Hiburan

Disoal Bela Anak Anjing, Ini Jawab Afgan

Umat Islam pastinya tahu bahawa anjing dan babi merupakan najis mughallazah yang hukumnya haram di sisi Islam jika disentuh secara sengaja kerana menajiskan diri tanpa tujuan atau hajat.

Namun begitu satu perkongsian daripada selebriti popular Afgan yang memuatnaik video bersama anjing miliknya yang diberi nama Coco telah menjadi perhatian netizen.

 

Bagi yang tidak mengenali, Afgan merupakan penyanyi Indonesia yang beragama Islam sejak lahir.

Rentetan daripada video tersebut, seorang pengikutnya bertanyakan soalan tentang agama yang dianuti dan Afgan secara terbuka menjawab.

Sorry may i ask.. you are a muslim? gendong a dog”

Menurut Afgan, dia memberitahu menggunakan sabun tanah untuk membersihkan dirinya selepas bermain dengan anak anjingnya itu jadi sudah pasti dia tahu cara untuk samak setiap hari.

“Yes i am a proud moslem. but now theres this thing called sabun tanah. you can wash up with it, if and when the dog accidentally licking u or smth. so all good.”

Video Afgan dan anak anjing

Walau bagaimanapun, berlaku sedikit pertelingkahan di ruangan komen apabila segelintir netizen mempersoalkan tindakannya membela anjing walaupun sudah diketahui tentang hukumnya.

 

Iya sih ada sabun tanah…..tapi liur juga bisa menetes d lantai, kursi perabotan yang tanpa kita tau, trus bekas pijakan dll….d dalem rumah ga pakai sandal kaki kita mijak juga…pakaian menduduki sofa juga….kalau mo sholat? Aaiiih maapkan aku terlalu banyak kepikiran n ngomong”

Hukum sentuh anjing

Berdasarkan carian di laman web Mufti Wilayah Persekutuan, persoalan mengenai menyentuh anjing secara sengaja dibincangkan seperti di bawah:

Kesimpulan di dalam isu ini, kami berpendapat menyentuh anjing atau mengusap kepalanya dengan tujuan lakonan dalam filem adalah tidak dibenarkan kerana dilakukan dengan sengaja tanpa sebab yang diizinkan oleh syara’.

Jika menyentuhnya membawa kepada dosa dan sewajibnya menyamak tangan selepas sesi pengambaran dengan 7 kali basuhan air mutlak dan salah satu daripadanya air yang bercampur tanah.

Namun begitu, terdapat rukhsah bagi mereka yang membela atau memegang anjing yang didahulukan hajat dan keperluan selari dengan kehendak syara’.

Maksudnya; “barangsiapa yang membela anjing, maka sesungguhnya mengurangi pada setiap hari dari amalannya satu qirat, kecuali anjing untuk pengawasan atau anjing menjaga binatang ternakan”. – (Hadis riwayat Bukhari, No. 2322)

Dari hadis tersebut, ia merupakan keizinan bagi mereka yang mahu membela anjing dengan disertakan hajat dan tujuan iaitu sebagai haiwan pemburu; atau pemandu jalan untuk orang buta sekiranya amat memerlukan dan tiada orang lain yang dapat membantu; atau tujuan keselamatan pihak berkuasa seperti Polis dan Kastam dan juga untuk mengawal keselamatan di sekitar rumah; atau sebagai haiwan penjaga untuk menjaga haiwan ternakan.

 

Berita dari seberang Juga

 

 

Terkini, sejak semalam viral berita perkahwinan sesama jenis seorang selebriti media sosial yang terkenal di laman Bigo, Key Ikeyda.

Key Ikeyda diketahui umum merupakan seorang lelaki yang cuba menjadi wanita termasuk dari segi fizikal dan penampilannya.

Semalam dia mengejutkan pengikut di laman sosial Instagramnya apabila memuat naik beberapa momen dirinya dalam majlis akad nikah dengan pasangan yang juga merupakan seorang lelaki.

Tindakannya itu kemudian menimbulkan kemar4han kerana banyak yang sudah tahu dirinya juga seorang lelaki dan mengatakan apa yang dilakukannya sebagai salah serta ‘perkahwinan’ itu tidak sah.

Tidak sedikit juga netizen yang mengingatkan Key Keyda bahawa perbuatan yang dilakukannya iaitu berkahwin sesama jenis salah di sisi Allah dan meminta agar dia bertavbat.

Namun, apa yang mengejutkan, dia yang juga menuliskan namanya sebagai Diah Ayu di Twitter menjawab krit1kan netizen melalui sebuah video berdurasi sekitar 3 minit.

Dengan berpenampilan menggenakan tudung dan baju kurung, Key Ikeyda mengatakan perkahwinan yang dilakukannya adalah sebuah bukti buat keluarga dan masyarakat bahawa dia sudah berusaha keras untuk menjadi perempuan yang lebih sempurna dan meninggalkan masa kelamnya.

“Di sini saya ingin menjelaskan kepada semua masyarakat Indonesia dan sesiapa yang menonton tentang perihal pernikahan saya.

“Bagi saya pernikahan adalah sebuah sejarah penting dan bukan main main.

“Iya, saya memang bukan perempuan yang lazim. Saya jujur saya bukan perempuan yang sempurna sejak lahir. Saya berusaha menjadikan diri sebagai seorang perempuan di mata Allah, keluarga dan semua,” katanya di video yang dimuat naik di akaun Instagramnya, @key_ikeyda.

Menjawab krit1kan masyarakat termasuk mengatakan perkahwinan sesama jenisnya sebagai tidak sah, tanpa menjelaskan secara terperinci tentang proses pernikahan yang berlangsung, dia tetap menegaskan dirinya sebagai seorang wanita yang bernikah dengan kekasih lelaki.

“Sah ataupun tidak sah menurut kalian, tapi saya bukan orang bod*h dan mengerti peraturan.

“Kalau kalian tidak tahu tentang diri saya, tolong hentikannya,” kata Key Ikeyda.

Dia juga mengatakan ingin membuktikan buat keluarga pernikahan adalah titik buatnya menjadi wanita yang terhormat.

“Izinkan saya membuktikan menikah adalah titik akhir bukti buat keluarga. Terlepas dari kehidupan masa lalu, sekarang saya menjadi wanita yang terhormat.

“Ini adalah pilihan hidup dan tujuan terbaik saya,” kata Key Ikeyda sambil meminta maaf kerana telah menimbulkan keresahan dalam kalangan masyarakat terhadap identitinya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak Kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber : Facebook

Sementara itu, ini antara artikel menarik untuk anda ikuti