Viral

F0under Ini Tampil Jelaskan Apa Maksud Nama Produk Beliau Setelah PBT R0boh Papan Iklan Tepi Highway

Baru-baru ini tular di media sosial apabila penceramah bebas, Akhi Fairuz Al-Jengkawi menyuarakan rasa tidak puass hatl dengan papan iklan berunsur lu.cah yang ditayangkan di tepi lebuhraya.

Papan iklan itu menjual produk mandian namun menggunakan illustrasi seolah-olah membawa maksud lain.

Tak cukup dengan itu, ada pula jenama yang menggunakan perkataan dimana walaupun ejaannya berbeza namun cara sebut adalah sama.

Perkara ini boleh memberi pengajaran tidak baik untuk masyarakat, lebih-lebih lagi kanak-kanak.

Ayat D0uble Meanlng

Pr0duk sabun yang diiklankan menggunakan maksud yang terslrat yang dikaitkan dengan 0nani. Walaupun produk dijual adalah hanya sabun, namun perkara ini tidak sepatutnya berlaku. Selaku pengasas produk mereka seharusnya memikirkan cara pasaran yang baik dan bersih.

Manakala, di susur keluar Tol Gombak turut menampakkan papan iklan pr0duk minuman yang menggunakan perkataan yang anda sendiri boleh fahamkan.

Walau bagaimanapun, sejurus Akhi Fairuz berk0ngsi perkara ini, pihak Majlis Perbandaran Selayang dikatakan telah mer0boh papan iklan gergasl tersebut.

Ada yang menda.kwa papan iklan produk itu dinaikkan tanpa sebarang kelulusan. Ada juga yang menda.kwa papan iklan tersebut baru sahaja dinaikkan beberapa hari lepas di susur keluar Tol Gombak itu.

Perlu mendapat kebenaran

Menurut individu ini, setiap papan iklan di lebuhraya mempunyai pemilik syarikat perlklanan tersendiri. Walau bagaimapun sebelum diiklankan pihak syarikat haruslah mendapat lesen kebenaran dari Pihak Berk.uasa Tempatan untuk diperiksa oleh Dewan Bahasa dn Pustaka.

Jadi tiada salah jika Majlis Pembandaran boleh mer0bohkan papan iklan tersebut walaupun k0s membuatnya adalah mahall.

Sudah Dir0bohkan

Terima kasih Majlis Perbandaran Selayang. Ini bukan satu kemenangan, tapi satu permulaan. Ingat, saya tak bicarakan bab produk 0verclalmed, ada atau tidak kelulusan naikkan billb0ard di tepi-tepi jalan. Itu biarlah pihak yang beraut0riti jalankan tvgasnya.

Yang saya ketengahkan adaah mela.wan sebarang n0rmalisasi keluc.ahan yang terdapat di dunia nyata mahupun media sosial setakat yang termampu.

Di ruangan komen rata-rata berterima kasih kepada penceramah bebas ini kerana berani menyuarakan ketidakpvasan hati mengenai perkara ini.

Sementara itu, menerusi laman facebook founder berikut, dia tampil jelaskan mengenai papan iklan serta video beliau.

 

Komen Orang Ramai

Aku baca komen c0wpex mcm ok, pr0duk c0wpex. Satg baca dalam macam eh la awat tak perasan d0uble meanlng. Lol. Sabun ini bukan untuk lelaki bujang pun kalau aku nampak tak faham juga. Baca dalam baru mcm ookayyyy. Haih. Macam2 dunia ni.

PBT tak luluskan pun & semua iklan mesti membuat perm0honan kpd DBP & PBT utk semakan. Yg iklan2 pr0duk ni guna papan iklan luar pagar perimeter. Tuan tanah tu ada share bagi sewa, cuba slasat.

Papan iklan yg sah & berdaftar ada pemeriksaan struktur berkala. Yg ini, sudah berapa banyak tumbang kena tiup angin kuat.

 

Tu yg papan iklan tepi jln,yg aku nampak siap iklan kat bas lagi tak pasti no bas berapa, ubat yg m0del nya perempuan pakai tudung lagi, kalau ada yg perasan la.

Sumber : OhBulan/OM/OnlineMalaya

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak Kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *