Viral

“aku ada setuju dan tidak..” Cikgu Fadli Salleh Ulas Knyataan Zul Yahya ‘Berh3ntikan Skolah Ank2, Utamakan Ilmu Akhir4t’..

Bekas pelakon Zul Yahya mengambil keputusan memberh3ntikan anak-anaknya daripada meneruskan persekolahan kerana meletakkan ilmu akhir4t sebagai keutamaan hidup.

Menerusi hantaran yang dimuat naik dalam Instagram dan Facebooknya, pelakon yang pernah membintangi drama Pepaya itu memberitahu tindakan tersebut dirasakan paling tepat buat masa ini.

Dalam pada itu, Cikgu Fadli Salleh yang sering memberi didikan kepada murid melalui kelas secara live di Fb nya turut mengulas kenyataan dari Zul Yahya itu.

Menurut Cikgu Fadli, dia ada bersetuju dan tidak bersetuju dengan kenyataan itu.

Dalam hal ini, aku ada setuju dan tidak dengan Zul Yahya.

1. Kalau ikut 4kta Pendidikan, ibubapa di Malaysia wajib hantar anak ke sekolah sekurangnya hingga darjah enam atau mereka boleh did3nda RM5000 atau penj4ra atau kedua-duanya. Nak homesch0oling, hantar masuk pondok ke apa, selepas umur 12 tahun lah. So, kalau dia nak h3ntikan anak-anak dari bersekolah rendah, aku tak setuju.

2. Jika selepas usia 12 tahun dia tak nak hantar anak ke sekolah Kebangsaan/swasta sebaliknya hantar anak tahfiz, dalami ilmu agama, persiap diri anak-anak dia dengan ilmu keagamaan dan seumpamanya, kenapa tidak kita menghormati pendapat dia. Itu hak dia. Itu keputusan dia untuk anak-anak. Itu aku setuju.

3. Aku setuju lulusan tidak menjamin rezeki anak-anak kita. Aku juga setuju degree dan master (dalam bidang duni4wi) tak mampu selamatkan anak-anak dari d4j.jal.

4. Cuma aku tidak setuju ayat s1nis beliau seolahnya degree dan master itu tidak ada guna kepada orang Islam tambahan kita diakhir zaman. Jika degree dalam bidang hadis, master dalam bidang Fiqh, bahkan dalam bidang S4ins, M3dic dan seumpamanya, pasti lebih bermanfaat pada diri dan masyarakat. Tentang fitn.4h d4.jjal, boleh perkemaskan asas agama dan ikut saranan Nabi saw untuk elak fitn.4h d4.jjal.

Apa pun. Pada aku tidak patut kita meng3cam ZY berlebihan tentang 1su ini. Itu pilihan dia untuk anak-anak dia, kita patut hormati hak itu selagi mana tidak menz4limi anak-anak dia, selagi mana tidak mel4nggar 4kta Pendidikan.
Begitulah.

Dilihat rata2 warganet bersetuju dengan kenyataan yg diberikan Cikgu Fadli..

Sumber: FB Mohd Fadli Salleh/rotikaya

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Payung Cerita Media Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *