Hiburan Viral

Paling Teruk Bila Hilang Rasa Bersyukur. Akhirnya Janna Nick Buka Mulut Tentang Impak Penggunaan Lama Sosial Sehingga Buat Ramai Terkedu Dengan Tegurannya Itu.

Laman sosial menjadi pilihan untuk semua golongan tidak kira usia mencari kenalan baharu, berkomunikasi dengan rakan dan berkongsi foto serta video aktiviti harian. Biarpun ia sesuatu yang baik namun pelakon dan pengacara Janna Nick menganggap media sosial itu juga memberi impak yang negatif terhadap kehidupan seseorang.

Menurut Janna atau nama sebenarnya Nurul Jannah Muner, 25, seseorang itu juga akan mula membuat perbandingan disebabkan terlalu memerhatikan perkongsian orang lain di platfrom tersebut. “Media sosial ini yang toksik sebenarnya… kau scroll IG, duk tengok kehidupan orang. Lepas itu insecure sendiri. Mulalah bandingkan kehidupan kau dengan orang itu.

“Mulalah bandingkan kejayaan orang itu dengan setakat apa yang kau mampu capai. Paling teruk bila hilang rasa bersyukur kau itu,” kata Janna menerusi laman Instagram miliknya. Rata-rata wargenet di ruang komen perkongsian tersebut turut bersetuju dengan pandangan Janna mengenai keburukan laman sosial di masa kini.

Tapi siapa yang nak upload cerita dvka? Siapa yang nak kongsi kisah luka?

Malah rakan selebriti seperti Eyka Farhana, Idzham Ismail, Nazrief Nazri, Ramona Zam Zam, Fadlan Hazim dan Alvin Chong juga bersetuju dengan pendapat itu. Dalam pada itu, pelakon drama bersiri Bukan Cinta Aku ini turut berkata, kebanyakan apa yang dikongsikan di laman sosial sekadar permainan dunia saja.

Kata Janna, tiada siapa yang mahu memuat naik perkara yang sedih atau berkongsi cerita dvka kepada umum dan turut menasihati pengikutnya agar bersyukur dengan apa yang dimiliki sekarang. “Kau ingat semua yang orang tayang itu, betul-betul berjaya? betul-betul bahagia? betul-betul kaya? Ini semua permainan dunia. Bukan nak kata semua itu dvsta semata. “Tapi siapa yang nak upload cerita dvka? Siapa yang nak kongsi kisah luka? Dah… dah, jangan fikir negatif. Jangan rasa diri kau itu kecil. “Bersyukur saja dengan apa yang kau dah ada #JNbermadah,” ujarnya.- MSTAR

Sekarang makin berjaga jaga dan patuh arahan yang ditetapkan. Terkedu Janna Nick luahkan sesuatu di laman sosialnya mengenai kerjayanya ketika musim pandemik ini.

KUALA LUMPUR: Perkongsian Janna Nick berhubung penularan COVID-19 menyebabkan dirinya takut kembali ke lokasi penggambaran, menarik perhatian peminat. Melalui Twitter, Janna yang tercalon dalam tiga kategori Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) Ke-33, menyebut:

“Takutlah nak ‘penggambaran’, saya tidak mahu menjadi pembawa wabak atau pun dijangkiti.” Bertanya Janna atau nama sebenar, Nurul Jannah Munir mengenai kebimbangannya itu, pelakon dan pengacara ini berkata: “Saya akan memasuki set drama Melastik Ke Hatimu untuk slot Lestary, TV3, minggu depan.

“Melihatkan angka jangkitan yang melonjak setiap hari, saya takut. Bukan apa, saya tinggal bersama keluarga. Jadi saya tidak mahu ibu dan adik-adik terkena jangkitan. “Memang saya sentiasa berjaga-jaga dan sentiasa mematuhi prosedur operasi standard (SOP) disarankan kerajaan dengan memakai pelitup muka dan menjaga jarak.

“Langkah itu boleh diambil di luar set penggambaran. Tetapi tidak mungkin kami akan memakai pelitup muka ketika sedang berlakon. Jadi itu yang merisaukan saya,” katanya. Sementara itu, mengulas mengenai pencalonannya dalam tiga kategori ABPBH 33 iaitu Pelakon TV Wanita Popular, Pengacara TV Popular dan Artis Versatil Popular, Janna berterima kasih kepada penganjur kerana masih mencalonkannya.

Janna yang memenangi kategori Artis Versatil Popular ABPBH 32 bagaimanapun tidak mempunyai strategi untuk mengekalkan trofi berkenaan. “Tahun ini, saya tiada strategi. Lagipun, dalam keadaan sekarang, agak sukar untuk saya bertemu peminat.

Jadi, saya hanya dapat berkomunikasi dengan mereka melalui Telegram. “Biarpun dalam norma baharu, saya yakin ABPBH 33 tetap meriah,” katanya yang pernah merangkul trofi kategori Pelakon TV Wanita Popular pada ABPBH 30.-BHONLINE

Terdahulu, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) ada memaklumkan bahawa aktiviti pengambaran adalah dibenarkan di kawasan yang dikuatkusakan PKPB. Bagaimanapun, pihak produksi hendaklah mematuhi segala garis panduan yang dikeluarkan oleh pihak Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Malah, pengerusinya, Zakaria Abdul Hamid turut mengumumkan FINAS telah pun memperkenalkan Insentif Saringan Prihatin bagi membolehkan syarikat produksi membuat tuntutan caj ujian saringan ke atas pelakon dan kru yang menjalani penggambaran sepanjang tempoh PKPB.- MediaHiburan

Ohh macam tu kisahnya, patutlah Janna Nick takut nak datang penggambaran dia dengan kes yang makin melonjak sekarang tapi ada SOP yang dikenakan untuk aktiviti penggambaran di kawasan PKPB. Kalau nak tau, boleh baca sampai habis dan jangan lupa untuk like dan share page kami Kucing Media Online untuk isu semasa sekarang dan banyak lagi kisah menarik.

Aktiviti penggambaran dibenarkan di kawasan PKPB

PERBADANAN Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) memaklumkan bahawa aktiviti penggambaran adalah dibenarkan di kawasan yang dikuatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB). “Finas merujuk kepada sidang media oleh Menteri Kanan Pertahanan Datuk Sri Ismail Sabri Yaakob mengenai keputusan Sidang Khas Majlis Keselamatan Negara (MKN) pada 12 Oktober 2020 yang menetapkan pelaksanaan PKPB di seluruh Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya berkuatkuasa pada 14 Oktober hingga 27 Oktober ini.

“Sehubungan itu, Finas ingin memaklumkan kepada semua syarikat produksi bahawa aktiviti penggambaran adalah dibenarkan di kawasan yang dikuatkuasakan PKPB dengan syarat perlu mematuhi semua garis panduan yang dikeluarkan oleh pihak MKN meliputi protokol pencegahan penyakit dan sekatan, saringan kesihatan, pembersihan dan nyah kuman premis, penjarakkan fizikal dan tatacara keselamatan pekerja serta tindak balas kecemasan,” tulisnya.

Bagaimanapun, bagi produksi yang ingin menjalankan penggambaran melibatkan rentas daerah perlu memohon kebenaran daripada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) melalui permohonan atas talian. Finas berharap semua syarikat produksi dapat membiasakan diri dengan amalan norma baharu dan mengelakkan sebarang aktiviti penggambaran di kawasan yang diklasifikasikan sebagai Zon Merah. Sebarang pertanyaan dan aduan boleh berhubung terus dengan Unit Komunikasi Korporat di talian 03-7968 2182 atau emel di info@finas.my.-Mstar

‘Kasihan Dini tak biasa gosip liar’ – Janna Nick

KUALA LUMPUR: Tasik hati pelakon, penyanyi dan pengacara, Janna Nick, 25, berkocak seketika apabila berita mendakwa berkahwin lari dengan kekasihnya, Dini Azan Schatzmann, 26, di Satul, selatan Thailand pada Jun tahun lalu tersebar.

Kisah kahwin lari hangat diperkatakan menerusi pendedahan seorang pengguna laman Twitter yang memuat naik keratan memaparkan maklumat peribadi Janna dan Dini. Terlalu banyak persoalan yang bermain di fikiran berhubung kontroversi itu. Enggan terus membiarkan spekulasi, aktres yang mencetuskan fenomena menerusi drama Syurga Nur dan Kau Aku Kita itu meleraikan tanda tanya.

Saat dihubungi, si pemilik nama lengkap, Nurul Janna Muner ini hanya tergelak besar, sekali gus memberi petanda berita yang tersebar hanya sekadar khabar angin. Lapan tahun berada dalam dunia seni, Janna berkata, cerita kahwin lari sama seperti pelbagai gosip lain yang pernah melanda dirinya sebelum ini. “Isu dan dakwaan kahwin lari tak benar sama sekali. Sebagai artis, saya sudah lali dengan gosip seperti ini. Keluarga saya pun faham dan tahu situasi sebenar kerana saya tinggal bersama mereka.

“Cuma, saya kasihan pada Dini. Dia masih baharu dan tidak biasa dengan gosip liar seperti ini. Apabila kontroversi ini timbul, Dini menghubungi saya untuk membincangkan perkara ini. Saya tahu dia bimbang dengan penerimaan keluarga dan sanak saudara kerana mereka tidak biasa. Apa yang boleh saya lakukan hanyalah menasihatinya supaya tenang dan bersikap rasional.

“Jika ada media yang mahu menemubual untuk mendapatkan penjelasan berhubung perkara ini, bagi saja kenyataan. Leraikan persoalan dan jangan melarikan diri. Berani kerana benar,” katanya kepada BH Online. Pelakon yang diangkat Artis Versatil Popular, Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) Ke-32 itu berkata, dia tidak pernah terlintas dalam hati mahu berkahwin lari atau menyembunyikan hari bahagia kerana perkahwinan adalah satu perkara yang baik dan harus dikongsi bersama mereka yang tersayang.

“Perkahwinan adalah penyatuan dua hati dan keluarga kedua-dua pihak. Jadi mengapa perlu nak merahsiakannya? Insya-Allah jika ada perancangan ke arah perkahwinan, kami akan berkongsi kegembiraan dengan semua pihak,” janjinya. Dalam temubual itu, penyanyi yang popular menerusi lagu Mungkin Saja dan Akan Bercinta itu turut meluahkan perasaan terkilan apabila maklumat peribadinya didedahkan kepada umum.

Tegas Janna, tindakan susulan akan diambil kepada individu yang menyebarkan maklumat peribadi dirinya. “Saya sudah berbincang dengan peguam dan tindakan tegas akan diambil kepada sesiapa atas penyebaran maklumat peribadi di bawah Akta Hak Perlindungan Peribadi,” katanya.

Mengulas hubungannya dengan pelakon drama Bukan Cinta Aku itu, Janna berkata, ia masih berjalan seperti biasa. Cuma tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan membataskan mereka untuk bertemu. “Hubungan masih baik, macam biasa. Lama juga kami tak jumpa sejak tempoh PKP dikuat kuasa. Rindu sangat-sangat. Hanya telefon dan panggilan video menghubungkan kami,” ujar pengacara Melodi itu.

sumber : erakini

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak Kami tidak akan berqtanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.


Sementara itu, dibawah ini ada lagi artikel menarik untuk anda ikuti

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *