Viral

“Sjat Perempuan, Bayar RM300 Juta Kalau Nak Tgk Sekali Imb4s Boleh La” Bapa Sjat Pula Bersuara

Kec0h sejak beberapa hari ini selepas tular video menunjukkan Sjat menangls apabila tangannya dig4ri.

Lebih-lebih lagi apabila dia memuat naik beberapa hantaran memberi bayangan mengakui status sebenar jantlna dirinya.

Malah, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) juga mengesahkan Sjat disi4sat pihaknya berikutan menerima laporan usahawan kontr0versi itu berpakaian wanita ketika menghadiri majlis doa selamat di Wisma Nur Sjat, Shah Alam.

Dalam hantaran terbarunya, Samjat yang masih berasa dirinya teranlaya mempersoalkan pandangan orang ramai terhadap dirinya yang disifatkan memperm4inkan agama walaupun banyak kerja amal sudah dilakukannya.

“Mungkin mereka suka tengok saya mel4cur dari buat kerja elok kot!!

“Yalah! Saya mana ada rekod kena tngk4p OPS pel4curan di bawah JAlS!” tulisnya.

Sajat kemudian memuat naik video berjalan memakai baju tidur sambil memberi sedekah kepada geland4ngan di jalanan berserta kapsyen yang menegaskan perbuatan sedekah atau wakaf bukan berpandukan dari pakaian, tetapi dari niat hati dan keikhlasaan.

“Sedekah tak pandang siapa G3NDER kita, AGAMA kita, STATUS kita, PAKAIAN kita atau SESIAPA pun BOLEH bersedekah, yang penting kita mempunyai hati perkemanusiaan.

“Saya sayang Allah, tetapi mereka kata saya mempers3nda agamaku kerana sedekah Di wisma ku sendiri dengan keadaan berjubah dan bertudung. Ia terus dihvkum mempers3nda agama islam. Maafkan Aku.. Aku bukan manusia sempurna,” ujarnya.

Sebelum ini  tular satu video ketika Sjat menangls dig4ri, muncul seorang wanita yang di percayai ibu kepada Sjat memrahi beberapa pegawai Jals.

Menurut rakaman tersebut, Ibu Sjat kelihatan sangat mar4h dan mendoakan supaya keturunan pegawai Jals akan mendapat anak seperti Sjat

“Saya doakan awak semua anak awak akan dapat, keturunan awak semua macam Sjat” – Mak Sjat

Dalam pada itu, netlzan terus menyokong tindakan tegas dari JAlS, kerana isv melibatkan Sjat telah lama berlaku

“JAlS buat kerja diorang. Kau pergi rekod. Kalau kau ikot flow, JAlS da cakap kau boleh dijamln keluar dengan 1 penjamln. Mak atau ayah. Tanpa bayaran. Tapi kena dkwa la dlu, kena tangk4p, kalau kau ikot flow undamng2 nya, tak jadi havoc pun. JAlS tah4n atas dkwaan pemakaian bukan majlis kau. Tudvhan 2018 pun masuk skali. Hahaha. Drama. Nak tunjuk dia kena bvli, tak diberi hak kemanusiaan. Takde plak dgr JAlS makl2 jerlt2 masa bg keterangan. Dia yang start nak lari keluar. Mula2 skali dah s4lah dah. Ambik phone, rekod all the things. Ni da masuk kes4lahan p0lis pulak. Haha! Da bertambah mas4lah. Tuhan jentlk sikit je. Berubah jela. Yela kau banyak duit. Ada kuasa duit. Kuasa tuhan? Bila2 je boleh dia tegur kau. Go JAlS GO!! Im on your side!” tulis seorang netlzan

“Sjat perempuan, bayar RM300 juta kalau nak tengok sekali imb4s boleh la” – Bapa S4jat

Pendedahan nama sebenar usahawan kosmetlk, Nur Sjat sewaktu dihadapkan ke mhkmah baru-baru ini mencetvskan kontr0versi sehingga tul4r di media soslal.

Susulan itu, Sjat tampil memberi penjelasan kepada mStar Online untuk menafikan laporan media yang memetlk namanya sebagai Muhammad Sjjad Kamaruzzaman.

Tidak cukup dengan itu, pada tahun 2018, personaliti itu pernah memuat naik satu video di laman Instagram yang menampilkan ibu bapanya bagi memberi penjelasan berhubung status jantlnanya.

“Hanya mak ayah sahaja yang tahu siapa anak dia, bukan wartawan, bukan orang luar.

“Mak yang melahirkan anaknya, mak saya tahu siapa saya, mak kata saya khvnsa,” tulisnya menerusi kapsyen posting berkenaan.

Dalam video itu, ibunya yang berada di dapur sebelum Sjat muncul dan mengadu perihal cakap-cakap netlzen mengenai status jantlnanya.

Paparan skrin perkongsian Sjat di Instagram.

“Mak yang lahirkan Ajat (Sjat) mak yang mengandvngkan Ajat, apa nak pedulikan dorang.

“Banyak sangat cakap tengok cili ni, cili padi kampung kalau kena mulut orang mengata tu haa…,” kata wanita itu kepada Sjat sambil mem0tong cili.

Selepas itu muncul pula bapanya yang secara terbuka mengakui Sjat adalah perempuan.

“Sjat ni perempuan la, bayar RM300 juta kalau nak tengok, sekali imb4s je boleh,” kata ayahnya.

Dalam pada itu, Sjat menutup ruangan k0men di posting video berkenaan dan ia sehingga kini sudah menerima hampir 300,000 tontonan.

Pada 2018, Sjat did3nda RM2,700 oleh Mhkmah Sksyn Shah Alam selepas mengaku bersalah terhadap tiga pertduhan ggal mengemvkakan penyata GST kepada Ketua Pengarah Kastam Malaysia.

Dia bagaimanapun ber4ng apabila namanya disebut sebagai Muhammad Sjjad Kamaruzzaman dalam laporan media dan menafikan nama tersebut adalah nama asalnya.

“Bukan, tak betul. Nama saya bukan Muhammad Sjjad tapi nama penuh saya Sjat Kamaruzzaman.

“Nama dalam IC (kad pengenalan) hanya S… A… J… A… T… Kamaruzaman. Tak ada Muhammad pun,” katanya ketika dihubungi mStar Online pada tengah hari Khamis.

Respon Padu Timb. Mnteri Agama Berkenaan Isv Tukar Jant1na Mungkin Akan Buat Sjad Terdiam

” Sahabat-sahabat, marilah kita bertaqwa kepada Allah SWT.”

Demikian kata-kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdna Mnteri Malaysia (Hal Ehwal Agama) Ahmad Marzuk Shaary yang mengingatkan tiada ruang untuk golongan tr4ns-g3nder melakukan makslat di negara ini.

Ahmad Marzuk berkata, golongan tersebut didapati tidak lagi takvt-takvt untuk menyorok identiti lelaki yang sudah ditukar kepada perwatakan wanita.

” Seingat saya, dulu sangat svsah untuk berjumpa dengan lelaki yang suka dan berani mahu memakai gaun, skirt, tudung atau baju kurung. Kali pertama melihat, beristighfar panjang juga saya.

” (Tapi) Ada pula yang sampai mempersoalkan mengapa mereka tidak berhak bahagia dengan menjadi diri sendiri,” katanya.

Ahmad Marzuk mengiringi hantaran di Facebook itu dengan keratan akhbar yang dipadam sebahagian daripada judulnya: ‘… Mengaku Bed4h Jantlna.’

Walaupun tidak memetlk nama tertentu secara khusus, hantaran itu dipercayai merujuk kepada kisah dialami personaliti kntr0versi Nur Saj4t atau Muhammad Sajj4d Kamaruzzaman baru-baru ini.

Terdahulu, Sjad mendkwa dirinya dikas4ri penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (JAlS) sewaktu proses slasatan dijalankan terhadapnya pada 6 Januari lalu di Shah Alam, Selangor.

Dia dis1asat mengikut Sksyn 10 Enakmen Jnyh Syarlah Negeri Selangor 1995 berkaitan ksaIahan berhubungan dengan kesucian institusi agama.

Susulan itu, penyanyi lagu Mkhluk Pegg0da itu mula memuat naik beberapa siri hantaran di Instagram dan Insta Story yang mendkwa dia sedang meng4lami kemurvngan.

Dalam kenyataan disiarkan di media soslal itu, Sjad antaranya mengaku sudah menjalani pembed4han menvkar jant1na selain mempersoalkan mengapa dia tidak boleh melakukan ibadah sebagai seorang wanita.

Sementara itu, Ahmad Marzuk yang juga Ahli P4rlimen Pengkalan Chepa mengingatkan bahawa sesiapa yang melakukan makslat akan mendapat d0sa dan bal4san di akhlrat kelak kecuali jika mereka bert4ubat.

” Hidup kita di dunia ini, bukan semata-mata mahu memikirkan diri sendiri tanpa mempedulikan perasaan orang lain. Apatah lagi mahu memikirkan bahagia sendiri tanpa mempedulikan arhan dan Iar4ngan Allah.

” Sifat taqwa petunjuknya adalah Al-Quran. Rujuklah Al-Quran untuk mengetahui naluri kalian itu adalah kebenaran ataupun uji4n,” katanya.

Kata Ahmad Marzuk, golongan lelaki yang menukar identiti kepada wanita kini sudah semakin ber4ni mempengaruhi ramai anak-anak muda.

” Sehinggakan, mahasiswa lelaki jurusan agama pun ada yang bersolek tebal sebelum pergi ke kelas. Betapa kuatnya arus kebeb4san fahaman Barat yang masuk ke dalam negara kita,” katanya.

Ahmad Marzuk turut menyeru agar nasihat dan kata-kata yang baik sentiasa digunakan bagi membantu goIongan yang mempunyai mas4lah kekeliruan jantlna untuk keluar daripada ujian.

” Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) misalnya ada menyediakan banyak sistem sokongan untuk membantu sahabat-sahabat yang bergeIvt dengan kecel4ruan ident1ti.

” Namun, jika maks1at itu mahu dilakukan secara terbuka dan mengajak-ajak pula orang lain untuk tidak takvt melakukan hal yang serupa, menjadi tanggungjawab kita menghal4ng dengan mengguna pakai saluran undng-undng Syariah yang ada,” katanya.

Pada masa sama, Ahmad Marzuk memaklumkan sudah ada beberapa negeri sedang membuat semakan untuk memperkukuhkan lagi Enakmen Jnyah Syari4h pada masa akan datang.

” Insya-Allah, kita akan usahakan satu demi satu dengan segenap kemahuan p0litik yang kita ada ada. Semoga Allah memberi petunjuk dan hidayah-Nya kepada kita semua,” katanya.

Sumber:tranformasi/Klmenjerit

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Payung Cerita Media Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *