Viral

Baru Jer PM Umum Laksana PKP Balik, Sekali Najib Muatnaik Status Ini Sampai Dapat Berpuluh Ribu Likes

Kerajaan mengumumkan perintah kawalan pergerakan (PKP) untuk tempoh 14 hari bermula Rabu ini (13 Jan) dan akan berlangsung sehingga 26 Jan.

Perkara itu diumumkan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dalam perutusan khas yang disiarkan secara langsung hari ini.

Jelas Muhyiddin, perintah itu melibatkan tiga peringkat pelaksanaan.

Peringkat pertama, PKP dikenakan ke atas lima buah negeri dan tiga wilayah persekutuan iaitu Pulau Pinang, Selangor, Melaka, Johor, Sabah, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

Peringkat kedua, PKP Bersyarat (PKPB) ke atas enam buah negeri iaitu Pahang, Perak, Negeri Sembilan, Kedah, Terengganu dan Kelantan.

Peringkat ketiga pula, PKP Pemulihan (PKPP) pula akan dilaksanakan bagi negeri Perlis dan Sarawak dan akan diteruskan sepanjang tempoh tersebut.

Bagaimanapun, kerajaan Sarawak hari ini meletakkan Kuching, Sibu dan Miri di bawah PKPB.

Rentas daerah, negeri dilarang

Muhyiddin turut mengumumkan bahawa semua perjalanan rentas daerah dan negeri di seluruh negara tidak dibenarkan.

Bagi peringkat pertama, yang melibatkan lima negeri dan tiga wilayah persekutuan, hanya perniagaan dalam senarai sektor ekonomi penting yang akan dibenarkan beroperasi.

“Bagi sektor ekonomi, kerajaan telah mengenal pasti lima sektor yang dibenarkan beroperasi dan dikategorikan sebagai sektor ekonomi perlu iaitu pengilangan dan pembuatan, pembinaan, perkhidmatan, perdagangan dan pengedaran, serta perladangan dan komoditi,” kata Muhyiddin.

Sektor-sektor ini dibenarkan beroperasi kerana ia diperlukan untuk memastikan rantaian bekalan barang keperluan rakyat, katanya.

Namun, tambahnya, hanya 30 peratus kakitangan pentadbiran sektor ini akan dibenarkan beroperasi dari pejabat.

Dia juga menggesa mereka yang diizinkan untuk terus bekerja mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

Dia menambah bahawa Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri akan memberikan perincian lebih lanjut mengenai jenis perkhidmatan yang dianggap sebagai sektor ekonomi penting.

Bagi negeri yang dilaksanakan PKP, pergerakan adalah terhad di dalam 10 kilometer radius sahaja.

Sementara bagi tujuan membeli barangan keperluan dari pasar raya atau kedai runcit yang berdekatan, hanya dua anggota isi rumah yang dibenarkan untuk keluar dan berada di dalam kenderaan yang sama.

Mana-mana individu yang melanggar larangan ini boleh dikenakan kompaun maksimum RM1,000.

Muhyiddin berkata bagi negeri-negeri di bawah PKP, kedai makan dan gerai penjaja dibenarkan beroperasi hanya untuk perkhidmatan bungkus pulang (take away).

Manakala bagi kawasan PKPB dan PKPP, kedua-duanya dibenarkan beroperasi seperti biasa mengikut SOP yang telah ditetapkan.

Perkhidmatan penghantaran makanan dibenarkan beroperasi.

Pasar raya, perkhidmatan kesihatan termasuk klinik, hospital dan farmasi; serta bank dibenarkan beroperasi di kawasan PKP pada tahap berjaga-jaga.

” Patuhi SOP ketika berada di tempattempat ini seperti memakai pelitup muka dengan betul, jaga penjarakan fizikal dan kerap gunakan hand sanitizer.

” Sekiranya tidak ada keperluan segera atau mendesak, tidak perlulah keluar rumah,” katanya.

Pelajar SPM dibenarkan ke sekolah

Perdana menteri menambah bahawa pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM 2020 dan 2021 masih dibenarkan hadir ke sekolah.

Mengenai aktiviti keagamaan, dia mengatakan hanya maksimum lima orang di tempat-tempat ibadah yang dibenarkan.

Walau bagaimanapun, aktiviti keagamaan di tempat-tempat ibadah yang terletak di negeri-negeri di bawah PKPB dan PKPP masih boleh diteruskan dengan mematuhi SOP.

Satu perbezaan PKP kali ini dengan PKP yang diperkenalkan pada bulan Mac tahun lalu adalah aktiviti riadah di luar dibenarkan dengan syarat hanya bersama anggota isi rumah sahaja.

Jelas Muhyiddin, ini kerana pengasingan diri untuk satu tempoh yang lama boleh memberi tekanan terhadap kesihatan mental.

” Justeru bagi memastikan kesihatan minda dan fizikal yang berterusan, anda dibenarkan meninggalkan rumah untuk beriadah dengan anggota isi rumah sahaja.

” Pastikan jarak anda dari orang lain adalah dua meter setiap masa. Kalau hendak berjogging, jangan lebih daripada dua orang dan kalau berbasikal, janganlah secara berkumpulan. Cukuplah seorang sahaja,” katanya.

Semua aktiviti berkumpulan tidak dibenarkan.

Ini respon Najib Razak

Sementara itu, menerusi satu perkongsian di Facebook, bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat memuatnaik status susulan dari pengumuman PKP itu.

” Jika mahu berjuta-juta orang duduk diam-diam di rumah tanpa pendapatan, umumlah sekali sedikit bantuan untuk meringankan beban.

” Kita rayu..” tulis Najib.

Apa yang menarik, status tersebut mendapat perhatian terutama dari pengikut setia Najib apabila merain 50k tanda suka, lebih 7k komen dan 1.7k ‘shares’.

Rata-rata warganet bersetuju dengan Najib terutama mahukan pengeluaran KWSP dibenarkan tanpa apa-apa syarat lagi.

Antara komen warganet

Minta jgn susah kan nk keluar kan kwsp…masa2 mcm ni..semua rakyat perlukan duit… kalau betul ralyat d dahulu kan…mudah kan urusan rakyat

DSN kita tak rayu….kerajaan mesti mahu tolong kita….kena tunggu kita rakyat jelata rayu baru nak dipertimbangkan, inikah kerajaan yg kita mahu kah????
Skrg nak keluar duit sendiri pun susah ….apatah lagi kita merayu…

X dpt bantuan lg xpe…mudahkanlah urusan isinar utk kami…x yah lah tgu smpai 21 hari…sian kami2…ni PKP x tahu lah apa majikan pya tindakan slp ni…pening2….dahlah terpisah dgn suami hampir setahun, lps tu ada ank kecik baru 5bln perlukan perhatian, kewangan pulak paras2 je…

PKP bukan di semua tempat dan bukan semua rakyat hilang pendapatan. kalau kerajaan umum bantuan kerajaan akan umum bagi pada semua rakyat termasuk pada rakyat yang tidak terjejas pendapatan.
sebab itu kerajaan agak sukar nak umum bantuan perlukan duit banyak tambahan pula situasi sekarang kerajaan dah habiskan banyak duit untuk covin19.

Kredit: Limauais.pw/Transformasi

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Payung Cerita Media Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *