Walaupun Berwajah ‘Mat Saleh’, 5 Artis Ini Muslim & Taat Ibadah

Memang ramai artis berwajah orang Inggeris malah perlakan mereka selalunya disamakan dengan budaya luar dan agama yang berbeza. Tapi siapa sangka, meskipun memiliki wajah ‘Mat Saleh’ beberapa artis ternama di Indonesia dan Malaysia.

Seperti yang pernah dipaparkan dari Hangat.com, ada juga selebriti yang terlihat seksi namun ternyata mahir membaca kitab suci tersebut. Selanjutnya ada dalam artikel di bawah.

Ini ternyata seorang muslim kerana walaupun ada diantaranya tinggal di luar negeri dengan penduduknya majoriti bukan kaum muslim, mereka tetap menjalankan ibadah sebagai umat Islam.

Lihat senarai artis ini yang dirangkumkan oleh Hangat.com menurut sumber Vebma.com.

1. Natasha Hudson


Natasha Hudson akhirnya menemui apa yang dicari-carinya dalam hidup selama ini. Aktres juga supermodel jelita, Natasha Hudson mengejutkan jutaan peminat apabila akhirnya mengambil keputusan untuk berhijrah secara TOTAL sebagai Muslimah sejati.

Menerusi foto-foto yang dimuatnaik di laman Instagramnya, ternyata Natasha Hudson kelihatan sangat tenang dan bahagia dengan imej barunya. Mendekatkan diri dengan Al-Quran dan sumber-sumber bahan bacaan bermanfaat, nampaknya Natasha sudah nekad mengenakan ‘niqab’ yang menutup seluruh wajahnya. Yang dipamerkan hanyalah sepasang matanya yang cantik bersinar.

Kini adiknya Tania Hudson, aktif dalam bidang lakonan untuk filem dan drama.

2. Tamara Bieznyski
Di usianya yang sudah mencecah 43 tahun kecantikan Tamara Blesznki memang masih terlihat sangat cantik sehingga ramai yang kagum.

Tapi pernahkah anda tertanya-tanya apa agama dari Tamara. Sebenarnya Tamara rasmi menjadi mualaf dan masuk agama Islam dan dipercayai bintang undangan dalam filem Cicak Man ini banyak mempelajari tentang Alquran dan sering bertanya pada kaum muslim di negara dia menetap di Australia.

“Cicak-Man buka laluan” – Tamara Bleszynski

Bintang popular senang bekerjasama dengan KRU

PENANTIAN selama sejam untuk pembikinan sesi fotografi bintang jelita, Tamara Bleszynski yang memegang watak Rrama di dalam filem Cicak-Man 2: Planet Hitam pada 29 November lalu begitu menguji kesabaran.

Bayangkan saat temu janji di sebuah hotel yang dirancang, Tamara yang ditemani pengurusnya Liza hadir tanpa secalit mekap kerana dilanda sakit mata yang amat sangat.

Namun, dek sikap Tamara yang sangat merendah diri dan baik hati, semuanya diperjelaskan sebaik mungkin biarpun konsep fotografi yang diingini Hip tidak dapat dijelmakan. Hip dimaklumkan kedatangan Tamara kali ini ke Malaysia sangat menduga diri pelakon dan model ini. Ada beberapa perancangan pihak KRU tidak dapat dipenuhi seperti menjadi tetamu program Malaysia Hari Ini kerana diserang sakit perut.

Begitu juga dengan keadaan matanya yang sakit tetapi atas dasar profesionalisme, dia masih menggagahkan diri untuk memberikan pose dengan syarat mengenakan kaca mata hitam. Pada malam hari yang sama, Tamara juga perlu melunaskan tugas sebagai penyampai anugerah di sisi aktor, Fahrin Ahmad. Sesi temu bual berjalan rancak dan setiap butir pertanyaan dijawab dengan baik.

Filem Cicak-Man 2 menjadi batu loncatan pertama buat dirinya melebarkan sayap di Malaysia. Ternyata terkejut ditawarkan watak Rrama oleh Yusry sejak setahun setengah yang lalu, perkenalannya dengan Yusry terjalin melalui kawan yang juga mengenali mereka berdua. Jika ada tawaran yang kunjung tiba kepadanya untuk berlakon lagi di sisi Saiful Apek pasti diterimanya.

GAYA Tamara sebagai peragawati terserlah biarpun sakit mata dan terpaksa berkaca mata hitam.

揟awaran yang diterima ini (memegang watak Rrama) umpama air mengalir deras dan ia peluang terbaik untuk saya mencuba meneroka pasaran Malaysia. Saya begitu teruja dengan tawaran itu apatah lagi dapat memegang watak yang berbeza daripada kebiasaan. Saya menonton filem Cicak-Man pertama, ia sebuah karya lucu, bagus dan kesan khas yang digunakan juga amat mengesankan.

揝aya senang sekali dapat berlakon dengan Saiful Apek kerana saya pasti tidak kering gusi dengan jenaka spontannya. Begitu juga dengan pengarahnya (Yusry), dia sangat kacak, berbakat dan tahu matlamat yang diingininya di dalam pembikinan filem,

3. Stuart colin


Dari wajahnya yang sangat ‘Mat Saleh’ dan sering dianggap sebagai seorang mualaf kerana berwajah kacukan orang Inggeris, bekas suami Risy tagor ini adalah seorang muslim sejak lahir hebatnya lagi artis tampan ini dikhabarkan juga kerap ke Masjid di rumahnya dan menjalankan ibadah dalam kehidupan sehari-hari.

4. Rebecca Soejati Reijman


Lahir dan dibesarkan di negara Eropah menjadikannya tidak begitu taat pada agama. Waktu itu pengetahuannya tentang Islam masih kurang walapun ibunya seorang muslim.

Akhirnya Rejma memutuskan masuk islam dan mempelajari Alquran setelah mendengar lantunan ayat suci Alquran ketika menghadiri sebuah acara Tahlil Adrey Chilink.

5. Cinta Laura


Artis yang mulai berkembang dalam dunia perfileman ollywood ini memang dikenali sangat pintar bahkan ia mampu mendapat anugerah kecemerlangan di kolejnya di New York. Cinta pun harus terima sering berpindah-pindah mengikuti ibubapanya.

“SubhanaAllah Cinta wanita cantik,” tulis akun Renny.

“Subhanallah cantik sekali cinta. Memang berhijab itu membuat wanita semakin kelihatan cantik. Yuuk istiqomah berhijab Cinta,” kata akun Santi, Senin 6 Juni 2016.

Meskipun kini tinggal di negara yang masyarakatnya minoriti muslim. Cinta Laura tetap menjalankan semua ibadah sesuai perintah agama.

 

Siapa Sangka, 5 Artis Seksi Ini Lancar Mengaji Al-Quran

Selebriti ini popular dengan bakat mereka dalam bidang nyanyian dan lakonan. Namun siapa sangka kelancaran mereka dalam membaca Alquran seperti diluar jangkaan. Beberapa orang artis dari Indonesia ini ternyata mahir membaca kitab suci tersebut. Mereka di antaranya Dian Sastrowrdoyo, Irwansyah, Dewi Perssik, Faank Wali Band, Cut Tari.

1.Dian Sastrowrdoyo

 

Dian Sastrowardoyo ternyata lancar membaca Alquran. Suara pelakon jelita ini sangat merdu dan membuat ramai netizen memberikan pujian. Jika anda belum dengar Dian Sastrowrdoyo melantunkan ayat suci Alquran anda boleh dengarkan dahulu. Berikit penampilan kembali suara merdu bintang utama Ada Apa dengan Cinta ini membaca Alquran. Ia membacakan surat Al Baqarah ayat 8-20.

2. Irwan Shah

 

Artis menjadi kegilaan rama gadis ini dalam diam-diam pandai membaca Al-quran. Hero filem Heart ini sering mengaji ayat suci Al-quran. Beberapa kali, video mengajinya dimuatnaik di media sosial peribadinya. Tak hairanlah ramai yang mengetahui bahawa suara Irwansyah sangat merdu ketika mengaji.

Bukan itu saja, aktor yang kini berusia 32 tahun ini merupakan salah seorang artis penghafal surah pendek dalam Al-Quran. Selain surah pendek, ia juga pandai membaca surah panjang seperti Ar-Rahman tanpa bantuan. Saksikan video ini.

3. Dewi Persik

Dewi Persik bukan hanya mahir beraksi menari dangdut dan menghentak goyangannya yang khas. Ia juga pandai mengaji. Suaranya mengalunkan ayat-ayat suci Al-quran tak kalah merdunya seperti dia bernyanyi di atas pentas.

Malah sebelum terkenal, wanita yang sebaya dengan Irwansyah ini sempat mengaji guru di sebuah Sekolah Agama. Dewi juga kerap diminta untuk melantunkan ayat suci Al-quran dalam berbagai acara.

4. Cut TarY

Perempuan berdarah Aceh ini pun pandai mengaji. Kedua-dua ibubapanya sudah memberikan pendidikan agama kepada Tary sejak kecil. Kerana pandai membaca Al-quran dan memiliki suara merdu ia kerap menyertai pertandingan baca Al-quran di kampungnya.

5. Raisa

Sebelum ini Raisa dan beberapa artis Indonesia lainnya bergabung dalam Qur’an Indonesia Project. Dimana ramai artis-artis Indonesia yang telah bergabung, mengaji dan kemudian suaranya di rakam sehingga boleh didengarkan oleh masyarakat.

Dalam projek tersebut Raisa mengalunkan dua surat Al Quran yang cukup popular, iaitu Surah Al Baqarah ayat 255 (ayat kursi) dan An-Nas. Raisa memerlukan waktu satu jam untuk mengaji dua surah tersebut dan dirakam. Penyanyi ini sempat melakukan latihan serius di rumah.

 

sumber: hangat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *