Infomaklumat Viral

Awan Melingkar DiIapor Muncul Di Tiga Puncak Gunung Di Jawa, Gemprkan Penduduk Tempatan

Penduduk di Jawa, Indonesia gempar setelah menyaksikan beberapa awan yang kelihatan melingkar di puncak Gunung Merbabu, Gunung Merapi dan Gunung Lawu pada Khamis, lapor Gelora.co..

Ketua Bahagian Data dan Maklumat Stesen Klimatologi BMKG Semarang, Lis W Harmoko mengatakan bahawa awan yang muncul di puncak tiga gunung itu jenis lenticularis.

“Pada umumnya awan lenticularis merupakan awan atau kelompak awan yang berbentuk seperti piring atau lensa yang terperngkap dalam lapisan atmosfera yang lebih rendah. Ia terperngkap kerana awan lenticularis umumnya kelihatan tidak bergerak di tempat ia terbentuk,” jelas Harmoko.

Tambahnya lagi, kemunculan awan lenticularis adalah merupakan tanda kehadiran gelombang gunung yang cukup berbah@ya bagi laluan penerbangan.

Awan tersebut juga mulai terbentuk ketika arus angin yang mengalir selari dengan permukaan bumi menemui rintangan dari objek-objek tertentu seperti gunung.

“Akib@t rintangan ini, arus udara bergerak secara menegak ke arah puncak awan,” katanya.

Jika udara tersebut mengandungi banyak wap air dan bersifat stabil, maka ketika mencapai suhu titik embun di puncak gunung, wap air mula berkondensasi menjadi awan mengikuti kontur puncak gunung.

“Inilah mengapa awan lenticularis terlihat tidak bergerak kerana awan mula terbentuk dari sisi arah datangnya angin (windward side) di puncank gunung kemudian menghilang di sisi turunnya angin (leeward side),” katanya.

Sumber: Gelora/isensasi

 

Terjumpa Seekor Ikan Yu Gergasi Dekat Pantai, Selepas Diperiksa Rupanya Spesis Ini Jarang Ditemui

Canberra: Dua pemancing terkejut dan hampir tidak percaya apabila menemui bangkal ikan matahari gergasi yang terdampar di pantai.

 

Steven Jones dan rakannya, Linette Grzelak menemui ikan itu di satu kawasan pantai Goolwa Pipico yang terletak kira-kira 25 kilometer dari River Murray, sebuah destinasi memancing serta pelancongan p0pular di Australia Selatan.

 

 

Ikan matahari itu dianggarkan sepanjang 2.5 meter dengan berat mencecah beberapa ratus kilogram.

Grzelak yang memuat naik gambar ikan itu di Facebook berkata, dia pada mulanya menyangka ikan itu adalah kayu kerana ia terlalu besar.

“Pada mulanya saya menyangka ianya palsv. Jones menemuinya terdmpar di pantai dan ia kelihatan seperti kayu yang besar,” katanya yang dipetik Mail Online.

Ikan matahari atau dikenali sebagai mola mola boleh membesar hingga mencecah tiga meter panjang dengan berat mencecah 2.5 tan. Ia juga sangat jarang ditemui kerana habltatnya di laut dalam dan terpencil.

Spesis Terancamm Rupanya

“Saya sudah membvang ikan itu di Sungai Mukah petang semalam kerana tiada sesiapa pun yang mahu membelinya,” kata Shamsul Ketuk, 32, yang menangkap ikan mola-mola di perairan Laut China Selatan dekat Balingian di Mukah.

Shamsul berkata, dia menaiki perahu untuk memasang pukat lebih 200 meter bagi menangkap ikan di perairan itu seawal 6 pagi.

Menurutnya, selepas dua jam memasang pukat berkenaan, dia terkejvt apabila menemui ikan itu tersangkvt pada pukatnya.

Shamsul berkata, dia tidak pernah menemui ikan itu selama menjadi nelayan, bahkan ramai rakan nelayan di Mukah dan Balingian juga tidak pernah menangkap ikan berkenaan.

“Ikan itu seberat hampir 80 kilogram dan saya hanya mengetahui ikan berkenaan dikenali sebagai ikan mola-mola selepas diberitahu rakan.

“Saya menjval ikan itu, namun tiada siapa yang mahu membelinya kerana bimbang ikan itu beracvn,” katanya ketika ditemui.

Katanya, dia tidak mengetahui sama ada ikan itu adalah antara spesis ikan yang dilindungi atau sebaliknya, namun dia sudah membvangnya.

Menurut Kesatuan Pemuliharaan Alam Antarabangsa (IUCN), ikan mola-mola yang turut dikenali sebagai ikan matahari itu tersenarai dalam Senarai Merah Spesls Terncam, kateg0ri spesis terdedahh ancamann (vlnerable).

Ikan ini lazimnya menjadi bvruan dalam kalangan nelayan di Filipina, Taiwan dan Jepun untuk dijadikan hldangan eks0tik di negara berkenaan.

Di Indonesia, ikan ini antara 18 jenis hidupan marin yang dilarang dltangkap dan dijual bagi tujuan k0mersial.

sumber:onlinemalaya

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak Kami tidak akan berqtanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.


Sementara itu, dibawah ini ada lagi artikel menarik untuk anda ikuti

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *