Uncategorized

“Orang Melaka mungkin kasar tapi…”Masyarakat Setempat Mula Buka Mulut Ulas Isu Restoran Viral

MELAKA: Tindakan seorang peniaga yang mempunyai sebuah restoran di Banda Hilir di sini, memaki hamun pelanggan ketika sedang menjamu selera tidak menggambarkan sikap sebenar masyarakat setempat.

Bercakap kepada Utusan Malaysia, pesara tentera, Zulkifly Johar, 64, berkata, kejadian seperti itu tidak seharusnya berlaku terutamanya melibatkan pelancong yang sedang bercuti di Melaka.

Katanya, gurauan orang tempatan boleh disalah anggap sebagai kasar dan peniaga harus peka serta lebih berhati-hati ketika berinteraksi dengan pelanggan.

Jelasnya, bercakap dengan nada kasar dan bersikap kurang ajar adalah dua perkara berbeza yang mana perbuatan itu boleh menjejaskan imej pelancongan negeri ini.

“Ada masanya percakapan atau gurauan orang Melaka boleh disalah erti jika orang luar tidak faham dengan cara masyarakat tempatan. Kalau pelancong luar dengar perkataan ‘hawau’ dan ‘lahabau’, pasti mereka akan berkecil hati.

“Tapi kita tak pernah cakap macam itu kepada orang yang kita tidak kenal atau tidak rapat. Kami masih boleh membezakan antara kawan-kawan dan pelancong luar,” katanya ketika ditemui.

Sejak Khamis lalu, tular di media sosial insiden seorang wanita yang membawa ahli keluarganya dari Singapura untuk menjamu selera mendakwa menerima layanan buruk daripada pemilik sebuah restoran yang beroperasi di Plaza Mahkota di sini.

Dalam rakaman tersebut, jelas kedengaran suara pemilik dan anaknya didakwa memarahi pelanggan berkenaan yang cuba menasihatkan mereka untuk lebih mesra dan bersopan dengan pelancong luar.

Sementara itu, seorang peniaga, Robeah Ahmad, 59, berkata, sebagai duta kecil dalam mempromosikan masakan tradisi Melaka, pemilik restoran seharusnya lebih bersabar dan bersopan melayan setiap ragam pelanggan.

Menurutnya, tidak perlu sindir-menyindir atau berbahasa kasar kerana hanya akan merugikan perniagaan sendiri kelak.

“Dari segi etika berniaga memang tidak patut. Jika makanan habis, beritahu dengan baik dan pelanggan akan faham. Janganlah sampai bercakap kasar kerana kita mencari rezeki dengan duit orang.

“Perkhidmatan kena ikhlas. Pelanggan bukan saja-saja datang, tapi hendak makan. Kita mungkin terbiasa bercakap begitu dengan rakan-rakan, namun perlu menukar lenggok bahasa apabila melibatkan pelanggan,” katanya.

Dalam pada itu, Pengarah Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) negeri, Norena Jaafar berkata, pihaknya sedia maklum berkenaan insiden tular berkenaan, namun belum menerima sebarang laporan termasuk daripada pelanggan tersebut.

Beliau berkata, sekiranya terdapat laporan, siasatan hanya akan menjurus kepada jenis aduan yang diterima seperti harga makanan terlalu mahal atau individu berkenaan terasa ditipu.

“Setakat ini tiada laporan, hanya tular di media sosial saja. Kalau individu berkenaan mengatakan dalam video hendak lapor kepada KPDNHEP, maka ia sudah dianggap sebagai aduan.

“Jika orang ramai mahu memboikot restoran tersebut, itu hak pengguna dan kita tidak ada masalah,” katanya. – UTUSAN

SisYana Lashes

‘Yang kau tengking, herdik tu keluarga aku, bukan anak-beranak kau tau’

“Kalau aku seorang saja yang cakap pasal benda ni, mungkin kau boleh cakap aku fitn4h atau aku menuduh. Tetapi benda ni ramai pelanggan yang dah kena, cuma tak berani nak bersuara. Yang kau tengking, herdik tu keluarga aku, bukan anak-beranak kau tau,” demikian kata SisYana.

Terdahulu, anak kepada pemilik Restoran 35 di Bandar Hilir, Melaka, menjelaskan ibunya sememangnya berperangai seperti itu dan bagi pelanggan yang sudah biasa datang ke premis mereka, faham dengan situasi tersebut.

Tetapi, SisYana tidak dapat menerima keluarganya dilayan seteruk itu. Dalam perkongsian terbarunya, SisYana memuat naik video pemilik restoran itu yang dikatakan memerli mereka sekeluarga ketika sedang menjamu selera. Tindakan pemilik premis itu membuatkan mereka berasa kurang senang.

“Dengar dengan jelas suara dari mana yang perli-perli tu. Orang tengah nak menjamu selera dah ni, kau memekak-mekak lagi kenapa?”

SisYana juga menerima makluman dari salah seorang pelanggan restoran tersebut yang juga datang pada hari sama dan kejadian yang sama berlaku.

“Saya pergi 7 Jun tu pun dia maki hamun customer yang datang. Ya Allah, dahsyat mulut dia. Bukan kasar dah tu, tetapi biadap. Rata-rata customer dalam tu jadi tergamam. Dia maki hamun customer sebab dia tak dan nak kencing, customer datang tak berhenti-henti. Siap cakap customer ni macam setahun nak makan, macam baru keluar dari hutan.

“Saya rasa yang ramai (pelanggan) tu sebab orang tak ada pilihan dan mungkin baru pertama kali datang. Makcik tu memang macam tu, buat tak dengar je, pekakkan telinga. Tetapi kita yang datang makan kat situ rasa tak selesa. Tengah makan, orang dok maki hamun kita. Macam kita pula yang buat masalah.

“Sebelum tu dia cakap, ‘korang tengok lauk takde, korang makan ikan kering ni dengan nasi’. Tak berhenti sis, dari saya masuk sampai siap makan, dia maki customer,” katanya.

Semakan di Google Reviews juga mendapati ramai yang mengadu perkara yang sama.

Sumber: FB SisYana, Google Reviews, trendingsangat

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.