Viral

SELEPAS TULAR AKAK BUANG ‘SAKA’ KE DALAM SUNGAI, KINI MUNCUL PULA LELAKI INI CAMPAKKAN SESUATU BUAT ORANG RAMAI TERGAMAM

Kebersihan adalah suatu yang dicintai ALLAH. Ini dinyatakan dalam sebuah hadis yang bermaksud: “Sesungguhnya ALLAH SWT itu baik, Dia menyukai kebaikan. ALLAH itu bersih, Dia menyukai kebersihan. ALLAH itu mulia, Dia menyukai kemuliaan. ALLAH itu dermawan ia menyukai kedermawanan maka bersihkanlah olehmu tempat-tempatmu dan janganlah kamu menyerupai kaum Yahudi.” (Riwayat al-Tirmizi)

Orang tua-tua pernah berkata bahawa jika hendak tahu sama ada seseorang itu pembersih atau tidak, tengoklah tandas di rumahnya. Ada benarnya kata-kata tersebut.Berdasarkan pemerhatian dan pengalaman yang dilalui, orang yang pembersih akan menjaga kebersihan di mana sahaja. Dia pasti tidak selesa dengan suasana yang kotor. Jika dia cintakan kebersihan, dia bukan sahaja akan menjaga kebersihan di rumahnya sahaja, malah di mana-mana tempat sekalipun dia akan pastikan kebersihan dijaga.

 

Dalam menjaga kebersihan itu, janganlah kita buang sampah merata-rata. Perbuatan ini juga melambangkan peribadi seseorang itu. Seperti mana yang berlaku dalam video yang tular baru-baru ini, sempat dirakamkan perbuatan seorang lelaki bermotosikal ini yang dengan tanpa rasa bersalah membuang satu bungkusan plastik di tepi dipercayai jambatan. Kejadian berlaku ketika jalan tengah sesak, motosikal itu ketepi bahu jalan dan lelaki itu campakkan beg plastik dipercayai sampah.

Video

Orang ramai yang menonton video ini luahkan rasa tidak puas hati terhadap lelaki terbabit, masing-masing kecewa dengan sikap segelintir manusia yang tanpa rasa bersalah sanggup buang sampah merata-rata tempat. Harap-harap perbuatan ini tidak dicontohi oleh orang ramai.Jadilah rakyat Malaysia yang pembersih dan mengambil tanggungjawab untuk sama-sama menjaga kebersihan biarpun ada pihak yang sudah diberi tanggungjawab khas terhadap tugas pembersihan.

Artikel Olahan: ASN Krew / Video:FB

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Payung Cerita Media Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut: