Viral

“Awak Merajuk Ke Tgh Smbahyang?” – Bapa BebeI, Anak Mer4juk Sbb Tak Dapat Makan Daging

Biasanya, membebeI ni dikaitkan dengan para ibu. Tidak kiralah apa perkara sekalipun, jika dilihat saIah atau tidak betul, pasti ada sahaja yang nak dibebeIkan. Selalunya yang jadi mngsa sama ada anak atau suami. Namun, sebaliknya pula yang terjadi dalam kisah ini.

Pelakon, Fikry Ibrahim ada berkongsi satu video mempamerkan gelagat seorang bapa ‘membeb3l’ pada anaknya, menerusi sebuah posting video di laman Twitter.

Dalam video itu, kelihatan si bapa sedang menjamu selera sambil mulutnya tidak berhenti membebeI kepada anaknya di sebelah yang berdiri tegak dengan mimik muka mas4m mencvka, mncung tjam dan mata mer3nung ke lantai.

“Papa t3gur awak sebab papa sayang, tak bolehlah macam ni tegur sikit mer4juk, t3gur sikit mrajuk. Dah daging tu ker4s, awak punya gigi dua batang depan tu dah hiIang.
“Lagi awak nak mengunyah. Awak mengunyah pun tak betul lagi lepas tu awak nak makan daging macam orang besar,” kata si bapa.
Oh, rupa-rupanya si ayah membebeI kepada anaknya yang sedang merajuk hanya kerana tidak dibenarkan makan daging.

Menurut percakapan bapanya, anak kecil itu kehiIangan gigi hadapan sebanyak dua batang dan masih belum boleh menguny4h dengan baik.

Namun begitu, dia tetap berd3gil mahu makan daging dan apabila dilrang, dia pun merajuk. Apa lagi, bapanya yang ris@u terus men3gur sehingga membuatkan anak berusia dua tahun itu mer@juk.

T3gur sebab sayang

Betul juga tndakan si bapa, daging kan ‘Iiat’. Anak pun baru umur dua tahun, nak menguny4h pun belum pandai lagi. Jadi, ibu bapa mana yang tidak ris4u buatnya anak terc3kik nanti. Nauzubillah!

Bagaimanapun, apa yang lebih mencuit hati warganet adalah tatkala si bapa bertanya kepada anaknya itu:

“Awak mrjuk ke awak tengah sembhyang?” ujar si bapa.
Menjengah ke ruangan komen, rata-rata warganet terhibur dengan perkongsian Fikry terbabit. Ramai juga yang memuji kecomelan gelagat anak-beranak berkenaan.

Bila bapak beb3l lagi berkesan dari mak

Comel betul Jarang dengar bapak2 beb3l macam ni

Ni mesti ikut mak dia ni

Jarang betul bapa beb3l ni! Comel sangat lihat gelagat mereka. Harap-harap si anak itu dengar cakap bapa. Apa pun ingat, t3gur sebab sayang tau.

Ini tips  untuk mendidik anak lelaki dan juga anak perempuan saya agar ‘ringan tangan’ membantu ibu bapa.

1. KURANGKAN GAJET

Kurangkan masa atau jauhkan mereka dengan gajet dan TV.

2. JANGAN L4RANG MEREKA HENDAK MEMBANTU

Galakkan dan beri tunjuk ajar. Bila mereka bantu barulah mereka merasai sendiri dan faham susah senang tugasan tersebut. InsyaAllah mereka lebih prihatin untuk membantu ibubapa.

3. PERANAN BAPA

Untuk mendidik anak lelaki, peranan bapa sangat penting dalam menjadi contoh tauladan dan idola mereka. Namun, jika suami bukan jenis membantu, tariklah minat anak dengan bercerita keperibadian Saidina Rasulullah, tunjukkan contoh chef terkenal seperti Jamie Oliver, video rakan sebaya mereka yang melakukan kerja rumah dan sebagainya.

4. CERITAKAN PAHALA MEMBANTU IBUBAPA

Ajak, ajar, agih dan arahkan mereka membantu. Biasalah budak, ada pasang surutnya.

Adakala mudah, tak suruh pun pandai buat dan ada kala pula perlu pendekatan yang tegas dan disuruh.

5. MULAKAN SEKARANG!

Mulakan dengan mengajar mereka mengemas tempat tidur, tempat main, laundry dan membantu menyiapkan bahan masakan. Anak seawal 7-9 bulan pun jika diajar, sudah pandai menghantar Iampin pakai buang ke bakul sampah dan pakaian k0tor ke bakul setiap kali mereka keluar dari bilik a1r. Menjadi rutin begitu.

Jika kita biarkan tanpa diajar (sebab asyik fikir mereka masih kecil), 10 tingkat diapers tersusun depan bilik air pun tidak dipedulikan anak-anak, kecuali dijadikan mainan. (Kan haru?)

6. PUJI & BERI GALAKAN

Puji setiap apa yang mereka bantu biarpun tidak menepati piawaian kita. Bersabar, simpan tak puas hati tu. Tegur secara berhemah. Mereka dalam proses belajar kan?

7. SABAR DALAM MENDIDIK

Bersabar dengan sepah, berterabur dan pelbagai lagi hasil pertolongan mereka.

Sumber: Twitter Fikry Ibrahim via omm/tsgt

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Payung Cerita Media Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *