Viral

Ebit Lew Luahkan Rasa Sedih Apabila Dengar Dia Boleh Kena Penj4ra Selama 3 Tahun. Ini Luahan Ebit Lew

ADA pihak yang tidak senang dengan berita mengenai pendakwah Islam Ebit Lew membantu masyarakat Bajau Laut di Semporna Sabah menjadi muslim dan mengenal Tuhan secara beramai-ramai.

Di Twitter, ada individu yang mendakwa bahawa Ebit menggunakan pendekatan ‘aku beri kau makanan dan kau perlu masuk Islam’.

Dia mempersoalkan nilai pengajaran dan unsur kemanusiaan yang disampaikan oleh Ebit.

“Syabas Ebit! Sistem barter yang terbaik. Mangsa banjir – saya memberikan makanan kepada anda tetapi anda perlu menjadi Islam.

“Apakah nilai pengajaran dan kemanusiaan ini? Pengalaman bermakna, jangan mempercayai mana-mana misionaris atau pendakwa. Layanan tidak beretika dalam perdagangan kepercayaan dan identiti anda,” kata individu terbabit.

Dia bukan satu-satunya yang menuduh kononnya Ebit menjadikan bantuan kemanusiaan untuk menukarkan agama pihak yang dibantu.

Seorang wanita tanpa menyebut nama Ebit berkata, tindakan menukar agama individu dan masyarakat lain melalui bantuan kebajikan adalah tindakan hina.

Dia malah menuduh melalui penjajahan negara lain, mubaligh agama Kristian dari Barat pernah melakukan strategi yang sama.

“Tindakan menukar sekumpulan orang yang berada dalam kesusahan sebagai pertukaran pertolongan adalah hina tanpa mengira penyebar agama. Mubaligh Kristian hina dalam hal ini, seiring dengan misi penjajah,” katanya.

EBIT LEW TARIK DIRI

Sayu hati. Saya minta maaf pada penduduk di Pulau-Pulau di Semporna yang saya Islamkan. Saya tidak dapat lagi meneruskan misi bantuan. Saya tangguhkan niat bina sekolah.

Pagi ini saya dimaklumkan saya tidak dibenarkan untuk ke Pulau-pulau di Semporna Minta diberhentikan bantuan disekitar sini. Saya diberitahu antara hukuman boleh dikenakan didenda 100 ribu atau penjara 3 tahun.

Saya minta maaf. Saya terpaksa menangguhkan pembinaan sekolah kecil atau pusat kegunaan masyarakat setempat yang saya rancang.

Saya dah beli kayu-kayu. Saya dah kumpul 7 orang guru. Semangat mereka nak mendidik. Dan menjadi sumber pendapatan mereka. Saya minta maaf yer ustaz ustazah semua.

Tadi ramai menangis sedih termasuk anggota yang patutnya bawa kami ke Pulau-pulau. Saya terharu sifat baik dan kasih sayang orang Sabah. Macam keluarga sendiri. Sayang semua seperti mereka sayang saya. Saya sayang semua. Saya maafkan semua.

Saya akan terus ke Tawau dan tunggu flight di Tawau. Sempurna sumbangan sedikit tempat di Tawau yang saya janji. Terima kasih semua. Sehingga berjumpa lagi jika ditakdirkan Allah.

Saya serahkan segala urusan kepada Allah. Cukuplah kepada Allah orang mukmin itu berserah-ebitlew

Artikel : AwattSyeikhhh Network/rentasasia

 

AlhamduIillah, Satu Kampung Dengan Jumlah 157 Orang MemeIuk lsIam Di Hadapan Ebit Lew

Ya Allah menang1s saya hari ini gembira. Seramai 157 orang mengucap syahadah. Satu kampung memeIuk IsIam petang ini. Semuanya dengan rela tanpa pksaan memeIuk lsIam. Dari suku Bajau Laut atau gipsi laut.. Mereka tinggal dalam bot atau pondok kecil atas laut.

Saya ke sana untuk beri bntuan. Dengar mereka svsah dan pvtus bekalan makanan. Mereka svsah sangat. Bajau laut kumpulan manusia tnpa negara. Tengok anak kecil terus men4ngis. Berebut-rebut datang dekat saya. Mereka beri nama anak selepas setahun kerana ris1ko kemat1an tinggi untuk ank bawah setahun.

Tiba-tiba ramai tanya saya siapa tvhan. Tvhan tu apa. Saya terus seb4k. Saya dengan penterjemah tanya pernah tak sesiapa terangkan tentang ag4ma. Mereka jawab tiada. Kami tak tahu. ToIong bagitahu kami. Saya terus seb4k. Saya kumpulkan semua dikeliling bot tadi.

Mereka semua terus percaya. Saya ajar mereka syahadah. Inilah hari paling sed1h gembira dalam hidup saya. Terima kasih Allah.

Saya akan terus bntu makanan untuk seluruh kampung atas laut ini. Saya tengah urus untuk bina sekolah. Tengah cari guru ustaz untuk mengajar mereka.

Ya Allah bntulah mudahkanlah diriku untuk pastikan anak-anak ini menjadi manusia berguna.

Sumber: Ebit Lew

Wahai Ebit Lew, biarlah org KEC4M @ BENC1 padamu, dengarlah nasihat Imam Syafi’e ini

Tular di media hari ni, bila ada ada netizen memberikan komen yang agak berbeza dengan kebanyakan rata-rata komen yang menyanjung tinggi usaha Ebit Lew termasuk daripada yang non Muslim apabila beliau menyantuni sebuah gereja di Lahad Datu, Sabah sambil meyampaikan 100 set makanan, 10 kerusi roda, dan facemask.

Agak teruk juga netizen tu kena mak1 dan sumpah seran4h dengan netizen! Bagi admin, ini juga tidak betul kerana sepatutnya netizen tersebut perlu diberi nasihat. Walau bagaimanapun, admin percaya hero kita ini tidak akan mudah patah semangat kerana sebelum ini pun dia bukan ‘maksum’ daripada sebarang s1ndiran dan cerc4an…

Namun, peristiwa yg dah lepas membuktikan bahawa bila ada orang kec4m, dia minta maaf. Orang mar4h, dia minta maaf. Orang tak suka, dia minta maaf. Kemudian terus terbang tinggi melebarkan sayap kasih sayang merentas agama dan bangsa.

Aku yakin dia tak akan pernah puas dan penat memberi. Dia akan terus bekerja dan berkhidmat untuk menyebarkan kasih sayang Tuhan. Sungguhlah, Ebit Lew telah menginspirasikan ramai orang. Sungguhlah, orang Islam kena kaya raya harta dan jiwa. Inilah bukti dan sebab kenapa. Ia satu rahmat buat alam.

Imam Syafi’e menukilkan…

“Katalah apa yg kau nak untuk mencel4 aku. Aku diam kpd mus0h ku, itulah jawab, bukannya aku tak membalas tapi singa tak membalas salakan anjing2. Kabilah akan meneruskan perjalanannya…

Biar lah anjing2 menyalak sehingga puas hatinya, kerana salakannya tidak menghentikan rombongan tersebut, biarkan anjing menyalak kerana salakannya tidak mengatasi tuannya, biarkan anjing menyalak kerana suatu hari dia akan berhenti”.

Pesanan yg sama pernah diberikan oleh Murobbi ummah yg memetik pepatah Arab yg berbunyi…

دع القافلة تسير والكلاب تنبح واترك الذئاب تعوي
“Biarkan kabilah meneruskan perjalanannya ketika anjing sedang menyalak dan usah dihiraukan juga dengan salakan serigala”

دع الكلاب تنبح و الذئاب تعوي والقافلة تسير
“Biarkan anjing dan serigala menyalak, namun kabilah mesti meneruskan perjalanan ke destinasinya”

Ia adalah perumpamaan arab yang menyatakan tentang perlunya sikap konsisten dan kuat semangat dalam meneruskan sesuatu pekerjaan walaupun menghadapi pelbagai halangan dan cabaran.

Kredit; Ebit Lew/Sepatuputih


Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Payung Cerita Media Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *