Uncategorized

Cikgu Tadika Ini Dis3lar Sebab Biarkan Anak Murid Buat Perkara Bukan-bukan Ikut Trend TkT0k, Siap Rakam. Pakar Motivasi Luah Rasa Kesal

Sejak beberapa hari lepas, tul4r di media sosiaI beberapa pihak terutamanya pakar m0tivasi membantah satu video pelajar-pelajar tadika sedang meniru video trend ‘sarung cincin’ seperti di aplikasi TikT0k.

Ikutkan sangat trend viraI.

Difahamkan, kanak-kanak tersebut telah disuruh oleh individu tertentu untuk melakukan @ksi ‘sarung cincin’ dan dimuat naik ke TikT0k sebagai satu k0nten.

Disebabkan itu, pakar m0tivasi yang sering memperjuangkan nasib kanak-kanak, Akhi Fairuz Al-Jengkawi telah berkongsi luahan rasa kurang senangnya dengan tind4kan tidak bertanggungjawab itu di laman s0sialnya.

Video

Sejak pagi tadi ramai yang tag saya pada video ni.

Bila saya tengok je terus rasa, Ya Allah, apa benda ni?! Cikgunya tak ada kerja lain ke? Demi secebis konten, sanggup gunakan budak-budak untuk ikut trend video Tiktok?

Ada ke disuruh budak lelaki sarungkan cincin pada jari budak perempuan. Elok disarung, terus budak tu joget-joget sambil tutup muka. Kau ingat benda ni kelakar ke? Nampak sweet bila budak kecil yang buat?

Musibah betul!

Elok-elok budak diajar pasal sentuhan selamat dan sentuhan tak selamat, kau pula ajar mereka bersentuh-sentuhan begini!

Nak normalisasikan budaya couple pada budak-budak sekecil ini ke? Nak bagi mereka seronok kejar benda viral? Generasi apa yang kau nak bangunkan ni?

Saya tak pastilah apa reaksi ibu bapa kepada anak-anak ini saat menonton video berkenaan. Namun bagi saya perbuatan seperti ni tidak beretika dan melampau!

Ni kalau tak dibendung, tak tahulah video jenis apa lagi boleh muncul!

Update : ada yang bagi tahu, individu yang merakam video mendakwa kedua murid berkenaan sepupu. Tapi persoalannya adalah kau ajar apa sebenarnya ni? Patutnya kau didik anak-anak ini membezakan apa yang baik apa yang buruk, membezakan dosa dan pahala serta jangan main ikut je trend yang tah apa-apa.

Kecil2 dah diajar budaya c0uple.

Melalui perkongsian tersebut, beliau meluahkan betapa ‘bengang’ terhadap tind4kan  orang dewasa ataupun penjaga kanak-kanak itu yang menyuruh seorang pelajar lelaki berjoget-joget menyarungkan cincin ke jari pelajar perempuan sebelum pelajar itu turut berjoget tersipu maIu.

“Ada ke disuruh budak lelaki sarungkan cincin pada jari budak perempuan. Elok disarung, terus budak tu joget-joget sambil tutup muka. Kau ingat benda ni kelakar ke? Nampak sweet bila budak kecil yang buat? Elok-elok budak diajar pasal sentuhan selamat dan sentuhan tak selamat, kau pula ajar mereka bersentuh-sentuhan begini!” tulisnya.

 

Sepupu pun, kenalah ajar dari awal.

Walaupun lndividu yang memuat naik video tersebut menjelaskan bahawa kedua-dua pelajar terbabit adalah sepupu, namun tindakan seperti itu seharusnya dielakkan dan janganlah sesuka hati menormalisasikan budaya c0uple kepada budak-budak di bawah umur kerana banyak risik0nya.

Nak normalisasikan budaya c0uple pada budak-budak sekecil ini ke? Nak bagi mereka seronok kejar benda viral? Generasi apa yang kau nak bangunkan ni?
Saya tak pastilah apa reaksi ibu bapa kepada anak-anak ini saat menonton video berkenaan. Namun bagi saya perbuatan seperti ni tidak beretika dan mel4mpau!
Ni kalau tak bendung, , tak tahulah video jenis apa lagi boleh muncul!” ujarnya tegas.

 

Pendidikan tak sihat untuk kanak2 bawah usia 6 tahun.

Sudah tentu video tersebut telah mendapat pelbagai kec4man daripada warganet yang kurang senang dengan apa yang ditunjukan kerana boleh membina pemikiran kurang baik dalam diri generasi baru walaupun sekadar berhibur sahaja.

Menerusi ruangan k0men, kebanyakan mereka menyok0ng apa yang diperkatakan pakar motivasi itu dan berharap trend yang sedang tular di media sos!al tidak menjadikan kanak-kanak sebagai salah satu k0nten untuk meningkatkan jumlah tontonan di akaun media sosi4l  masing-masing.

 

Harap cikgu2 lebih peka.

 

Kalau sepupu pun besar nanti tetap boleh kahwin.

Sebab tu sanggup kerja kuat2 untuk bagi pendidikan terbaik untuk anak.

 

Sumber: ohmymedia

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Leave a Reply

Your email address will not be published.