Hiburan

Warganet Tak Percaya Pada Kecantikan Dimilikinya. Datin Maria Farida Buat Pengakuan Dan Kongsi Tips Diet Yang Diamalkan Untuk Kekal Awet Muda Dan Langsing

BIBIR mungil Datin Seri Maria Farida Atienza tersenyum simpul, sementelah kepalanya beberapa kali mengangguk lembut tatkala mendengar soalan yang diajukan penulis pada petang Khamis lalu.

Sebelum menuturkan jawapan berhubung ketidakpercayaan warganet terhadap kecantikan asli dimilikinya, wanita yang mesra disapa Maria Farida itu diam seketika.

Enggan membiarkan penulis menunggu lama, model dan pelakon berkulit cerah gebu tersebut menzahirkan kata-kata.

“Biarpun sudah banyak kali mengulas mengenai perkara ini, warganet masih tidak percaya. Mereka tetap memerli dan memberi tdhn tidak berasas.

“Sejujurnya, sehingga kini saya tidak pernah menjalani sebarang prosedur rawatan moden baik suntkan bot0ks mahupun operasi plastik.“Kadangkala malas nak ambil pusing.

Penat untuk menjelaskan perkara yang sama kerana mereka tetap tidak percaya,“ luah Maria Farida ketika ditemui SinarPlus pada Majlis Pelancaran Produk Lucol-S di Cyberjaya minggu lalu.

Bicara duta produk jenama Lucol-S itu, sehingga pada satu tahap, beliau mengambil keputusan untuk tidak membalas mesej para pengikut menerusi laman sosial yang majoriti memintanya berkongsi spesifik klinik dikunjungi untuk melakukan operasi kosmet1k.

“Bukan tak nak membantu, tetapi saya sendiri tiada jawapan bagi soalan terbabit kerana tidak pernah melakukan operasi kosmetik.
Pertama, saya takut jarum. Kedua, mengapa perlu mengubah ciptaan ALLAH, bukankah DIA telah menjadikan wajah manusia sebaik-baiknya?

Tugas kita hanya perlu menjaga dan grooming untuk kelihatan menawan.“Lagipun berdasarkan pengalaman orang sekeliling, saya melihat individu yang melakukan sunt1kan bot0ks misalnya, telah hilang seri wajah asli.

Walaupun tersenyum, otot muka tampak tegang dan pelik,“ ujar beliau yang lebih selesa mengamalkan rej1m kecantikan secara semula jadi dan selamat.Penampilan wanita berdarh campuran Filipina (sebelah bapa) dan Melayu (sebelah ibu) itu memang indah untuk dipandang.

Sekali pandang, kecantikan dan sosok tubuhnya tidak ubah persis wanita muda berusia era 30-an.

Namun begitu, siapa sangka Maria Farida kini sedang bahagia meniti usia 51 tahun pada tahun ini.“Alhamdullilah, mungkin kelebihan dimiliki adalah faktor genetik yang diwarisi daripada ibu dan nenek yang mana wajah mereka juga kelihatan awet muda walaupun telah berusia.“Tidak dinafikan, ada berpendapat saya kategori wanita yang 24 jam sentiasa berhias dan melawa.

Paling tidak pun, kerap menghabiskan sejumlah wang mengunjungi spa.

Persepsi itu tidak benar, sedangkan saya sendiri tidak mempunyai rej1m kecantikan khusus seperti wanita lain.“Ini disebabkan memiliki kulit wajah jenis sensitif menjadi kekangan utama untuk saya mengaplikasi variasi produk kosmetik.

Justeru, setiap hari rutinnya hanya membersihkan wajah dan memakai krim pelembap,“ jelas Maria Farida yang hanya mengoles solekan apabila berada di set penggambaran ataupun menghadiri majlis-majlis tertentu sahaja.Diet IF.

Sementara itu, diajak berbicara rahsia diet yang diamalkan sehingga berjaya mengekalkan bentuk badan ramping bak anak dara, Maria Farida tersipu malu.“Tiada pemilihan sajian tertentu. Saya seorang pencinta makanan dan kuat makan.

Hidanglah apa sahaja, jarang saya menolaknya. Bukan sahaja menu utama, malah saya juga penggemar manisan seperti coklat dan wajib menikmati kopi setiap hari,“ jelas Maria Farida yang bergelar isteri kepada ahli perniagaan, Datuk Seri Rahman Shakur sejak lima tahun lalu.Pun begitu, beliau yang mula menyertai kelas modeling pada usia 16 tahun memberitahu, pada sebelah siang, tiada sekatan untuk menikmati seleksi makanan.

Cuma sekitar pukul 7 malam, Maria Farida akan berhenti makan dan mengisi perut semula pada keesokkan harinya.

“Memandangkan saya dan makanan sukar dipisahkan, bagi memastikan berat badan tidak naik mendadak saya amalkan pelan diet IF (Intermittent Fasting).

“Menerusi diet ini, saya bebas makan apa sahaja, tetapi akan berhenti sebelum 8 malam. Kemudian akan makan kembali pada pukul 12 tengah hari esoknya.

Jika terasa lapar pada waktu malam, secawan teh hijau atau buah-buahan dijadikan kudapan,” jelas beliau yang pernah mengalami kenaikan berat badan mencecah 55 kilogram (kg) pada pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan beberapa bulan yang lalu.

Bagaimanapun, pelakon filem Bisikan Cinta itu kini mampu menarik nafas lega apabila berjaya mencapai kembali berat badan ideal, 51kg selepas mengamalkan pelan diet IF dan pengambilan kolagen secara konsisten.

Secara ringkas, diet IF atau puasa berkala membantu individu mengawal berat badan dan mengelakkan daripada terkena sakit ber1siko seperti kansr dan jantung.

Selain Maria Farida, selebriti tempatan Lisa Surihani turut mengamalkan pelan diet yang sama termasuklah artis antarabangsa seperti Jennifer Lopez dan Beyonce.

Kepentingan kolagenSeperti yang sedia maklum, semakin berusia seseorang itu, maka berkurangan tahap kolagen dalam badan terutama mereka yang menginjak usia 40 tahun ke atas.

Sebanyak 70 peratus sahaja kandungan kolagen tertinggal di dalam kulit dan jumlah berkenaan akan menurun sedikit demi sedikit selari dengan pertambahan usia.

Justeru, apabila kolagen hilang, ia akan menyebabkan struktur kulit berkedut dan tidak tegang selain berdepan masalah penuaan, garis-garis halus, kulit wajah menjadi kasr dan sakit sendi.Maria Farida mengakui, beliau juga tidak terkecuali berhadapan situasi seperti itu.

Menyedari diri sudah melepasi fasa pertengahan umur, maka ibu kepada Mizan Ashley, semakin peka dan sangat menitikberatkan perihal kecantikan wajah dan kondisi tubuh badan.“Biarpun perlu ‘melabur‘ agar tampak menawan apabila keluar di kaca televisyen, prinsip penjagaan diri saya masih sama. Rawatan kecantikan secara natural tetap menjadi pilihan utama.“Ya, memahami kepentingan kolagen khususnya buat golongan wanita yang sedang meniti usia 50-an, saya lebih cenderung mempertingkatkannya dalam bentuk minuman berbanding sunt1kan.“Menerusi kaedah ini (minum), kulit badan tidak ters3ksa dengan cucvkan jarum.

Lagipun konsepnya mudah, biar proses lambat, asalkan selamat,“ tutur beliau yang memilih minuman kolagen jenama Lucol-S.Maria Farida menyifatkan dalam tempoh sebulan mengamalkan produk kesihatan berasaskan esktrak zaitun, acar beri dan beri camu-camu itu, beliau melihat perubahan positif pada kulit wajahnya.

“Masalah pigmentasi dapat diatasi dengan baik memandangkan penghasilan kolagen semakin bertambah dalam badan. Lebih mengujakan, parut-parut kecil pada wajah pun hilang. Kulit pula semakin bersih dan berseri,“ ujar beliau yang anggun dalam persalinan gaun glamor koleksi Altelia Amani.Sebelum menamatkan bicara, wanita yang murah menguntumkan senyuman manis itu menambah: “Walaupun dua kali sehari menikmati minuman kolagen, namun saya tetap mengutamakan pemakanan sihat, minum air putih dan sentiasa berusaha mendapatkan tidur yang cukup.“Selain itu, jangan sesekali gusar dengan pertambahan usia.

Apabila kita sentiasa bersedia melewati fasa tua, jiwa dan hati akan bahagia, sekali gus banyak hal dapat dinikmati dengan positif.

“Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube ViralSumber: SINARPLUS

“Ada aku kisah?” – Ezuwan buat baju ciplk untuk Maria Farida

Baju Maria Farida sama dengan rekaan antarabangsa.BAHARU sahaja dikecam kononnya menciplak baju pereka fesyen antarabangsa, Ezuwan Ismail nampaknya tidak serik apabila melakukan perkara yang sama bagi penampilan aktres Maria Farida pada anugerah Drama Festival Kuala Lumpur 2018 (DFKL2018) yang berlangsung malam Ahad lalu.

Pereka fesyen tersebut memuat naik foto gaun kembang berwarna kuning dengan kapsyen dia tidak peduli kritikan yang diberi.”Yeay berjaya buat ‘moschino pelesu’ (palsu)…why bother why bother?

Ada aku kisah korang nak cakap apa? Korang kan baik sangat tak tirv…” tulisnya di Instagram.Posting yang dimuat naik itu mendapat perhatian warganet yang menganggap tindakan tersebut sebagai tidak wajar.Ezuwan pernah dikritik ciplk fesyen antarabangsa untuk baju Nabila dan Maria Farida. Warganet juga menyifatkan apa yang dilakukan Ezuwan itu hanya menjejaskan kredibilitinya sebagai pereka fesyen terkenal di Malaysia.

“Tapi awak tak rasa ke menjatvhkan diri awak sebagai Malaysian fashion designer? Awak akan memberi contoh yang kurang baik kepada bakal-bakal designer di luar sana yang menjadikan awak sebagai idola mereka,” ujar salah seorang warganet.Bagaimanapun, segelintir pengikutnya memuji baju yang digayakan aktres itu cantik biarpun meniru jenama lain.Sementara itu, Ezuwan mengakui menirv seratus peratus rekaan itu.Ezuwan dan Maria Farida hadir pada malam DFKL 2018.Katanya, perkara itu lebih mendapat perhatian dan kritikan warganet berbanding hasil karya aslinya.”Saya sengaja menirv kerana geram dengan warganet yang hanya mengkritik sahaja walaupun sebelum ini banyak baju hasil kerja saya lalu di karpet merah.”Saya sudah bersedia tanggung risiko untuk dikritik wrganet.

Bila kita buat idea kita mereka tidak mahu menilai pula,” ujarnya.Sementara itu, Maria yang dihubungi berkata, sebagai artis dia hanya memakai baju yang dibuat oleh pereka fesyen berkenaan.

Maria berkata, dia hanya memberitahu pereka fesyen berkenaan tentang tema dan konsep baju yang ingin digayakan.

”Saya sebagai artis hanya memakai sahaja baju yang dibuat oleh designer dan tidak tahu sama ada dia cilpak atau tidak.
”Seperti sebelum ini saya hanya beri tema dan konsep baju yang ingin dipakai pada majlis tersebut sahaja,” ujarnya.

Tak Tahan Diftnah, Maria Farida Bakal Saman Bekas Isteri Suaminya

Pelakon Datin Maria Farida akan meneruskan saman ftnah terhadap bekas isteri suaminya, Hadijah Mokhtar selepas wanita berkenaan berterusan membuat pelbagai tdhan terhadapnya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) dan media sosial seperti Facebook dan Instagram.
Maria berkata dia tidak mampu lagi menahan sabar apabila Hadijah atau lebih dikenali sebagai Karen Rayyan berterusan menudh dia menjadi punca masalah rumah tangganya.

Malah kejadian terbaharu Karen Rayyan menudh Maria buat sesuatu kat anak tirinyanya iaitu Qalif Rayyan Shakur yang berusia 7 tahun ketika kanak-kanak berkenaan bawah penjagaannya.”Setiap hari sejak sembilan bulan lalu dia hari-hari menghantar SMS ugutan berbaur negatif terhadap saya dan suami dengan menggunakan bahasa negatif yang malu untuk saya nyatakan di sini.

“Itu belum termasuk segala ftnah yang dia lmparkan terhadap saya secara terbuka di laman sosial tetapi saya masih berdiam diri dan enggan melayan semua tdhn .

Maria menunjukkan artikel mengatakan dia didkwa membuat seuatu kepada anak tirinya. “Tetapi apabila dia menduh saya menmpar anaknya, melabel saya sebagai seorang ibu tiri yang jaht malah menduh saya menggunakan ilmu hitm, ia sudah melmpau dan melebihi tahap kesabaran saya.

”Jalan terbaik adalah menyelesaikan kes ini di mahkamah dan saya telah pun memfailkan saman ftnah terhadapnya berhubung isu ini. Lagi saya diam, dia semakin menjadi-jadi,” katanya kepada mStar Online.Maria dan suaminya, Datuk Rahman Shakur tampil pada sidang media di sebuah hotel di sini pada Jumaat bagi menjelaskan pelbagai isu ftnah dilemparkan Karen terhadap mereka.

Tambah Maria, sebelum ini dia pernah menyerahkan dua surat saman kepada Karen iaitu masing-masing pada November dan Disember tahun lalu.

Bagaimanapun dia tiada tindakan diambil ketika menyerahkan surat pertama kerana wanita itu berjanji untuk berubah dan melupakan persengketan mereka.Maria dan Rahman berharap dapat hidup dengan tenang tanpa gngguan daripada Karen.

”Malangnya janji hanya tinggal janji dan dia tetap memftnah saya dan menggngu saya dengan lebih teruk selepas itu.

”Surat saman kedua pun dia tidak endahkan dan bertindak dengan lebih agrsif sehingga saya terpaksa mengubah pengawal peribadi kerana bimbang dengan keselamatan.

”Saya tidak minta banyak hanya ingin hidup aman damai bersama suami dan anak-anak dan apa yang dilakukan benar-benar memenatkan saya,” katanya.

Jelas Maria lagi, sehingga kini dia dan suaminya telah membuat lebih daripada 50 laporan polis terhadap wanita berkenaan namun tiada sebarang tindakan diambil.

Tambahnya, dia dan suami turut menerima puluhan mesej daripada wanita itu setiap hari namun mereka tidak pernah membalasnya.Maria menegaskan dia bukan punca masalah rumah tangga Karen dan Rahman.

Sementara itu, Rahman berkata, tujuan bekas isterinya itu menuduh Maria menmpar anaknya kerana ingin mempersoalkan kredibiliti dia dan Maria menjaga kanak-kanak berkenaan memandangkan Karen memfailkan kes berhubung hak penjagaan dua anak mereka di mahkamah ketika ini.

Katanya, bekas isterinya itu tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah yang memberi hak penjagaan anak-anak mereka iaitu Ayshea, 11 dan Qalif, 7, kepadanya dan Karen ingin mencabar keputusan berkenaan.

Dia seorang yang penuh dendam dan sanggup menggunakan anak-anak untuk kepentingannya dengan menduh isteri saya menmpar Qalif.”Saya sudah tidak boleh berdiam diri kerana terlalu banyak ftnah dilmparkan bukan sahaja kepada saya tetapi Maria,” ujarnya.

Malah kata Rahman kejadian dia dilnggar bekas isterinya dalam satu kejadian di Taman Nirwana, Ampang pada Isnin lalu turut menyebabkan dia tidak dapat lagi bertoleransi dengan bekas isterinya itu.Maria dan Rahman sudah tidak dapat menahan sabar terhadap ftnah dan ugtan diterima mereka.

Kejadian itu berlaku kerana saya ingin ambil anak-anak kerana mereka hak saya dan dia telah melnggar perintah mahkamah tetapi dia pula bertindak melnggar saya sehingga mengakibatkan luka di kaki kiri dan tangan kanan.

”Tetapi dia dkwa dia cuba pertahankan diri dan saya terjath tetapi hakikatnya dia di dalam kereta saya di luar malah saya terhret sejauh lima meter.

”Dia kata dia pertahankan diri tetapi di Instagram dia dengan bangga memberitahu dia sepatutnya ser3t saya sehingga takde nafas dengan memuat naik gambar anjing yang diseet. Anda nilaikan sendiri,” tambahnya.Maria dan Rahman berkahwin pada 26 November tahun lalu.Tags/Kata Kunci:-mstar

Maria Farida Saman Ahli Perniagaan, Anak Atas Dkwaan Ftnah

KUALA LUMPUR: Pelakon Datin Maria Farida pada Jumaat memohon perintah injuksi terhadap ahli perniagaan kosmetik dan anak perempuannya di Mahkamah Tinggi di sini atas dkwaan memftnah dan menggangu kehidupan peribadinya.

Aktres itu memohon perintah itu terhadap Hadijah Mohamed Mokhtar dan pramugari Nur Shazleen Anis Mohd Yusoff daripada mengeluarkan kenyataan berbaur ftnah yang boleh merosakkan reputasinya.

Maria atau Maria Faridah Atienza, 48, juga memohon perintah menghalang kedua-dua wanita itu daripada berhubung dengannya menerusi mesej, panggilan telefon, media sosial selain komunikasi dengan peguamnya.

Selain itu, Maria turut memohon perintah mahkamah bagi menghalang Hadijah daripada menerbit atau menyebarkan gambarnya bagi tujuan mempromosikan apa juga produk keluaran syarikat wanita itu.
Bercakap kepada media, peguam kepada Hadijah dan Nur Shazleen iaitu Zaid Roslan berkata, Hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Zaki Abdul Wahab memerintahkan kedua-dua belah pihak memfailkan hujah bertulis sebelum 5 April bagi mendengar semula permohonan injuksi difailkan Maria.

Zaid menambah Mohd Zaki juga akan mendengar semula kes itu pada 13 April berhubung permohonan Maria bagi mendapatkan perintah halangan terhadap Hadijah dan Nur Shazleen.

Bagaimanapun Hadijah dan Nur Shazleen turut membuat saman balas terhadap Maria sebanyak RM5 juta mendkwa pelakon itu membuat kenyataan media berunsur ftnah menerusi sebuah program hiburan pada 25 Oktober 2015.

Selain itu Hadijah turut mendkwa Maria turut mengeluarkan kenyataan kepada tiga media lain pada Mei 2016 dengan membayangkan dia seorang merbhaya dan cuba merntuhkan rumah tangganya.Dalam tuntutan balas bertarikh 16 Februari lalu, Hadijah dan Nur Shazleen memohon ganti rugi am dan tauladan untuk ditaksir oleh mahkamah terhadap Maria.

Sementara itu, Maria juga membuat permohonan ganti rugi selain meminta kedua-dua mereka memohon maaf seperti difailkan pelakon itu pada Disember lalu.-mstar

Maria Farida Menang Saman, Usahawan Diarah Bayar RM400,000

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini pada Isnin memerintahkan usahawan kosmetik iaitu Hadijah Mohamed Mokhtar dan anak perempuannya membayar ganti rugi sebanyak RM400,000 kepada Maria Farida atas kesalahan memftnah pelakon itu.Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh memerintahkan Hadijah membayar ganti rugi sebanyak RM300,000 manakala anak perempuannya, Nur Shazleen Anis Mohd Yusoff membayar RM100,000 kepada Maria atau nama sebenarnya Maria Faridah Atienza, 48 tahun.Kedua-dua defendan turut diperintah membayar kos RM50,000 kepada Maria.

Wan Ahmad membuat keputusan itu selepas kedua-dua defendan gagal menghadirkan diri pada perbicaraan kes itu.Manakala Maria diwakili peguam, Tengku Haris Tengku Rostam pada perbicaraan itu.Maria bersama suami, Datuk Rahman Shakur.

Dalam pada itu, mahkamah turut menolak saman balas yang dibuat Hadijah terhadap Maria yang didkwa mengeluarkan kenyataan ftnah menerusi sebuah program hiburan 25 Oktober 2015.Maria memfailkan saman terhadap Hadijah atau lebih dikenali sebagai Karen Rahman dan Nur Shazleen pada 30 Disember 2016 atas dkwaan ftnah terhadapnya di Instagram, Facebook dan sebuah portal.Pelakon itu juga turut memohon perintah injuksi bagi menghalang Hadijah dan Nur Shazleen daripada mengeluarkan kenyataan berbaur ftnah yang boleh merosakkan reputasinya.

Dia juga memohon perintah menghalang kedua-dua defendan daripada menghubungi termasuk menerusi panggilan telefon, mesej, media sosial atau apa sahaja medium komunikasi melainkan peguamnya.

Maria juga menghalang Hadijah daripada menggunakan atau menerbitkan gambarnya bagi tujuan mempromosi sebarang produk syarikat wanita itu.-mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *