Anak Berusia Lima Tahun Ini Pimpin Ayah Yang buta Untuk Memetik Kelapa Setiap Hari!

Pada 27 Jun, 2016, menurut media Kanada CTV, seorang gadis berusia 5 tahun bernama Jenny dari Filipina akan menghantar dan mengambil ayahnya ‘Nelson Dodong Pepe’ ulang alik dari tempat kerja di sebuah ladang kelapa.

Berkat video viral itu, kesedihan Jenny mendapat perhatian dari sebuah organisasi amal yang kemudiannya memutuskan untuk membantu Jenny dan ayahnya.

Dalam gambar di atas, Jenny yang berusia 5 tahun dapat dilihat membawa ayahnya yang buta ke ladang kelapa berdekatan untuk bekerja. Dalam perjalanan untuk bekerja, Jenny akan menggunakan sebatang kayu untuk memimpin bapanya untuk bekerja dan mengelakkan berlanggar dengan orang lain.

Dengan dua batang kayu di dua belah tangan, mereka berjalan berkaki ayam hingga sampai ke ladang kelapa.

Sebelum bapa Jenny memulakan kerja, dia akan memberikannya sebotol air.

Semasa waktu rehat, dia akan memimpin bapanya ke tempat makan untuk berehat sambil makan dan minum.

Menurut Yayasan ABS-CBN, ayah Jenny perlu memanjat sekitar 60 pokok kelapa sehari dan dia hanya memperoleh 300 peso (sekitar USD6.40) sehari.

Selepas video diedarkan secara meluas, ABS-CBN datang dan melawat Jenny dan bapanya.

Mereka berkata mereka sanggup membantu mereka yang Bapa Pepe dibawa ke Manila di mana dia didiagnosis dengan detasmen retina dan retinitis

Laporan ABS-CBN di laman webnya bahawa Pepe akan menjalani ‘rawatan mata’ dan akan memindahkan keluarga mereka ke persekitaran yang lebih selamat.

Jenny tersenyum lebar kerana dia memakai payung barunya dan beg merah jambu

Sekarang, Jenny dan keluarganya tidak perlu bimbang tentang keadaan hidup mereka yang kurang baik terima kasih kepada kemurahan hati orang awam dan Yayasan ABS-CBN.

Sungguh bagus untuk melihat senyuman lebar di wajah mereka! Mari kita berharap mereka akan hidup lebih bahagia!

 

Sumber: ratusembang

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *