Uncategorized

“Sebelum ini, dia (suami) kerap memberitahu ingin terjun Jambatan” Isteri

Seorang lelaki yang dipercayai mengalami kemuru.ngan sejak setahun yang lalu dilaporkan lem4s selepas terjun dari Jambatan Sultan Yahya Petra, Sungai Kelantan, semalam.

Menurut sumber, kejadian itu berlaku pada jam 12.15 tengah hari dan mngsa datang ke lokasi dengan menunggang motosikal jenis Honda Wave, sebelum ter.jun dan lem4s di sungai itu.

Isteri mngsa berusia 42 tahun berkata, suaminya sebelum ini selalu mengadu tertek4n dan mengalami kemur.ungan. Sebelum kejadian itu, suaminya sempat menghantar anak bongsu ke sekolah dan terus pergi ke tempat kerja.

Bagaimanapun, wanita itu terkejut apabila rakan-rakan suami dan polis datang ke rumah memaklumkan suaminya hil4ng dan menemui motosikalnya di atas jambatan berkenaan.

Sebelum ini, dia (suami) kerap memberitahu ingin terju.n ke dalam sungai kerana jambatan itu merupakan laluannya setiap hari untuk pergi ke tempat kerja dari rumah kami di Pasir Pekan ke Kota Bharu.

“Saya tidak mengambil perkara itu secara serius dan menasihatinya supaya ingat pada keluarga selain jangan membuat keputusan melulu. Hari ini, saya tidak menyangka dia hil4ng dengan meninggalkan motosikalnya di atas jambatan itu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Mohd Rosdi Daud berkata, maklumat dari saksi memaklumkan mngsa dilihat berada dalam keadaan mencurigakan sebelum tiba-tiba terjun dari jambatan.

38 orang terlibat dalam misi mencari dan menyelamat (SAR) termasuk polis, bomba dan Angkatan Pertahanan Awam di lokasi. SAR kemudian ditamatkan pada jam 5.45 petang atas faktor keselamatan dan cuaca hujan. Operasi SAR akan disambung semula hari ini (Selasa).

 

Sementara itu, melalui pautan facebook Ben Frankie Production ada berkongsi video saat mangsa dikhuatiri lemas.

Apa itu kemur.ungan?

Kemur.ungan ialah keadaan di mana seseorang merasa sedih, hilang harapan, tidak bersemangat, ketiadaan motivasi dan tidak berminat dengan kehidupan. Sekiranya perasaan ini hadir untuk seketika, ia mungkin sekadar ‘the blues’ sahaja. Namun apabila perasaan sebegini berpanjangan sehingga lebih daripada 2 minggu dan menganggu aktiviti harian seperti bekerja, hubungan dengan keluarga serta rakan-rakan, kemungkinan besar itu adalah kemu.rungan yang serius.

Tanda-tanda dan simpton kemuru.ngan

1. Anda terasa hilang harapan dan tidak mampu ditolong. Kehidupan nampak gelap dan terasa seperti tiada apa-apa yang mampu memperbaiki situasi tersebut.

2. Hilang minat dalam melakukan aktiviti harian. Tiba-tiba hilang minat untuk melakukan hobi anda, tidak mahu bersosial, tidak berselera terhadap isteri. Senang cerita anda kehilangan perasaan mahu bergembira.

3. Tidur anda berubah. Sama ada anda tidak boleh tidur langsung atau tidur terlalu lama

4. Senang marah dan sentiasa rasa tidak senang. Mungkin anda akan akan bertindak ganas kerana tahap tolak ansur berkurangan. Semua benda/semua orang nampak seolah-olah sengaja menaikkan kem4rahan anda.

5. Tidak boleh fokus dan tidak boleh mengingati sesuatu perkara

6. Tiba-tiba sering peni.ng dan sakit-sakit di badan seperti s4kit belakang, sakit perut, s4kit otot dan sebagainya.

1. Amalkan perhubungan yang sihat. Luangkan masa dengan orang tercinta seperti isteri, anak-anak, rakan sekerja dan kawan-kawan rapat. Sentiasalah bercerita mengenai perkara yang positif bersama mereka.

2. Bersenam. Melakukan senaman selama 30 minit setiap hari akan mempunyai impak yang sangat bagus buat fizikal dan ment4l anda. Dengan bersenam, anda akan terasa bermotivasi dan mempunyai lebih banyak tenaga untuk mengharungi hari-hari anda. Jangan lupa untuk merancang senaman dan tidak melakukannya secara membabi buta.

3. Berfikir secara positif. Menjadi seorang ‘positive thinker’ adalah salah satu cara yang sangat berkesan untuk mengatasi kemuru.ngan. Buangkan rasa negatif, tiada harapan dan keb0sanan dalam hidup anda. Cari sekurang-kurangnya 5 perkara yang membuatkan anda rasa gembira untuk hidup hari ini.

4. Amalkan diet yang seimbang. Kalau terlebih makan atau terkurang makan, ia pasti memberikan impak yang neg4tive kepada badan dan cara pemikiran kita. Apa kata cuba cari makanan yang seimbang buat anda. Jangan terlalu gilakan badan yang kurus melengkung seperti model kerana ia akan membuatkan anda str.ess dan tidak bertenaga.

5. Tingkatkan penampilan anda. Sekiranya anda mengambil berat mengenai cara pemakaian dan penampilan anda setiap hari, pasti anda akan merasa lebih gembira dengan diri sendiri. Sekali sekala apa salahnya berbelanja untuk kelihatan lebih tampan dan cantik. Ia pasti akan membuatkan anda lebih yakin untuk tampil di khalayak ramai.

Sumber: Utusan

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *