ISU SEMASA

Penjelasan kenapa mereka buang ‘sampah’ dalam arus sungai yang mengalir

Satu klip video memaparkan tindakan seorang wanita yang selamba membuang bungkusan plastik di sebuah jambatan di Kelantan daripada kenderaannya.Video berdurasi 20 saat itu mula viral apabila dikongsi pelayar laman sosial Facebook dan mendapat pelbagai respon daripada orang ramai.

 

Rata-rata netizen mengecam tindakan wanita berkenaan dan menyifatkan perbuatan tersebut sebagai ‘tiada kesedaran sivik’.Netizen juga mengecam wanita itu tidak sepatutnya bertindak demikian dalam keadaan kenderaan yang bergerak.

Tidak kurang juga yang menyifatkan tindakan tersebut sebagai memalukan rakyat negeri Kelantan, merujuk kepada nombor pendaftaran kenderaan yang dinaikinya yang menggunakan plat ‘D’.

Netizen berpendapat tindakan seperti itulah yang menyebabkan berlakunya pencemaran sungai sekaligus dikaitkan dengan bencana banjir yang sering kali membawa bersama sampahsarap dan plastik.

 

Kemarahan netizen kian memuncak apabila ada salah seorang daripada pelayar Facebook berkongsi alamat pemilik kenderaan tersebut termasuklah mahu pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya pihak yang terlibat.

Keluarga Tampil Beri Penjelasan

Selepas kecoh tentang tindakan wanita itu, keluarganya tampil beri penjelasan bahawa plastik yang dibuangnya itu merupakan barang saka. Difahamkan mereka baru balik berubat untuk buang saka dan diarahkan untuk buang plastik berisi barang saka itu kedalam sungai yang mengalir.

 

 

Hari ini tular satu klip video memaparkan tindakan seorang wanita yang selamba membuang bungkusan plastik di sebuah jambatan di Kelantan daripada kenderaannya.

 

Rata-rata netizen mengecam tindakan wanita berkenaan dan menyifatkan perbuatan tersebut sebagai ‘tiada kesedaran sivik’.

 

Dalam pada itu, seorang pengguna Facebook bernama Azhar Zamiri tampil menceritakan kisah sebenar di sebalik tindakan wanita terbabit.

 

Menurut Azhar, keluarga terbabit baru pulang dari berubat secara tradisional di Kuala Krai dan mereka telah diarah oleh bomoh untuk membuang ‘sampah’ itu ke dalam air sungai yang mengalir.

 

Azhar juga meminta netizen supaya berhenti mengecam keluarga terbabit yang kini berada dalam kemurungan.

 

Walaupun cerita tersebut belum dapat dipastikan kesahihannya, rata-rata netizen menganggap ianya hanyalah rekaan semata-mata yang bertujuan untuk mempertahankan perbuatan wanita itu.

 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3531130390289831&id=168532569882980

 

Terdahulu, video berdurasi 20 saat itu viral apabila dikongsi pelayar laman sosial Facebook dan mendapat pelbagai respon daripada orang ramai.

 

Netizen mengecam wanita itu tidak sepatutnya bertindak demikian dalam keadaan kenderaan yang bergerak.

 

Tidak kurang juga yang menyifatkan tindakan tersebut sebagai memalukan rakyat negeri Kelantan, merujuk kepada nombor pendaftaran kenderaan yang dinaikinya yang menggunakan plat ‘D’.

 

Netizen berpendapat tindakan seperti itulah yang menyebabkan berlakunya pencemaran sungai sekaligus dikaitkan dengan bencana banjir yang sering kali membawa bersama sampah sarap dan plastik.

 

Kemarahan netizen kian memuncak apabila ada salah seorang daripada pelayar Facebook berkongsi alamat pemilik kenderaan tersebut termasuklah mahu pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya pihak yang terlibat.

 

 

 

Tidak kurang juga yang menyifatkan tindakan tersebut sebagai memalukan rakyat negeri Kelantan apabila si pelaku didakwa menaiki kenderaan yang menggunakan nombor plat ‘D’.

 

Ada juga yang berpendapat, tindakan seperti itulah yang menyebabkan berlakunya pencemaran sungai sekaligus dikaitkan dengan bencana banjir yang sering kali membawa bersama sampah sarap dan plastik.

 

Kemarahan netizen kian memuncak apabila ada salah seorang daripada pelayar Facebook berkongsi alamat pemilik kenderaan tersebut termasuklah mahu pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya pihak yang terlibat

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak Kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber :ASN CREW DAN fb

Sementara itu, ini antara artikel menarik untuk anda ikuti

Xoxo