dan secara tak langsung membawa mesej positif kepada pendengar.

“Alhamdulillah, dari situ banyak pilihan lagu yang saya boleh pilih tanpa perlu menukar liriknya memandangkan ia sesuai dengan konsep program ini,” katanya.

Berikut adalah Biodata Profail dan Latar Belakang Nash @ Datuk Nashrudin bin Hj Elias yang telah di kemaskini pada 22 Apr 2021.

Dato’ Nashrudin Elias (lahir 4 Oktober 1959) atau lebih dikenali sebagai Nash adalah seorang penyanyi rock yang popular di Malaysia. Beliau merupakan bekas vokalis bagi Kumpulan Step Closer dan

Lefthanded. Datuk Nash telah dianugerahkan Darjah Jaksa Naning Melaka (D.J.N.M), dari Kerajaan Naning, yang membawa gelaran Datuk, Beliau menerima Darjah Kebesaran sempena Istiadat Memuliakan

Ulang Tahun Hari Keputeraan Orang Kaya Seri Raja Merah Datuk Undang Naning ke-21 di Melaka pada 8 Mei 2014.

Beliau pernah berkahwin dengan Hayati Mohd Yusuf dan mempunyai empat orang anak iaitu Fareena Nasha (sudah berumahtangga dan mempunyai dua anak), Najeeha Nasha, Mohamed Shameer Nasha dan

Jasmen Hanis Nasha. Bagaimanapun jodoh mereka tidak panjang apabila berpisah pada tahun 1998.

Pada 16 November 2006 beliau berkahwin dengan Sosilawati Lawiya, seorang pengusaha produk kecantikan terkenal tetapi berpisah pada 2009.

Beliau juga merupakan bekas YDP PIBG Sekolah Menengah Seksyen 7, Shah Alam.

Nashrudin bin Hj Elias

4 Oktober 1959 (umur 61)

Muar, Johor, Malaysi

Nama lain Nash Lefthanded

Pekerjaan Penyanyi, pelakon

Pasangan: Hayati Mohd Yusof (k. 1996; c. 1998), Sosilawati Lawiya (k. 2006; c. 2009)

Pengkarya berkait “Lefthanded, Step Closer

KOSMO! ONLINE

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Sumber: HM

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button