ISU SEMASA Viral

PDRM Tampil Beritahu Cerita Sebenar Selepas Individu Ini Cuba Kelirukan Maklumat Hingga Tercalar Imej Sarjan Ini

Sejak semalam tular video berdurasi 30 saat dengan maklumat yang telah dipvtar belit sehingga mencetuskan kemrahan netizen terhadap PDRM.

Ketua Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik negeri Superintendan Hasan Basri berkata, video tersebut memaparkan seorang pemandu lelaki mempertlkaikan tindakan anggota polis yang mengeluarkan samann terhadapnya dalam sekatan jalan raya di Jalan Dato Md Zain di sini pada pukul 11.08 pagi semalam.

“Dalam kejadlan itu, seorang sarjan telah menahan sebuah kereta jenis Hyundai Sonata dan mengeluarkan saman kepada pemandu atas keslahan memandu sambil menggunakan telefon bimbit di tangan kiri.

250 Meter Dilihat Anggota Pemerhati

“Keslahan itu telah dilihat anggota pemerhati (OP) kira-kira 250 meter sebelum l0kasi sekatan jalan raya (SJR) yang melaporkannya kepada sarjan berkenaan untuk diambil tlndakan,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Jelasnya, pemandu tersebut bagaimanapun menaflkan keslahan itu dan mendakwaa telefon itu digunakan oleh penumpang wanita disebelahnya.

Ujarnya, semasa sman dikeluarkan, wanita yang berada di tempat duduk penumpang hadapan terbabit telah merakam video kejadian.

“Ketika sman diserahkan, pemandu terbabit enggan menandatangani n0tis samann menyebabkan sarjan terbabit terpaksa mencatatkan ETT (Enggan Tanda Tangan) pada notls samann sebelum menyerahkannya kepada pemandu terbabit.

“Namun, pada pukul 7.17 malam, polis mendapati terdapat penularan video sarjan terbabit yang dipercayai disebarkan seorang lelaki yang menggunakan nama Eric Chia di media sosial Facebook yang telah memutar belltkan kenyataan.

Hasan berkata, sehubungan itu, satu laporan polis dibuat mengikut Sksyen 233 Akta K0munikasi dan Multlmedia 1998 yang memperuntukkan hvkuman dnda tidak melebihi 50,000 atau hukvman penjra tidak melebihi satu (1) tahun atau kedua-duanya sekali jika sablt keslahan.

“Sekiranya wujud bukti berlakunya fltnah, slasatan juga akan dibuka mengikut Sksyen 500 Kanvn Kesksaan.

“Sehubungan itu, polis menaslhati orang ramai supaya tidak sewenang-wenangnya merakam dan menyebarkan video yang boleh mengelirvkan orang ramai atau berdepan tindakan undang-undang,” katanya.

Reaksi Orang Ramai

Ambil video kan kira menghalang penjawat awam melaksanakan tugas.. rujukan kes Umany.. kasi check-in la 1 malam ja.

Cadangan supaya PDRM pun ada buat rakaman gambar sebagai bvkti, keslan kat anggota dok kena kecamm je selalu, keluar saman kata x timbang rasa, x kluar sman kata makan tepi…pening2.

Sebab tu PDRM menilai kembali keperluan memakai personal video camera pd anggota mereka supaya tidak berlaku perkara mcm ni..Semua benda boleh dipvtarbelit.

Cadangan saya, polis perlukan standby alat perakam bvkti keslahan supaya saman yang dikeluarkan tu boleh terus muktamad dan pesalah tak boleh nak dolak dalih apa.

Pengalaman sendiri, saya pernah kena tvduh xpakai seatbelt. Masa tu pkai baju kemeja hitam. Drive lbh krg 40-60kmh. Pegawai polis pemerhati di depan telah terslah tgk dan report kpd pegawai polis yang menahann saya. Katanya saya xpakai seatbelt. Tp, alhamdulillah atas t0lak ansur pegawai polis trafik yang menahan saya, beliau dengar juga di belah pihak saya. Saman dibtalkan. Itupun setelah beliau semak semua d0kumen & rek0d sman. Xpernah pun ada rek0d xpakai seatbelt. Lesen pun renew 3tahun advance. Roadtax semua okay.

Relax ja abam polis tu jwb. xnak sign sudah. nnti pegi explain dalam c0urt. xde nak tengklng ke, garl ke. Terbaik tuan sarjana.

Sumber : Kosmo/InfoRoadblock

 

Saya Rasa Tak Bersalah, Rakaman Dari Individu Ini Buatkan PDRM Cari Beliau. Kongsi Saat Dia Disaman Buat Orang Ramai Marah

MELAKA – Polis negeri ini hari ini membuat laporan berhubung video tular dimuat naik pemilik akaun Facebook Eric Chia yang didakwa telah mengelirvkan dan mencalarrkan imej Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Ketua Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik negeri Superintendan Hasan Basri berkata, video berdurasi 30 saat itu tular sejak semalam dengan maklumat yang telah dipvtar belit sehingga mencetuskan kemrahan netizen terhadap PDRM.

Katanya, video tersebut memaparkan seorang pemandu lelaki mempertlkaikan tindakan anggota polis yang mengeluarkan samann terhadapnya dalam sekatan jalan raya di Jalan Dato Md Zain di sini pada pukul 11.08 pagi semalam.

“Dalam kejadlan itu, seorang sarjan telah menahan sebuah kereta jenis Hyundai Sonata dan mengeluarkan saman kepada pemandu atas keslahan memandu sambil menggunakan telefon bimbit di tangan kiri.

“Keslahan itu telah dilihat anggota pemerhati (OP) kira-kira 250 meter sebelum l0kasi sekatan jalan raya (SJR) yang melaporkannya kepada sarjan berkenaan untuk diambil tlndakan,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Jelasnya, pemandu tersebut bagaimanapun menaflkan keslahan itu dan mendakwaa telefon itu digunakan oleh penumpang wanita disebelahnya.

Ujarnya, semasa sman dikeluarkan, wanita yang berada di tempat duduk penumpang hadapan terbabit telah merakam video kejadian.

“Ketika sman diserahkan, pemandu terbabit enggan menandatangani n0tis samann menyebabkan sarjan terbabit terpaksa mencatatkan ETT (Enggan Tanda Tangan) pada notls samann sebelum menyerahkannya kepada pemandu terbabit.

“Namun, pada pukul 7.17 malam, polis mendapati terdapat penularan video sarjan terbabit yang dipercayai disebarkan seorang lelaki yang menggunakan nama Eric Chia di media sosial Facebook yang telah memutar belltkan kenyataan.

Kredit InfoRoadblock

Hasan berkata, sehubungan itu, satu laporan polis dibuat mengikut Sksyen 233 Akta K0munikasi dan Multlmedia 1998 yang memperuntukkan hvkuman dnda tidak melebihi 50,000 atau hukvman penjra tidak melebihi satu (1) tahun atau kedua-duanya sekali jika sablt keslahan.

“Sekiranya wujud bukti berlakunya fltnah, slasatan juga akan dibuka mengikut Sksyen 500 Kanvn Kesksaan.

“Sehubungan itu, polis menaslhati orang ramai supaya tidak sewenang-wenangnya merakam dan menyebarkan video yang boleh mengelirvkan orang ramai atau berdepan tindakan undang-undang,” katanya.

Terdahulu, video tersebut turut dikongsi dan ditonton lebih 21,000 pengguna Facebook menerusi pemilik akaun lain yang turut memperlekehkan nama baik dan integriti PDRM.

Sumber : Kosmo/InfoRoadblock/onlinemalaya

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak Kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.


Sementara itu, dibawah ini ada lagi artikel menarik untuk anda ikuti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *