ISU SEMASA

Sanggup Tularkan Berita Palsu Mengenai Ayam Goreng McDonald Berulat. Ini Tindakan Susulan Yang Diambil Ke Atas Individu Yang Tidak Bertanggungjawab Tersebut

Terlajak perahu boleh undur, terlajak kata badan bin4sa, itu lah yang boleh digambarkan di dalam kes yang tular baru-baru ini.Sebelum ini ada seorang pengguna Twitter mendakwa dia telah mendapat ayam goreng yang sudah berulat dari sebuah restoran makanan segera popular, McDonald.Wanita tersebut turut memuat naik sekeping gambar yang menunjukkan dengan jelas terdapat beberapa ekor ulat di sebalik kulit ayam goreng itu

Namun setelah perkara ini tular, wanita tersebut telah membuat permohonan maaf secara terbuka di Twitter dan menjelaskan yang dia tidak dipaksa oleh mana-mana pihak supaya memohon maaf.Imej McDonald tercalar.Tudhan yang dilakukan telah tular ke serata laman web sehingga ramai yang percaya dan ada yang tak mahu datang lagi ke McDonald.

McDonald Malaysia keluarkan maklum balas rasmi.Susulan itu, pihak McDonald Malaysia telah mendapatkan nasihat daripada badan perundangan mengenai langkah seterusnya yang mereka perlu ambil namun mereka menyatakan yang mereka tak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang dengan sengaja mahu merosakkan nama baik McDonald. Lepasni, fikir-fikirlah sebelum nak buat apa-apa tduhan. Lagi-lagi yang boleh jejaskan reputasi orang lain (yang ni kena syarikat besar pula). Dahlah public boleh baca.-lobakmerah

Tular Terima Menu Ayam Goreng Sudah Berulat. Gadis Ini Baru Buka Mulut Cerita Sebalik Perkongsiannya Yang Dibuat Di Twitter Sebaik Sahaja Raih Perhatian Ramai

Baru-baru ini tuIar di media sos!al terutamanya di Twitter apabila seorang gadis menggunakan nama akaun arabella mendkwa menerima menu ayam goreng  yang sudah beruIat di restoran makanan segera McDonald. Pengakuan sebenar.Pengguna tersebut turut menyertakan sekali gambar ayam goreng itu sehingga mendatangkan rasa mu4l dalam kalangan  warganet semua.

Namun begitu, sebentar tadi, pengguna akaun Twitter yang sama telah membuat satu kenyataan terbuka apabila memaklumkan bahawa dkwaan yang dibuat olehnya tidak tepat. Sebenarnya beli dah beberapa hari. Arabella menyatakan bahawa tindakannya meIuahkan perkara tersebut di laman sos!al sehingga tuIar adalah satu tindkan yang terbvru-bvru kerana ayam goreng itu sebenarnya sudah beberapa hari dibeli dan dibiarkan dalam suhu persekitaran.

Jadi, ayam goreng tersebut telah tercemar sehingga terdapat uIat diatas permukaannya. Dia yang kesaI dengan apa yang berIaku telah memohon maaf kepada pihak McDonald’s Malaysia diatas segala dkwaan yang dibuat.MenyesaI dengan apa yang diIakukan.Disebabkan itu, dia berjanji untuk memadamkan Tweet tersebut dan menyesaIi apa yang telah berIaku.

Di akhir perkongsian itu, dia menyatakan bahawa muat naik permohonan maaf yang diIakukan tidak ada sebarang paksaan daripada mana-mana pihak dan datang daripada dirinya sendiri.Tak0tnya  orang men!pu penuh c0nfident. Sehubungan dengan kenyataan yang diIakukan di akaun Twitter gadis tersebut, media sos!alnya telah dihujani dengan pelbagai k0men daripada warganet. Ada yang mengkritik tindakan arabella itu kerana dilihat sebagai satu bentuk ftnah sehingga mengundang rasa pan!k warganet dan ada juga yang memandang perkara ini sebagai satu bentuk pengajaran kerana boleh membuatkan pihak yang diftnah menyaman kembali pengguna Twitter.Nak minta ganti free latu.Sumber: arabella-diariviral

Wanita Berang Termakan Makanan Busuk Penuh Ulat Tapi Ini Alasan Diberi Pekerja Kedai

Baru beberapa hari yang lalu kita dengar kisah seorang lelaki mengadu tersedut anak cicak sewaktu minum air minuman popular di laman sosial miliknya, kali ini ada lagi insan yang berkongsi tentang perkara tidak sedap didengar tentang makanan.

Menurut perkongsian video seorang individu di laman Facebook, seorang wanita dipercayai pelanggan restoran di sebuah pusat membeli belah berang kerana telah termakan makanan busuk. Suara wanita tersebut dapat didengari dengan jelas melalui rakaman video kejadian yang berlaku di Indonesia itu.

Bukan sahaja berbau busuk, malah makanan tersebut juga telah dipenuhi dengan ulat. Tidak berpuas hati dengan makanan yang diterima, wanita tersebut bergegas untuk menemui pekerja restoran berkenaan sejurus melihat kandungan ulat yang begitu banyak di dalam hidangan dagingnya itu.

Mendkwa baru sahaja makan potongan daging yang kedua, wanita tersebut menyoal pekerja restoran terbabit dengan pelbagai pertanyaan bertubi-tubi. Wanita tersebut bertanya dari manakah mereka mengambil daging tersebut dan mengapa pelanggan dihidangkan dengan makanan sebegini.

Dihmburkan dengan bermacam-macam persoalan secara berterusan, pekerja restoran tersebut turut ditanya jika dia ada memeriksa makanan itu atau tidak sebelum menghidangkannya kepada pelanggan. Apabila ditanya soalan itu, pekerja restoran tersebut hanya menjawabnya dengan sepatah perkataan sahaja.“Lupa,” kata pekerja tersebut.“Lupa check?” tanya wanita itu sekali lagi.

Pekerja restoran berkenaan hanya mengangguk tanda setuju bahawa dia sememangnya lupa untuk memeriksa makanan tersebut. Wanita itu kemudiannya memarahi pekerja lelaki berkenaan dan menegaskan bahawa menjaga kebersihan adalah sudah menjadi tugas wajib mereka.

“Jadi macam mana ni? Itu sepatutnya tugas utama kamu. Periksa dulu kebersihan daging, kebersihan makanan.”“Ini daging busuk, tiada bezanya dengan makanan di pinggir jalan. Makanan di pinggir jalan pun mungkin lebih bersih daripada ini.”Aduhaaaiii, macam tu je dia jawab. Banyak kot ulat dalam makanan tu!Tonton video makanan berulat wanita tersebut di sini:-lobakmerah

“Pergh makin tambah selera” tular Restoran Jual Mee Goreng Ayam Berulat Di Perak

Bayangkan korang tengah berselera nak makan mee goreng sekali nampak ulat tengah berkutik-kutik(bergerak-gerak) atas makanan korang, apa korang rasa?Well, itulah yang terpaksa dihadapi seorang pemuda ketika singgah di sebuah restoran di Seri Manjung, Perak.Menurut Harian Metro, Wan Mohd Amirul Wan Mohd Azam merupakan individu yang memuat naik video tersebut di facebook sebelum ianya tular.

Kata Wan Mohd Amirul, kejadian tersebut berlaku kepada kawannya kira-kira pukul 5 pagi semalam sebelum rakannya itu bertindak merakam video tersebut dan dikongsikan dengannya di WhatsApp.Rasanya mee segera tiada masalah cuma ulat dari ayam yang dipercayai sudah beberapa hari, nasib baik dia belum sempat menjamah hidangan itu.

“Rakan sudah memaklumkan kepada orang kedai berkenaan dan perkara ini tidak sepatutnya berlaku kerana peniaga tidak mementingkan kebersihan makanan,”Katanya dia tiada niat jahat berkongsi video tersebut di facebook sebaliknya hanya nak beri peringatan dan minta orang lain lebih berhati-hati dalam soal makanan.

“Sebelum ini sudah ada berita keluar mengenai kedai makan kotor tetapi pengusaha makanan seperti tidak ambil kisah dan masih ada menjual makanan kitar semula.“Jadi saya fikir ini untuk peringatan semua lagipun ia berlaku kepada kawan saya dan berharap pihak berkuasa dapat mengambil tindakan sewajarnya,”

Mengulas mengenai perkara tersebut, Pengarah Kesihatan Perak, Datuk Dr Ding Lay Ming berkata setakat ini pihaknya tidak ada menerima sebarang aduan rasmi daripada pihak terbabit, bagaimanapun beliau maklum mengenai video yang tular itu.“Setakat ini tiada aduan rasmi tetapi ia tular dalam media sosial dan pihak kami sedang menyiasat perkara ini,”Bagaimanapun premis berkenaan telah diarahkan tutup oleh pihak berkuasa selama 14 hari.-lobakmerah

Hidang mi segera berulat, premis makanan diarah tutup

Sebuah premis makanan diarah tutup selama 14 hari selepas menghidangkan mi segera berulat kepada pelanggannya. Sebuah premis makanan diarah tutup selama 14 hari selepas menghidangkan mi segera berulat kepada pelanggannya pada Rabu.Video berdurasi 58 saat itu memaparkan mi segera ayam goreng yang dipesan pelanggan mula tular di media sosial

.Pengarah Kesihatan Perak, Datuk Dr Ding Lay Ming berkata mengambil maklum tularan video tersebut, pemeriksaan bersama Majlis Perbandaran Manjung (MPM) telah dilakukan.“Tiada aduan rasmi diterima tetapi ia tular dalam media sosial dan pihak kami sedang menyiasat perkara ini.“Pemeriksaan bersama Pejabat Kesihatan Manjung dan MPM dilakukan dan kedai diarah ditutup. Pemilik telah diberi salinan butiran yang perlu dilakukan mengenai tahap kebersihan kedai,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, semalam.Sementara itu pelanggan, Wan Mohd Amirul Wan Mohd Azam, 24, mahu videonya itu menjadi pengajaran kepada orang ramai supaya memilih premis makanan yang bersih.

Dalam jam 5 pagi itu, rakan pesan menu berkenaan dan dapati ayam dalam mi segera goreng yang dihidang itu berulat dipercayai sudah lama dimasak.“Mujur kawan saya belum jamah lagi. Kami memaklumkan kepada pekerja terbabit dan mereka tidak mengenakan bayaran,” katanya.Menurutnya, mereka kesal kerana premis terbabit tidak menitikberatkan aspek kebersihan hingga mengitar semula ayam goreng untuk hidangan panas lain.

Tindakan (merakam video) saya itu bukan untuk memalukan tetapi dijadikan iktibar. Banyak berita mengenai kedai kotor dipaparkan tapi pengusaha seolah-olah tidak ambil pengajaran.“Perkara seperti ini boleh dielakkan sekiranya aspek kebersihan diambil berat,” katanya.-awani

Padah hidang ayam goreng berulat, restoran diarah tutup 14 hari

Ayam goreng yang dikatakan berulat (bulatan merah). Gambar kecil: Dr Zainuddin. SEBUAH restoran mamak di Batu 6, Teluk Kemang, Port Dickson diarahkan tutup selama 14 hari selepas didapati kotor.Pengarah Kesihatan Negeri Sembilan, Datuk Dr Zainuddin Mohd Ali berkata, asil pemeriksaan dilakukan restoran itu didapati melanggar akta Peraturan-Peraturan Kesihatan Malaysia (PPKM) 2009.

“Kita sudah arahkan restoran ini ditutup selama 14 hari mengikut Seksyen 11 Akta Makanan 1983.”Selain itu empat notis turut dikeluarkan kepada restoran tersebut di bawah PPKM 2009,” katanya dalam satu kenyataan.Menurutnya, premis yang diarah tutup kebiasaannya mempunyai lebih daripada satu kesalahan dan tahap kebersihan yang sangat rendah serta perlu diambil tindakan segera.

“Pengendali makanan dinasihatkan mengambil perhatian serius serta sentiasa mematuhi aspek kebersihan dan keselamatan makanan semasa menyediakan hidangan kepada pelanggan, terutamanya premis yang beroperasi 24 jam.”Jabatan Kesihatan serta pihak berkuasa tempatan sentiasa memantau serta akan memastikan mana-mana aduan yang diterima daripada pelanggan berkaitan kebersihan dan keselamatan makanan diadakan siasatan serta tindakan sewajarnya,” katanya.

Terdahulu tular sebuah video berdurasi 3.16 minit dilaman sosial yang menunjukkan seorang pelanggan berang apabila keluar ulat dari ayam goreng yang dimakannya.Pelanggan itu menyatakan tidak berpuas hati terhadap pengurusan restoran tersebut yang dianggap pengotor serta tidak menjaga kebersihan makanan disediakan-mstar

Tular Di India. Suami Ini Sanggup Bohong Isteri Kononnya Terkena Virus COVID19. Lebih Mengejutkan Apabila Terbongkar Rahsia Sebenar Di Sebalik Kata Kata Suaminya Itu

Covid-19 memang menaktkan. Tak ada siapa siapa dalam dunia ni (yang waras) nak diri mereka dijangkiti virus Covid-19. Tapi, lain pula cerita dekat India di mana seorang suami menggunakan Covid-19 sebagai alasan untuk tinggalkan isterinya.Menurut Khaleej Times, lelaki berusia 28 tahun itu berasal dari Navi, Mumbai dan telah menghilangkan diri pada 24 Julai lepas. Selepas keluar dari rumah, lelaki itu telah hubungi isterinya dan maklumkan yang dia telah dijangkiti Covid-19 dan ‘tak ada harapan’ untuk hidup lagi.

Belum sempat isterinya bertanya lebih lanjut, lelaki itu terus tutupkan panggilan telefon tersebut. Siapa tak risau kalau orang yang kita sayang tiba-tiba macam itu kan? Apatah lagi dia dijangkiti virus yang membawa ke arah pemergian. Itulah perasan isteri lelaki terbabit yang terus hubungi abangnya untuk meminta bantuan kerana risaukan suami. Mereka kemudian hubungi pihak polis dan buat laporan tentang orang hilang.

Pihak polis menjadi buntu apabila mereka menemukan motor, helmet, beg dan kunci di sebatang jalan dekat Sektor 17, Vashi namun suaminya tidak berjaya ditemui.Menurut polis yang mengendalikan kes kehilangan itu, satu kertas siasatan telah dibuka dan pihak polis tetap terus cuba menjejaki lelaki berkenaan. Lokasi telefon bimbit dan rakaman CCTV di kawasan motornya dijumpai telah diperiksa namun polis tetap tidak berjaya menemuinya.

Selepas siasatan lebih mendalam dijalankan, polis mendapat maklumat bahawa lelaki itu telah cuba hubungi nombor helpline polis sebanyak dua kali pada malam dia menghilangkan diri. Pihak berkuasa kemudian mengesyaki lelaki tersebut menjadi sasaran jnyh.

Tapi, semuanya terbongkar apabila polis mendapat maklumat bahawa lelaki berkenaan mempunyai teman wanita dan berjaya menjumpainya. Selama sebulan cuba menjejakinya, polis akhirnya menjumpai lelaki tersebut di rumah teman wanitanya di Indore, kira-kira 582 kilometer dari rumah isterinya.Dia kemudian dibawa pulang ke Mumbai pada 15 September lepas. Tidak dinyatakan apa yang berlaku antara dia dan isterinya selepas kejadian tersebut namun kisah lelaki itu menjadi tular di media tempatan.-ctto

Ibunya Tak Berjaya Tapi Dia Berjaya. Ternyata Ramai Kagum Lelaki Terberat Guinness World Records 2017 Sembuh Selepas Dijangkiti COVID19 Dan Ini Perkembangan Terbarunya

Juan Pedro Franco kembali sembuh selepas dijangkiti Covid-19.BEKAS manusia terberat dunia Guinness World Records 2017, Juan Pedro Franco dilaporkan sembuh daripada virus Covid-19.Juan percaya dia sembuh daripada wabak itu susulan program diet kett yang dilakukannya selama beberapa tahun kebelakangan ini selain bersenam serta melakukan operasi bariatrik bagi mengecilkan saiz perutnya.

Sebelum ini, Juan memiliki berat 595 kg namun selepas berusaha mengamalkan gaya hidup sihat, beratnya kini hanya 208 kg.Ketika berita Juan terkena Covid-19 disebarkan, ramai skeptikal dia akan terselamat kerana selain masalah obesiti, dia jga mempunyai sakit diabetes, tekanan darh tinggi dan sakit paru-paru.

Umum mengetahui pesakit Covid-19 yang mempunyai sejarah sakit teruk kebanyakannya tidak mampu melwan virus itu dan sudah tiada lagi. Perbezaan berat badan Juan yang sebelum ini mencecah 500 kg.“Ini sakit yang sangat agrsif. Saya mengalami sakit kepala, sakit sendi, sesak nafas dan demam. Saya adalah orang yang sangat berisiko tinggi,” katanya kepada AFP.

Mexico adalah negara yang mencatatkan angka pmergian Covid-19 keempat tertinggi di dunia.Satu perempat daripada 74,000 rakyat Mexico yang hembuskan nafas terakhir akibat Covid-19 mempunyai masalah obesiti.Kajian dilakukan Universiti North Carolina mendapati individu dengan masalah obesiti memiliki risiko 46 peratus lebih tinggi terkena Covid-19.

Golongan ini juga 74 peratus lebih tinggi mengalami komplikasi dan memerlukan bantuan alat pernafasan akibat Covid-19.Sementara itu, Juan yang kehilangan ibunya akibat Covid-19 memberitahu proses penurunan berat badan serta mengamalkan gaya hidup sihat telah menyelamatkannya daripada Covid-19.-mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *